tag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.comments2023-03-31T12:50:18.303+02:00FinpopHenrik Valentinhttp://www.blogger.com/profile/08002531045707028042noreply@blogger.comBlogger752125tag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-5412587682082321482023-01-01T11:27:41.555+01:002023-01-01T11:27:41.555+01:00Hej
Jag är tydligen väldigt sen på bollen. Men in...Hej <br />Jag är tydligen väldigt sen på bollen. Men instämmer helt i Henriks analys om gubbsjuka kring de två teman bröst och sex. Att det därutöver vimlar av övertydliga upprepningar och tafatta dialoger kan man inte belasta översättaren för. Det är bitvis pinsamt. Inslaget av magisk realism kommer väldigt sent i bok1 som är den enda jag läst och tänker läsa. Det som är positivt är hans underliggande kritik mot ett patriarkalat Japan som verkligen behöver luftas.<br />//André Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-8701385598467987582022-06-09T20:33:18.633+02:002022-06-09T20:33:18.633+02:00His cover of ”Out of Time” is damn good, better th...His cover of ”Out of Time” is damn good, better than the version with the ones who made this awesome song, Rolling Stones. But I’m very glad that they play it live for the first time this summer!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-57840070192667793642022-01-14T17:38:09.815+01:002022-01-14T17:38:09.815+01:00Håller med! Himmelska dagar är himmelsk!Håller med! Himmelska dagar är himmelsk!Titteliturehttps://www.blogger.com/profile/10276284485445032452noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-76844997960179644202022-01-14T16:48:48.265+01:002022-01-14T16:48:48.265+01:00"Älskaren från det öde landet" är tveklö..."Älskaren från det öde landet" är tveklöst en av de allra bästa för mig. Top-tio listan borde egentligen bara ha låtar från Himmelska dagar:-).Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07927886126874444595noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-44776487480566894952018-06-09T17:03:15.229+02:002018-06-09T17:03:15.229+02:00Alice har räddat livet på mej x antal gångerAlice har räddat livet på mej x antal gångerbarbarossahttps://www.blogger.com/profile/09410532757439257993noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-44357977222700687582016-10-13T07:09:13.614+02:002016-10-13T07:09:13.614+02:00Tack!
Passar på att tipsa om Booklikes som är nån ...Tack!<br />Passar på att tipsa om Booklikes som är nån slags böckernas last.fm<br />Ser ut så här http://soderberg.booklikes.com<br />Tror man kan anpassa sidan rätt mycket efter ens egna preferenser om man vill lägga till eller ta bort olika funktioner. Tycker den är bra om man gillar att föra läsdagbok i alla fall!Elin Söderbergnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-40805678468966570872016-09-18T13:35:55.609+02:002016-09-18T13:35:55.609+02:00Hej!
Vi får se vad som händer framöver. Ibland få...Hej!<br /><br />Vi får se vad som händer framöver. Ibland får jag lust att blogga igen, samtidigt känns bloggandet förpliktigande vilket är lite jobbigt. Jag har ett dokument på datorn där jag skriver ner de böcker jag läser och sätter ett ungefärligt betyg (mest för att komma ihåg vad jag tyckte), här är de böcker jag läst hittills i år (det ingår en del serier/serieromaner också):<br /><br /><br />1. City On Fire – Garth Risk Hallberg (4 av 5)<br />2. Sacred Heart – Liz Suburbia (4 av 5)<br />3. Quicksand – Steve Toltz (4 av 5)<br />4. Farväl till Berlin – Christopher Isherwood (5 av 5)<br />5. The Whites – Harry Brandt/Richard Price (4 av 5)<br />6. Twilight Children – Gilbert Hernandez och Darwyn Cooke (4 av 5)<br />7. Där vägarna möts – Tommi Kinnunen (3 av 5)<br />8. Allt jag inte minns – Jonas Hassen Khemiri (5 av 5)<br />9. Love and Rockets: New Stories 8 – Jaime och Gilbert Hernandez (2 av 5)<br />10. The Portable Veblen – Elizabeth McKenzie (4 av 5)<br />11. Moderspassion - Majgull Axelsson (4 av 5)<br />12. På livstid – Hans Fallada (3 av 5)<br />13. Montecore – Jonas Hassen Khemiri (4 av 5)<br />14. Two years, eights months, and twenty-eight nights – Salman Rushdie (4 av 5)<br />15. Framtidens arab – Riad Sattouf (5 av 5)<br />16. The Buried Giant – Kazuo Ishiguro (5 av 5)<br />17. Slade House – David Mitchell (4 av 5)<br />18. Framtidens arab 2 – Riad Sattouf (4 av 5)<br />19. The High Window – Raymond Chandler (4 av 5)<br />20. The Lady in the Lake – Raymond Chandler (4 av 5)<br />21. Nimona – Noelle Stevenson (4 av 5)<br />22. The Little Sister – Raymond Chandler (4 av 5)<br />23. Elva dagar i Berlin – Håkan Nesser (3 av 5)<br />24. Patience – Daniel Clowes (4 av 5)<br />25. Himmel över London – Håkan Nesser (4 av 5)<br />26. Om du vill – Helle Helle (3 av 5)<br />27. Killing and Dying – Adrian Tomine (4 av 5)<br />28. Paris – Maarten Vande Wiele (4 av 5)<br />29. Susceptible - Geneviève Castrée (4 av 5)<br />30. Var ska jag lägga mitt huvud? – Rakhsha Razani (4 av 5)<br />31. Tack och förlåt – Fanny Agazzi (3 av5)<br />32. En främmande känsla – Orhan Pamuk (5 av 5)<br />33. Arcadian Nights – John Spurling (5 av 5)<br />34. Om icke vetekornet - Ngugi Wa Thiong'O (4 av 5)<br />35. Vi bara lyder – Roland Paulsen (4 av 5)<br />36. The Sympathizer - Viet Thanh Nguyen (4 av 5)<br />37. Musnet – Kickily (3 av 5)<br />38. Eugen Kallmans ögon – Håkan Nesser (4 av 5)<br />39. Drömmar i krigets skugga - Ngugi Wa Thiong'O (4 av 5)<br />40. Oskuldens museum – Orhan Pamuk (5 av 5)<br />41. Skuggan – Marit Furn (4 av 5)Henrik Valentinhttps://www.blogger.com/profile/08002531045707028042noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-63564566503050926132016-09-15T16:20:05.636+02:002016-09-15T16:20:05.636+02:00När ska Finpop återuppstå? Jag saknar boktipsen oc...När ska Finpop återuppstå? Jag saknar boktipsen och serierecensionerna nåt oerhört!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-49884532419403180872016-02-17T11:39:14.986+01:002016-02-17T11:39:14.986+01:00Hej,
jag råkade hittade din sida när jag letade e...Hej,<br /><br />jag råkade hittade din sida när jag letade efter en låttext (En Marguerita till) av Sven Ingvars.Jag har läst dina tänkar på M.Bulhakov Mäster och Marguerita. Det var intressant! Jag tror att du är en ovanlig person.Jag vill lära mig denna sång utantil och smognola men jag bara läser svenska och jag kan inte förstå alla ord. Jäg älska svenska språk och jag älskar denna sång mycket. Jag undrar om du kan hjälpa och skriva eller hitta låttexten för mej.Det finns andra deras texter med undantag av En Marguerita till. Konstigt va? Hjälpa mig är du snäll? Om du behöver mp3 skick mej din adress. Tack så mycket!<br /><br />Igor från Gdansk<br />kiborig@gmail.com Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-32429762412439111432015-10-23T20:42:14.964+02:002015-10-23T20:42:14.964+02:00Inga länkar funkar, vilket är synd då Jonatan Unge...Inga länkar funkar, vilket är synd då Jonatan Unge är helt fantastisk..!! Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/02597243979840126414noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-91635389646698883152015-10-01T15:44:26.962+02:002015-10-01T15:44:26.962+02:00Valet av Alice är perfekt. Jag har aldrig varit en...Valet av Alice är perfekt. Jag har aldrig varit en trogen Eldkvarn-lyssnare. Men den låten stannar kvar... strofer ur texten övermannar mej gång på gång när saker händer.<br />Titteliturehttps://www.blogger.com/profile/10276284485445032452noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-18955315006066702602015-01-08T16:33:31.294+01:002015-01-08T16:33:31.294+01:00Sluta genast att slötitta på Hell on Wheels och lä...Sluta genast att slötitta på Hell on Wheels och lägg den tiden på The Shield eller Rectify i stället ;)<br />HoW bara puttrar på utan att varken lyfta eller sjunka nån gång. Väldigt intetsägande serie som jag ångrar att jag började följa men som jag inte har förmågan att bryta med.Stekspadennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-47229540905003427572015-01-08T12:12:42.564+01:002015-01-08T12:12:42.564+01:00Jag har hört mycket bra om The Shield, men det kän...Jag har hört mycket bra om The Shield, men det känns som ett väldigt stort projekt att ta sig an, men det kanske vore något...<br /><br />Copper har jag inte sett men Ripper Street tyckte jag hade en viss charm ändå, trots att det blir uppenbart att britterna inte är mästare på den sortens serier. Den kändes ganska gammaldags i upplägget jämfört med många liknande amerikanska serier. The Knick har dock en annan karaktär. Det första avsnittet är riktigt bra, sen tyckte jag det blev lite segt för att bli riktigt starkt framåt slutet. Det är mer av en klassisk dramaserie med stort fokus på karaktärerna, skulle jag säga. Kan vara värt en chans!<br /><br />Visst har jag sett den nya Inbetweeners-filmen och även om det inte var ett mästerverk på något sätt var det kul att få återse rollfigurerna :)<br /><br />Den senaste tiden har jag börjat slötitta på Hell on Wheels som jag egentligen inte hört så mycket om alls, varken bra eller dåligt. Jag tycker den är helt OK, även om det är långt ifrån samma nivå som Deadwood som man oundvikligen jämför med hela tiden. Jag är halvvägs in i säsong två och planerar att fortsätta se serien :)Henrik Valentinhttps://www.blogger.com/profile/08002531045707028042noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-42107432500913669482015-01-07T21:56:45.191+01:002015-01-07T21:56:45.191+01:00Glöm det sista med undertexten. Hittade det själv ...Glöm det sista med undertexten. Hittade det själv nu på http://www.yifysubtitles.comStekspadennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-60695630947050186772015-01-07T21:52:21.125+01:002015-01-07T21:52:21.125+01:00Trevligt att du har börjat beta av lite gamla klas...Trevligt att du har börjat beta av lite gamla klassiker. Deadwood hade verkligen förtjänat ett bättre avslut. Synd att inte Ian McShane (Al S.)har synts till i några bra tv-serier efter Deadwood.<br /><br />Nästa klassiker du "måste" beta av någon gång är The Shield. Fördelen med den är att där märker man redan efter första avsnittet om det är en serie i ens smak. Är det det så har sju grymt jämna säsonger med en grymt stark seriefinal att se fram emot.<br /><br />Den senaste säsongen av Justified håller jag med om att den var ganska svag framför allt pga dålig casting i säsongens nemesis.<br />Tredje däremot tyckte jag nog var den starkaste hittills.<br /><br />Är inte The Knick ganska stor andel procedural? Sen har jag fått lite överdos av den tidsperioden med två halvdana serier (Copper och Ripper Street). Tror nog jag kommer se några korta brittiska serier ett tag nu i stället.<br /><br />Har du sett nya The Inbetweeners-filmen? Jag började se den utan undertext men gav upp när jag inte fattade hälften av skämten. Hojta gärna till om du hittar en engelsk undertext.<br /><br />Stekspadennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-13355565504206442642014-12-31T19:32:22.923+01:002014-12-31T19:32:22.923+01:00Hej! :)
Känns kul att vara tillbaka i bloggandet....Hej! :)<br /><br />Känns kul att vara tillbaka i bloggandet. Hoppas du hittar några sevärda serier bland mina tips (jag tycker förstås alla serier jag nämner här är extremt sevärda och bra ;) ).<br /><br />Jag gillade också Fargo. Väldigt speciell serie, inte minst i tempot som för mig kändes extremt långsamt även när det hände en massa grejer. Line of Duty gillade jag också, men måste säga att jag föredrog den första säsongen. Den var mindre hajpad och kanske objektivt sämre, men mer rakt på sak och lite enklare. Rectify har jag inte sett i år. Gillade den första säsongen men av någon anledning har jag inte sett den andra, kanske får ta ikapp det...<br /><br />Jag såg äntligen igenom hela Deadwood i år. Grymt bra och stämningsfull serie, även om det kändes på sista avsnittet som att det slutade lite plötsligt och de säkert hade haft planer på att fortsätta. Min favorit var förstås Al Swearengen, en fantastisk TV-karaktär på alla sätt. <br /><br />Har också kollat ikapp Justified och är laddad inför sista säsongen nu i januari. Tyckte dock de första två säsongerna var riktigt bra medan det blev rejält sömnigt efter det. Kan bero på att jag såg nästan allt inom loppet av några veckor dock.<br /><br />En serie som jag inte hade med på min lista, men som var riktigt bra och jag tror du skulle kunna uppskatta, är sjukhusserien The Knick som utspelar sig i New York början av 1900-talet. Ser fram emot att få se fortsättningen av den serien!<br /><br />Ha det bra och gott nytt år! Henrik Valentinhttps://www.blogger.com/profile/08002531045707028042noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-3006116979307488662014-12-31T13:26:23.610+01:002014-12-31T13:26:23.610+01:00Trevligt att du börjat skriva lite igen. Många bri...Trevligt att du börjat skriva lite igen. Många brittiska serier som jag inte hört talas om på din lista. Det är ju lite lågsäsong för tv-serier nu så inte helt omöjligt att jag kommer ge en del av dom en chans.<br />Min topplista är väl aningen mer konventionell:<br />1. Fargo<br />2. Line of Duty<br />3. Rectify<br />4. Silicon Valley<br />5. Puberty Blues<br />6. The Americans<br />7. Mad Men<br />8. Utopia<br />9. Game of Thrones<br />10. The Walking Dead<br /><br />Gott nytt år!Stekspadennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-41494738167555017732014-12-31T11:33:38.638+01:002014-12-31T11:33:38.638+01:00Ja, jag har uppenbarligen fått ett ryck och börjat...Ja, jag har uppenbarligen fått ett ryck och börjat blogga igen. Just nu känns det kul och givande att få skriva av sig igen, men vi får se hur länge den känslan håller i sig. Jag kommer nog inte kunna hålla de senaste veckornas tempo men kommer försöka hålla liv i bloggen åtminstone :)<br /><br />Den här boken är verkligen värd att läsas, så gör det :)<br /><br />Hoppas allt är bra med dig, P.J.! Gott nytt år! :)Henrik Valentinhttps://www.blogger.com/profile/08002531045707028042noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-51896696882490883912014-12-30T20:14:57.398+01:002014-12-30T20:14:57.398+01:00Jag snubblad in här utan någon egentlig anledning ...Jag snubblad in här utan någon egentlig anledning och fann 13 nya inlägg. Kul! Denna bok verkar intressant, dessutom.P.J.https://www.blogger.com/profile/16898764055177336790noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-89891864714351488952014-12-19T11:01:50.903+01:002014-12-19T11:01:50.903+01:00Hej,
Kul att känna sig välkommen tillbaka :)
Det ...Hej,<br />Kul att känna sig välkommen tillbaka :)<br /><br />Det är inte helt omöjligt att det kommer en lista med årets bästa TV-serier framöver :)Henrik Valentinhttps://www.blogger.com/profile/08002531045707028042noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-56309981891940396752014-12-19T08:35:18.190+01:002014-12-19T08:35:18.190+01:00Vad kul att du har skrivit på bloggen igen!
Fortsä...Vad kul att du har skrivit på bloggen igen!<br />Fortsätt gärna med boktipsen.<br />Årets bästa tv-serier?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-51710965438741951542014-12-14T22:27:01.326+01:002014-12-14T22:27:01.326+01:00Tack för tipset!
Paddington är onekligen populär ...Tack för tipset!<br /><br />Paddington är onekligen populär just nu och det känns kul då han har mer substans än mycket annan modern barnkultur. Brukar inte gilla Björn Wimans texter men den här var faktiskt riktigt bra :) Henrik Valentinhttps://www.blogger.com/profile/08002531045707028042noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-22529930625584381752014-12-14T15:16:11.973+01:002014-12-14T15:16:11.973+01:00Ur Dagens Nyheter
Björn Wiman: Björnen Paddington...Ur Dagens Nyheter<br /><br />Björn Wiman: Björnen Paddington visar de nya gränserna i flyktingpolitiken-<br /><br /><br />http://www.dn.se/kultur-noje/bjorn-wiman-bjornen-paddington-visar-de-nya-granserna-i-flyktingpolitiken/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-5134202115157871442014-04-23T23:45:27.674+02:002014-04-23T23:45:27.674+02:00Tack för tipset, ska kolla in den framöver :)
De ...Tack för tipset, ska kolla in den framöver :)<br /><br />De två brittiska komediserier jag gillat mest den senaste tiden är dels en som heter Some Girls - ett litet fynd på två säsonger om ett gäng tjejer i ett typiskt brittiskt betongområde som påminner mycket om Inbetweeners - och dels mysiga Uncle - som påminner om About A Boy med en brittisk Seth Rogen-typ i huvudrollen.<br /><br />På tal om Klovn håller jag för tillfället på att, tillsammans med flickvännen, ta mig igenom serien igen. Inte lika kul som första gången men fortfarande mycket underhållande :)<br /><br />Annars är jag numer up to date med både Justified och The Americans som du tipsat om tidigare. Jag är väldigt förtjust i Justified men tycker den tappade rätt mycket under de två senaste säsongerna. Tror den avslutande säsongen kan bli riktigt bra dock. The Americans gillar jag också. Hade inte väntat mig att den skulle vara så avgrundsmörk som den faktiskt är. <br /><br />Ha det bra!Henrik Valentinhttps://www.blogger.com/profile/08002531045707028042noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1207901475775740641.post-2024102215787695152014-04-19T15:10:27.329+02:002014-04-19T15:10:27.329+02:00Du kanske skulle börja skriva för TVdags också så ...Du kanske skulle börja skriva för TVdags också så att du hade fått lite fler läsare.<br />Problemet med TVdags är att de nästan uppdaterar för ofta så att kommentarstrådarna (som ju var halva nöjet med WeirdScience) dör ut alldeles för snabbt.<br /><br />Jag har inte börjat se Puberty Blues än men gillade första säsongen.<br /><br />Ett komeditips lite i Curbs anda fast betydligt mer lågmält och brittiskt är Lead Balloon som handlar om en halvmisslyckad komiker som regelbundet lyckas försätta sig i pinsamma situationer. Har kommit fyra säsonger men jag har bara sett första (hittar inte säsong 2 på TPB eller nån annanstans). Inte alls lika mycket gapskratt som Curb och Klovn men ändå klart sevärt.Stekspadennoreply@blogger.com