lördag 11 juli 2009

Sommarlov är aldrig äventyrliga


När man pluggar på universitet är inte alltid sommarlov något som man ser fram emot. Många tvingas åka hem till sina hemstäder och tre månader av ovisshet, leda och blues. Jag sommarjobbar och är sjukt trött om kvällarna. Min polare ligger riktigt risigt till då han inte har några pengar alls och socialen vägrar att hjälpa till. Att det dessutom är poptorka av sällan skådat slag gör det hela ännu bättre. Blockbusters på bio, inget på TV och få spännande spelningar. Filmen Adventureland är den kanske bästa skildringen av ett pissigt universitetssommarlov som någonsin har gjorts. Jag hade sett fram emot den i över ett halvår och den visade sig vara något helt annat än vad jag hade väntat mig. Men Adventureland är en överraskning av det trevligare slaget. Superbad-regissören Greg Mottola har regisserat, Haverchuck och SNL-folk har biroller och trailern utlovade en flamsig amerikansk komedi. Istället är det ett lågmält sommardrama med komiska inslag som på ett träffsäkert sätt belyser exakt hur patetisk man är när man är dryga 20 och inte vet vad som kommer hända härnäst.

Den begåvade och krulliga Jesse Eisenberg (som vi senast såg i Limp Bizkit-frontmannen Fred Dursts överraskande regidebut The Education of Charlie Banks) spelar en nyutexaminerad collegestudent. Planerna på en Europatripp rasar samman när hans farsa blir av med jobbet. Han tvingas bo hemma över sommaren och utan någon som helst erfarenhet av att arbeta blir han tvungen att jobba på det lokala tivolit, Adventureland. Det är ett segt och förnedrande jobb, men arbetskamraterna är åtminstone schyssta. Där träffar han också en tjej som spelas av den tjusiga tonårsidolen Kristen Stewart (Into the Wild och Twilight). Hon har en del egna problem som får mycket utrymme i filmen. Trots – eller tack vare – den hjärndöda miljön blir de två kära i varandra. Det går långsamt framåt och är givetvis inte problemfritt. Dessutom utspelar sig det hela 1987.

Jag hade väntat mig att jag skulle gapskratta åt Adventureland. Men det händer inte. Ibland fnittrar man till, främst åt de dumheter som tivolibossen Bill Hader har för sig. Annars är det mest mysigt, sömnigt och väldigt bekant. Tonen är en helt annan än i Superbad. Tempot är ganska långsamt och manuset är välskrivet. Skådisarna gör bra ifrån sig. Jesse Eisenberg framstår alltmer som ett mer hållbart alternativ till Michael Cera. Det finns alltid en tyngd i hans skådespel och han är just nu världsbäst på att se vilsen ut. Jag tror han kommer kunna utvecklas till något stort. Det gäller också för Kristen Stewart. Hon övertygar i det mesta som hon gör och här är hon riktigt bra. Vad som gör Adventureland sevärd är att den känns trovärdig. Det här hade kunnat vara ditt eller mitt sommarlov. Det där hade kunnat vara du eller jag.

Inga kommentarer: