Det känns
som att serier får allt mer uppmärksamhet och de senaste åren har serier på
allvar börjat betraktas som litteratur, även i svenska kulturbilagor. Det görs
mycket bra serier i Sverige, som ofta får väldigt mycket uppmärksamhet, och det
verkar som att nördstämpeln börjar försvinna från serieläsandet. Som inbiten
serieälskare är det förstås kul att serierna börjar accepteras på bredare front
och jag ser fram emot en tid när alla läser serier, och har insett mediets
överlägsenhet, även om den tiden aldrig lär komma. Idag tänkte jag tipsa om en
serieskapare som har präglat den amerikanska seriescenen starkt de senaste
åren, både genom konstnärliga indieserier och storförlagsserier, alltid med en
fantastisk känsla för berättande. Kanadensaren Jeff Lemire släppte i veckan det
sista numret i den 40 lösnummer långa följetongen Sweet Tooth och i somras kom
den fascinerande serieromanen The Underwater Welder. Allt jag läst av honom har
varit otroligt bra och när jag kallar honom ”Seriekungen” är det ingen
överdrift. Han är verkligen vår tids amerikanska seriekung, en snällare Alan
Moore eller Grant Morrison, som för ovanlighetens skull både tecknar och
skriver sina egna serier.
Jeff Lemire
föddes på landsbygden i Ontario år 1976 och det var när jag, år 2009, åkte till
just Ontario för att plugga vid Queen’s University som jag först hörde talas om
honom och hans serier. Då hade han precis gett ut en trilogi serieromaner som
utspelade sig kring hans lilla hemstad, Essex County. Essex County-trilogin
berättar, i lugnt tempo med fina svartvita teckningar, om tre ganska vanliga
personer vars liv hänger samman. Det är en typisk indieserie, med konstnärliga
teckningar och en väldigt känslosam story utan mycket action. Jeff Lemire har
en väldigt speciell teckningsstil, som först känns lite slarvig och småful men
efter ett tag inser man hur uttrycksfull och egen den är och lär sig att älska
den. Jag har läst Essex County-serierna två gånger, första gången i Kanada och
sen en gång i höstas. Jag tyckte serierna var betydligt bättre vid den andra
läsningen, då de fått växa till sig några år och jag var mer beredd på vad jag
hade att vänta mig. För den som bara snabbt bläddrar igenom Essex County i
bokhandeln kommer den inte te sig som något anmärkningsvärt, men när man läser
igenom serien i lugn och ro gör den ett enormt intryck. Det är en väldigt stark
serie som verkligen berör. Den är dessutom formmässigt fulländad, med en
väldigt snygg och genomtänkt berättarteknik och perfekta teckningar. Med Essex
County fick Jeff Lemire sitt välförtjänta genombrott och han hyllades både av
nördiga seriefans och misstänksamma litteraturkritiker. Bland annat utsågs
serien till en av fem "Essential Canadian Novels of the Decade”. Essex County öppnade dörrarna till
den stora seriebranschen för Lemire och gav honom möjligheten att göra riktigt
storslagna serier.
År 2009
börjaden Lemire jobba för Vertigo, den del av DC Comics som fokuserar på
vuxenserier (jag har skrivit om Vertigoserier på Finpop tidigare, senast om den
lysande indianserien Scalped), och blev återigen hyllad för sina speciella
serier. Trots att han inte längre kunde kalla sig indieskapare släppte han inte
på sina originella idéer och egna stil, och Vertigo lät honom köra på som
tidigare, men med en större budget och fler möjligheter. Det första Lemire
gjorde för Vertigo var den H.G. Wells-inspirerade serieromanen The Nobody om en
bandageinvirad osynlig man som dyker upp i en Essex County-liknande småstad.
Det är en spännande och snyggt berättad serie, som med små medel berättar en
stor historia. Därefter började Lemire jobba på sin största serie, Sweet Tooth,
som alltså avslutades den här veckan, efter 40 lösnummer.
Sweet Tooth
bygger på en riktigt häftig idé om en postapokalyptisk värld, långtifrån
tjatiga zombies och Mad Max-bilar, där Jeff Lemire får uttryck för allt som gör
honom speciell som serieskapare. I en värld där stora delar av mänskligheten
har dött i en obotlig pestliknande sjukdom lever de kvarlevande människorna
under tuffa förhållanden. Samtidigt som sjukdomen bröt ut började märkliga
barn, som till hälften är djur, födas och många misstänker att dessa barn har
svaret på hur sjukdomen skulle kunna botas. Huvudpersonen i Sweet Tooth är en
liten pojke, Gus (döpt efter Lemires son med samma namn), som har stora
rådjurshorn på huvudet. Han växer upp, skyddad av sin pappa, i en isolerad skog
men när pappan dör måste Gus konfrontera världen utanför skogen. Där får han
bekanta sig med våld, hat och vansinne men också med vänskap och kärlek. Under de
40 lösnumren bygger Lemire upp ett rikt och fascinerande karaktärsgalleri och
storyn innehåller lika delar djup och action, vilket gör att man verkligen vill
fortsätta läsa. Jag följde Sweet Tooth redan från början, men gjorde ett längre
uppehåll efter ett drygt år då jag insåg att jag inte längre orkar läsa
lösnummerserier där man bara får läsa dryga 20 sidor i månaden. Jag föredrar
att läsa avslutade serier och när jag i höstas fick höra att Sweet Tooth var på
väg att ta slut började jag läsa den igen, vilket jag är väldigt tacksam för. Sweet
Tooth skiljer sig från Lemires andra serier, då den dels är i färg där de andra
är svartvita men framförallt är den berättad på ett annat sätt då det är en
följetong i korta avsnitt istället för en avslutad serieroman. Det är en helt
annan form, men Lemire behärskar den till fullo. Sweet Tooth är en av de mest
konstnärliga och egna mainstreamserier som någonsin getts ut. Storyn lånar
mycket från andra postapokalyptiska serier och filmer men de Essex
County-besläktade karaktärerna känns mer intressanta och komplexa än de som
brukar vara med i zombiefilmer och liknande. Sweet Tooth är helt klart i klass
med Vertigoserien Y: The Last Man som också är ett annorlunda postapokalyptiskt
mästerverk där alla män, förutom en ung man och hans apa, snabbt dör ut till
följd av en mystisk sjukdom. Jag tror Sweet Tooth är en serie som kommer läsas
och upptäckas av nya läsare i många år framöver, och ofta kommer man referera
till den som ett banbrytande mästerverk.
I somras kom
Jeff Lemires senaste serieroman The Underwater Welder, som skulle kunna
beskrivas som en väldigt lågmäld skräckserie. Den handlar om en ung blivande
pappa som jobbar som dykare vid en oljeplattform på den kanadensiska östkusten.
Hans pappa, som också var dykare, försvann en Halloweennatt när han var liten
och när han dyker ser han konstiga saker under vattnet. The Underwater Welder
är en väldigt spännande serie, lika snyggt tecknad och berättad som Lemires
andra serier, och lika lugn i tempot. Det är talande för Jeff Lemires sätt att
göra serier att även när han gör skräckserier försöker han hålla dem så
lågmälda och nedtonade som möjligt, och det gäller allt från hur hans
teckningar ser ut till hur karaktärerna beter sig och vad de säger. Det är
häftigt att hans serier är så fängslande när det egentligen händer så lite.
Hans stora genomslag är ännu häftigare, då man tänker sig att de flesta serieläsare
inte har något större tålamod och helst vill ha bra action. Men hans serier
berör verkligen, och det är förstås därför han är så pass omtyckt och populär.
Jeff Lemire
känns som en bra och lämplig inkörsport till mer seriösa vuxenserier
för de ovana läsarna. Har man aldrig läst en riktigt bra serietidning tidigare
så ger Lemire läsaren en fin uppfattning om mediets alla möjligheter och
förtjänster. Hans serier är både konstnärliga och lättillgängliga. Då han både
skriver manus och tecknar, vilket är ganska ovanligt när det gäller
serieskapare på de stora amerikanska förlagen, känns det alltid som ord och
bild är i perfekt balans. Ofta låter Lemire bilderna sköta snacket. I hans
serier är manuset nästan alltid lågmält och tillbakahållet. Han försöker säga
mycket med så få ord som möjligt, och låter de enkla men uttrycksfullt tecknade
figurerna förmedla känslorna. Hans historier är också ganska enkla och
vardagliga, även när det handlar om postapokalyps och skräck. Jeff Lemire
balanserar fint mellan svårtillgänglig indie och läsarvänlig mainstream, och
han gör det bättre än någon annan med utomordentligt sympatiska serier som
aldrig tummar på kvaliteten.
Jeff Lemire
fortsätter jobba för Vertigo och nu när han är klar med Sweet Tooth kommer han
fokusera på nya serier. Någon gång i år är det premiär för hans nya serie
Trillium, en scifiserie som beskrivs som ”den sista kärlekshistorien”. På
förhand låter det extremt spännande. Även om jag inte brukar vara särskilt
entusiastisk över scifi vet jag att det knappast kommer bli något Star
Trek-aktigt när Lemire får styra rymdskeppet. Snarare lär det bli något väldigt
känslomässigt som verkligen tar till vara på rymdens ödslighet. Samtidigt som
Lemire jobbar med sina egna serier skriver han manus för andra DC-serier. Just
nu är han aktuell med bland annat Green Arrow (som också finns som ganska färsk
TV-serie). Jeff Lemire är väldigt produktiv och jag är övertygad om att han
kommer vara en av de som styr seriemediets framtid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar