fredag 20 mars 2009

What’s going on?


Jag är fascinerad av tanken på det perfekta albumet. Ett album som bara innehåller fantastiska låtar där helheten är mindblowing. Finns det något perfekt album? Jag tror att jag har upptäckt några sådana album; London Calling, Born to Run, Pet Sounds, Astral Weeks, Marquee Moon och några till. Skivor man kan lyssna på hur många gånger som helst men som ändå fortsätter att fascinera och beröra. En av de där skivorna som alltid brukar vara med när världens bästa album ska rankas är Marvin Gayes What’s Going On. Jag har lyssnat på albumet flera gånger och titelspåret är onekligen fantastiskt. Men jag hade aldrig förstått storheten med albumet förrän förra veckan. Jag satt hemma och tentapluggade och lät albumet gå på repeat. Nu när jag har ”fattat grejen” kan jag inte sluta lyssna. Jag förstår precis varför det här albumet var så banbrytande och varför det fortfarande är ett av världens bästa album.

För att greppa What’s Going On tror jag det är nödvändigt att lyssna på albumet från början till slut. Man inser då hur allt hänger samman, hur sångerna går in i varandra och lånar från varandra. Hela albumet känns som en väldigt fascinerande cykel av samma låt. Arrangemangen och melodierna är avancerade och medryckande. Det är lugnt och nästan meditativt, och det låter helt olikt allt som tidigare hade spelats in på Motown. Bossarna på Motown var inte glada över Marvin Gayes experimentlusta och ickedansanta musik. Ännu mindre glada var de över de frågor som albumet ställde. "What’s going on?" kan vara en obekväm fråga. Särskilt om man är ute efter att tjäna pengar på något så enkelt som musik.

I början av 70-talet dog en av Marvin Gayes närmaste vänner och samarbetspartners, Tammi Terrell, och Marvin blev väldigt deprimerad. Han slutade göra musik och försökte sig på en karriär som fotbollsspelare. Det gick inte särskilt bra, och han återvände till musiken. Men han vände sig bort från den radiovänliga musik som han hade gjort tidigare, och försökte göra något nytt och ”medvetet”. What’s Going On är Marvin Gayes mästerverk. Han gjorde något helt nytt, och han kom aldrig i närheten av att göra något lika storartat igen.

Vad som gör What’s Going On till ett fantastiskt album är, förutom den spännande musiken, de insiktsfulla texterna. Marvins brorsa tjänstgjorde i Vietnam och de brev som han skickade till Marvin fick honom att öppna ögonen för vad som händer i världen. Han ställde sig den kanske viktigaste frågan som man kan ställa sig själv, och skapade utifrån den frågan det här albumet. Alla sånger på albumet är skrivna ur perspektivet från en soldat som har återvänt från Vietnamkriget. Han ser ett land av fattigdom och orättvisor. Det är ett intressant tema, och den röda tråden löper genom alla låtar. Låtarna känns beroende av varandra. Helheten är fantastisk, och albumet skulle nästan kunna jämföras med en roman i sin uppbyggnad. What’s Going On känns hela tiden som ett engagerat och angeläget album. Man hör att Marvin Gaye verkligen brinner för sitt budskap. Frågorna han tar upp är minst lika aktuella idag. Albumomslaget är ett av de snyggaste någonsin, och bilden på Marvin Gaye är i sin enkelhet ikonisk och symbolisk. När jag har lyssnat klart sätter jag på albumet igen. Vad händer på andra sidan gatan?

Inga kommentarer: