onsdag 14 oktober 2009

Whip it!


I Nordamerika har de en annan syn på biografer än i Sverige. Här ska allt vara så storslaget som möjligt. I helgen såg jag en film i centrala Montreal. Biografen var enorm, och även smalare filmer visades i stora salonger. När jag sitter där, långt hemifrån, och tittar på den väldiga duken börjar ett välbekant intro spelas i filmen och återigen känns världen väldigt liten. Låten var Your Arms Around Me med Jens Lekman och filmen var Whip it. Förhandssnacket om Whip it har pågått i två år, och jag har sett fram emot den sedan dess. Whip it är Drew Barrymores regidebut, men det som satte igång hypen var att Ellen Page skulle göra huvudrollen. Hon hade nyss fått sitt stora genombrott som Juno. Sedan dess har hon behandlat sin karriär rätt smart och inte gjort så många roller överhuvudtaget. Det finns de som inte gillar Ellen Page och tycker att hon är en fabricerad produkt som gör kvinnor mer skada än nytta. Jag är inte en av dem. Jag tycker att hon är hur charmig som helst. Whip It hade kunnat bli en tråkig upprepning av Juno, och det var vad jag fruktade efter att ha sett trailern, men lyckligtvis blev det inte så. Istället är det en av årets mest lyckade feel good-filmer som lyfte mig rätt högt.

Ellen Page spelar Bliss Cavendar, som i grunden är samma karaktär som Juno. Jag tror inte att hon kan göra fler roller, men det är en så bra roll att det faktiskt räcker. Bliss Cavendar är söt och charmig, men passar inte riktigt in. Hennes mamma tvingar henne att ställa upp i ytliga skönhetstävlingar. För att inte såra mamman ställer hon upp. Till skillnad från Juno blir inte Bliss gravid, utan hittar istället sig själv genom en extrem form av rullskridskoåkning. ”Coola” tjejer bildar lag och tävlar mot varandra. Det är mycket attityd och våld i sporten, och Bliss blir en stjärna. Dessutom blir hon kär i en ”typiskt söt” kille som spelar i ett rockband. För Bliss är allt toppen, men självklart finns det orosmoment. Hon har inte berättat för sina föräldrar att hon åker rullskridskor och dessutom är hon för ung för att egentligen få delta i tävlingar! Jösses!

Whip it hade kunnat bli en fruktansvärd film. Men den är gjord med tillräckligt mycket ironi och självdistans för att det ska bli en riktig fullträff. Manuset är välskrivet och Drew Barrymore har gjort ett bra jobb bakom kameran. Jag har alltid gillat henne. Whip it är förmodligen det bästa som hon har gjort sedan E.T. Filmen är full av roliga skådespelare. Juliette Lewis spelar en konkurrerande rullskridskoåkare och Bliss bästa kompis spelas av Alia Shawkat, som var suverän i Arrested Development när det begav sig. De är ett perfekt par. Dessutom gör Kristen Wiig från Saturday Night Live en bra roll. Det känns som att hon är med i varenda rolig film och TV-serie nuförtiden. Filmens stjärna är dock självklart Ellen Page. Hon känns väldigt övertygande och trevlig. Jag gillar henne, men hennes framtid som skådespelerska känns väldigt osäker. Snart är hon för gammal för att spela high school-tjejer och vad ska hon göra då? Jag hoppas att hon inte försvinner ur rampljuset. Hon förtjänar mer än så. Whip it är en rolig och varm film med ett grymt soundtrack. Jag vet att du kommer gilla den.

Inga kommentarer: