tisdag 27 december 2011

The Family Fang - Kevin Wilson

2011 börjar närma sig sitt slut och jag kommer knappast minnas det som ett bra film- eller musikår, men för mig har det åtminstone varit ett riktigt bra bokår. Jag har läst många trevliga romaner under året och det har alltid känts som att det har funnits nya, intressanta titlar att läsa. 2011 har också varit året då jag insett att jag helst läser roliga böcker (tillsammans med välskrivna ungdomsskildringar). Det finns inget bättre än en bra roman som både lyckas gripa tag och roa. Två lysande exempel på roliga böcker som jag har läst under året är Paul Murrays Skippy Dies och Kingsley Amis, betydligt äldre, Lucky Jim. Det är två böcker med bra storys, starka karaktärer, fantastiskt språk och många riktigt roliga inslag. Under julhelgen har jag läst en annan rolig bok, med den småroliga titeln The Family Fang. Det är den unga författaren Kevin Wilsons debutroman. Han ser ganska rolig ut, liksom bokomslaget ser kul ut. Man blir genast sugen på att läsa The Family Fang. Den lyser upp vintermörkret och signalerar "kul!". Och det är precis vad den är.

Familjen Fang är inte som alla andra. Föräldrarna är performance art-konstnärer av det knäppare slaget och låter deras två barn, Annie och Buster, medverka i deras märkliga konststycken. Från att de är nyfödda får de stå ut med att delta i sina föräldrars förbryllande konst. Ofta handlar det om att skapa konstiga situationer på vanliga platser, exempelvis köpcenter, och sedan iaktta de reaktioner som "konsten" skapar hos de vanliga människor som blir vittnen. Jag har ingen koll på performance art, men man får anta att Kevin Wilson hittat på några väldigt extrema fall åt familjen Fang. När Annie och Buster växt upp tar de avstånd från sina föräldrar, bittra över sina förstörda barn- och ungdomsår. Annie blir Hollywoodskådespelerska medan Buster blir författare. De båda råkar ut för en serie pinsamma, jobbiga, smärtsamma och komiska händelser som gör att de tvingas flytta tillbaka till sina föräldrar. Dessa lever fortfarande fullt ut för sin konst. När föräldrarna försvinner spårlöst, självklart som en del av något större performance-event, måste Annie och Buster, ganska motvilligt, hitta dem och föra familjen samman igen.

Kevin Wilson har skrivit en mysig och rolig bok som är riktigt trivsam att läsa. Det är inte någon av de bättre böcker som jag har läst under året, men den lyckas med konststycket att samtidigt vara rolig och intressant och känns väldigt läsvärd. Wilson skriver skickligt och fyndigt. Det blir sällan så roligt att jag skrattar högt åt händelserna i boken, snarare är det helheten som är rolig och underhållande. Ofta känns det som en mer genomtänkt och smartare Royal Tenenbaums, och för alla som gillar amerikanska indiefilmer om lustiga och dysfunktionella familjer borde The Family Fang vara en riktig drömbok. För mig är den stora behållningen med boken de starka karaktärerna Annie och Buster som måste stå ut med två ganska vidriga föräldrar som alltid sätter sin konst före sina barn och deras välbefinnande. Det är en intressant konflikt som skildras på ett väldigt intressant sätt. The Family Fang skulle nog bli en utmärkt film och Kevin Wilson skulle kunna bli väldigt framgångsrik som manusförfattare i Hollywood. Jag hoppas dock att han fortsätter skriva böcker.

Inga kommentarer: