När jag var
liten hade jag, som nästan alla andra småpojkar, ett stort intresse för
indianer och Vilda västern. Jag hade indianleksaker, Sitting Bull-affischer på
väggarna och gillade att läsa indianserier och se filmer om indianer. Min
fascination för den amerikanska ursprungsbefolkningen kommer nog aldrig blekna.
Det finns ingenting som inte är intressant med indianer och deras kultur. I
vuxen ålder är det filmen och boken Little Big Man, skriven av geniet Thomas
Berger, som är min absoluta favoritskildring av indianer och deras kultur. Jag
har aldrig sett eller läst något som gett en bättre förståelse och insikt i de
nordamerikanska indianernas fascinerande, och ofta mycket absurda, kultur och
leverne. När jag var liten var det dock schweizaren Deribs fantastiska serie
Yakari som gällde. Yakari är en riktigt söt och mysig albumserie, i typiskt
belgisk stil, om en liten siouxpojke som kan prata med djur. Tillsammans med
honom får man uppleva mycket storslagen nordamerikansk natur och lära sig om de
djur som var betydelsefulla för indianerna, såsom bufflar, bävrar, vildhästar
och örnar, men också mycket om siouxindianernas kultur och livsstil. Yakari
väcker onekligen många fina minnen. Derib har även gjort en del indianserier
för en äldre målgrupp vilka jag läste när jag var några år äldre. En av dem,
Det röda spåret, utspelar sig i ett modernt indianreservat och tog upp
betydligt allvarligare frågor än Yakari, såsom alkohol- och drogmissbruk och
indianernas tillhörighet. Det är en serie som verkligen berörde mig som
fjortonåring och jag har ofta tänkt på den serien när jag under de senaste
dagarna har plöjt igenom den amerikanska serien Scalped, de senaste årens mest
omtalade indianserie.
Scalped
började ges ut i början av 2007 och avslutades nyligen med sitt 60e lösnummer.
Serien är skriven av Jason Aaron och ges ut av Vertigo Comics, en del av seriejätten
DC Comics (som har Batman, Stålmannen och många andra klassiska hjältar i sitt
stall), och har i princip varit hårt hajpad sedan första lösnumret. Genom mina
år som serienörd har jag läst väldigt mycket serier från Vertigo och det har
varit omöjligt att undvika alla hyllningar av Scalped. Jag har kollat in några
lösnummer tidigare, men alltid blivit avskräckt av det grova våldet och den råa
tonen i både manus och teckningar. Serien är tecknad av serben R.M. Guéra som
har en bakgrund inom den europiska seriescenen vilket märks omedelbart och
verkligen sticker ut i en amerikansk Vertigoserie. Hans teckningsstil känns som
hämtad från fransk-belgiska albumserier för vuxna och är mycket råare och
grövre än det mesta man är vad vid att se i amerikanska serietidningar.
Färgläggningen är också mycket enklare än i de flesta moderna serietidningar,
ofta i en ganska strikt brunaktig färgskala som verkligen förstärker den
smutsiga stämningen. Med allt våld och de grova teckningarna påminner Scalped
om de våldsamma vuxenserier som fanns på biblioteket när jag var liten, som jag
alltid brukade bläddra i men aldrig vågade låna hem, och som ofta gav upphov
till mardrömmar. När Scalped nu har blivit avslutad och går att läsa i sin
helhet bestämde jag mig för att ta mig an serien och när jag väl hade börjat
var det svårt att släppa den. Scalped är en väldigt snyggt berättad serie som
för tankarna till TV-serier som The Wire och Sons of Anarchy.
I David
Simons TV-serier The Wire och Treme är det städerna Baltimore och New Orleans
som är de verkliga huvudpersonerna, snarare än de människor som skildras, och
på samma sätt är det indianreservatet Prairie Rose i South Dakota som allt
kretsar kring i Scalped. Reservatet är baserat på de verkliga South
Dakota-reservaten Pine Ridge och Rosebud och tar sitt avstamp i historiska
händelser och verkliga fakta. På reservatet bor indianer ur siouxstammen lakota
och fattigdomen är extrem och alkoholismen utbredd, trots hårda alkoholförbud.
Misären är total och det en gång så stolta folket tvingas leva under hemska förhållanden. Jason Aaron adresserar många viktiga frågor och verkar ha ett
stort samhällsengagemang, men vad som får Scalped att kännas mer som ett
utflippat avsnitt av Sons of Anarchy än ett lugnt och sansat The Wire är allt
våld och vansinne som allt är kryddat med. Storyn kretsar kring en hemkommande
ung man, helt förstörd och vilsen efter ett tungt liv, som av FBI tvingas att infiltrera
den grupp kriminella indianer som styr över reservatet och snart ska öppna ett
stort casino. Trots mycket action rör sig storyn ganska
långsamt framåt och den röda tråden är tydlig genom hela serien. Tidigt i
serien introduceras många karaktärer, alla splittrade och med mer eller mindre
allvarliga psykiska problem, som kommer vara viktiga för handlingen. Alla
karaktärer är välskrivna och intressanta, men aningen svåra att sympatisera
med. Scalped vilar på en tung och snyggt konstruerad story som verkligen griper
tag. Ibland överskuggar det ofta extrema våldet det som är bäst med serien,
nämligen karaktärerna och deras relationer och skildringen av reservatet, och
det känns som att teamet bakom serien jobbat lite väl hårt med de barnförbjudna
inslagen. Man ska nog vara vuxen och ganska härdad för att klara av Scalped,
för även utan våldet är det en sorglig och jobbig serie. De flesta karaktärerna
är rakt igenom tragiska och det står tidigt klart att slutet knappast kommer
vara lyckligt.
Scalped gavs
ut över fem år men för mig tog det bara tre dagar av intensivt läsande att ta
mig igenom serien. Jag orkar inte längre vänta på lösnummer, särskilt inte när
de amerikanska serietidningar bara är runt 20 sidor långa, och föredrar att
läsa avslutade serier på samma sätt som jag läser en roman. Scalped fungerar
oerhört bra att sträckläsa och känns aldrig så episodiskt uppdelad som många
andra amerikanska serier. Scalped är menad att läsas från början till slut och man
måste ha haft en otrolig tilltro till läsarna under seriens utgivning. Det
finns många indianserier, och även om jag alltid kommer föredra den gulliga och
fredliga Yakari, känns Scalped som en given klassiker i genren. Seriens helhet
får den att framstå som ett mästerverk och jag tror det är en sådan serie som
kommer väcka många vuxna läsares serieintresse. Som all annan bra litteratur
ger Scalpled mersmak och efter att jag läst klart serien har jag fascinerat
klickat mig runt på Wikipedia bland indianstammar och olika reservat. Indianerna
tilltalar något inom mig. De symboliserar på något sätt den fullständiga friheten,
men också den ultimata orättvisan och i deras historia och behandling ryms så
många känslor att en bra indianberättelse alltid kommer beröra mig på djupet.
1 kommentar:
Jag tror inte att de i min ålder hade samma intresse för indianer som de i din ålder hade när de var barn. Nu kan jag visserligen bara utgå från mig själv, men jag tror inte att jag någonsin har läst en indianserie, eller sett någon sådan hos mina vänner. Kanhända att det fanns någon leksak. Jag vet att min pappa läste när han var liten, fast jag tog aldrig över det, utan tyckte synd om indianerna och att det kändes falskt. Men det var/är möjligen min fördom.
Skicka en kommentar