I höstas väcktes mitt slumrande indianintresse med den
brutala vuxenserien Scalped. Jag insåg återigen hur mycket jag gillar indiansk
mytologi och kultur och hur fascinerande jag tycker liven på reservaten verkar
vara. Med årets vinnare av det prestigefulla National Book Award, Louise
Erdrichs roman The Round House, har jag fått möjligheten att återigen göra ett
besök på ett av de amerikanska reservaten, den här gången i North Dakota.
Erdrich, född 1954, har själv indianblod i ådrorna och har ägnat hela sin
författarkarriär åt att skildra indianer och deras kultur och
samhällssituation. Hon fick sitt genombrott på 80-talet med ett par böcker som
fick fin kritik och jämfördes med William Faulkner, och skrev också ett antal
böcker med sin dåvarande man Michael Dorris, som senare tog livet av sig. De
senaste åren har hon fått ett uppsving, först med The Plague of Doves som
nominerades till Pulitzerpriset 2009 och nu med The Round House som förutom
National Book Award verkar ha hyllats av de flesta amerikanska kritiker. The
Round House är mitt första möte med Erdrich, men den gav verkligen mersmak och jag
kommer definitivt läsa mer. Förhoppningsvis kommer den ges ut på svenska, för
det här är stor litteratur som alla borde läsa, både viktig och gripande, med
ett rikt och levande språk.
Enligt efterordet i The Round House blir åtminstone en
tredjedel av alla indianska kvinnor våldtagna någon gång i livet, och i nära
90% av fallen är det vita, ”icke-indianska”, män som är förövare. Det är ett
bara ett fåtal av de anmälda våldtäkterna som leder till fällande domar. The
Round House utgår från dessa chockerande fakta, men snarare än en samhällskritisk
och politisk roman har Erdrich skrivit en drabbande uppväxtskildring, där
indianernas utsatta situation hela tiden ligger och bubblar i bakgrunden. Boken
utspelar sig under sommaren 1988 och den 13-åriga huvudpersonen Joes sommarlov
störs när hans mamma blir attackerad och våldtagen på reservatet. På ett
ögonblick är hans oskuldsfulla sommar förstörd, och medan hans mamma apatiskt
isolerar sig i sovrummet, tvingas han växa upp och ta svåra beslut. Tillsammans
med hans kompisar börjar han, mot pappans vilja, att undersöka fallet på egen
hand. De cyklar runt på reservatet och upptäcker snart saker som polisen har
missat.
Indiansk kultur är väldigt fascinerande och Erdrichs levande
skildring av livet på reservatet får mig nästan att tro att jag faktiskt har
varit där. Allt känns väldigt äkta och bekant. På ett lysande sätt blandar hon
nytt och gammalt, det moderna med det traditionellt indianska, precis som livet
måste vara för unga indianer som växer upp idag. De käkar hamburgare och tjuvröker,
men tar också del i uråldriga ceremonier och fascineras av gamla myter och
legender. Det som imponerar allra mest i Round House är Erdrichs lyhörda
skildring av pubertala killar. Jag tror aldrig jag läst en kvinnlig författare
som lyckats skriva om unga grabbar på ett lika trovärdigt sätt. Oftast brukar
det vara manliga författare som skriver de bästa uppväxtskildringarna med
pojkar i huvudrollerna, men Erdrich är helt klart i klass med Knausgård,
Torbjörn Flygt och David Mitchell. Som uppväxtskildring är The Round House
lysande och väldigt direkt, men den är samtidigt så mycket mer. Där Scalped var
en vansinnigt brutal och mörk skildring av liven på reservaten är The Round
House mer nyanserad och ställer allvarligare frågor. Erdrich fokuserar inte på
några enskilda problem utan har valt att skildra livet på reservatet ur alla
tänkbara aspekter, genom en 13-årig pojkes ögon. Att boken blivit belönad med
National Book Award är väldigt förståeligt. Det är en litterär triumf från
början till slut och helt klart en av årets bästa böcker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar