Jag har
aldrig varit särskilt intresserad av skräck. Med några undantag (The Shining,
Rosemary’s Baby, Lovecraft, Poe, John Ajvide Lindqvists böcker och ett gäng till) har jag
nästan alltid uppfattat skräck som raka motsatsen till ”finpop”. Självklart har
jag sett flera bra skräckfilmer men det mesta i genren är så fantastiskt uselt
att jag omöjligt kan förmå mig själv att engagera mig i deras taffliga storys.
Ofta tappar jag intresset efter några minuter och lever mig aldrig in
tillräckligt mycket för att kunna bli skrämd. Detta förändrades dock när jag
blev tillsammans med min tjej för snart tre år sedan. Jag förstod ganska snabbt
att hon älskar skräckfilmer, även om hon aldrig riktigt erkänner det. Ofta när
jag föreslår hajpade och hyllade filmer eller TV-serier lyckas jag inte fånga
hennes intresse men så fort jag föreslår någon skräckfilm blir hon genast
väldigt glad och intresserad, nästan oavsett hur dålig kritik filmen fått. Min
skräckkonsumtion har alltså ökat dramatiskt de senaste åren. När jag ser
skräckfilmer tillsammans med min flickvän ser jag dem på ett annat sätt än vad
jag hade gjort på egen hand. Hennes inlevelse och rädsla smittar på något
konstigt sätt av sig och scener som tidigare hade lämnat mig helt oberörd kan
nu få mig att skrikande hoppa upp ur soffan. Tyvärr finns det inte särskilt många sevärda
skräckfilmer. Det kommer ett fåtal skräckfilmer som håller hyfsad nivå på
skådespel och regi varje år och när man avverkat de uppenbara filmerna blir det
allt svårare att hitta något som duger. Det är här TV-serien American Horror
Story kommer in i bilden. Under de senaste två åren har jag sett seriens namn
skymta förbi några gånger. Den har inte fått någon direkt uppmärksamhet i
Sverige och namnet på serien har knappast triggat mitt intresse. Jag försöker
undvika allt med ”American” i titeln så gott det går. Men med tanke på min
skräckentusiastiska flickvän började jag läsa på om serien när jag letade efter
något vi kunde se tillsammans. Helt oväntat gick det upp för mig att serien
fått ett väldigt varmt mottagande i USA. Med flera tunga namn i rollistan och
genomgående fin kritik kändes det som en given serie för oss. Vi fastnade
direkt och under några veckor har vi tagit oss igenom seriens två säsonger.
American Horror Story är en spännande, fascinerande och sjuk serie som med ett
intensivt tempo leker med skräckgenrens konventioner och klyschor på ett
väldigt lyckat sätt.
American
Horror Story har hittills visats i två säsonger och den tredje säsongen har
USA-premiär om två veckor, den 9e oktober. Varje säsong är fristående med helt
egna karaktärer och berättelser. Man kan alltså skippa den första säsongen och
gå direkt på säsong två, om man skulle vilja. Jag rekommenderar dock att man
börjar med den första säsongen, dels för att den är lite lättare att komma in i
och dels för att en del av skådespelarna återkommer i säsong två, visserligen i
helt andra roller men det tillför serien ganska mycket när man får se
skådespelarna reinkarnerade på detta sätt. Skådespelarna håller alla hög nivå
och för att vara en TV-serie känns ensemblen ovanligt begåvad och stark.
Jessica Lange, som har viktiga roller i båda säsongerna, vann en Emmy för sin
roll i första säsongen och förra helgen vann James Cromwell (som för min
generation kanske mest är känd för rollen som bonden i Babe, den rörande filmen
om den modiga lilla grisen) också en Emmy för sin obehagliga roll i säsong två.
Antalet duktiga skådespelare som medverkar i de två säsongerna av American
Horror Story, där det känns som att det tillkommer nya spännande karaktärer
hela tiden, är för många för att jag ska kunna nämna dem alla men några exempel
på andra skådespelare som gjorde ett starkt intryck på mig är Zachary Quinto
(superskurken Sylar i Heroes och Spock i de nya Star Trek-filmerna), Taissa
Farmiga (Vera Farmigas yngre syster), Joseph Fiennes (Ralph Fiennes yngre
bror), Chloë Sevigny, Frances Conroy och Franka Potente. Skillnaden mellan bra
och dålig skräck ligger ofta i skådespelarnas förmåga att gestalta alla
konstigheter och förmedla panik och med den här rollistan kunde American Horror
Story fortfarande ha engagerat med ett betydligt sämre manus.
Jag tror man
får ut mest av American Horror Story om man börjar se serien utan att veta så
mycket om den, så för att undvika spoilers tänker jag inte berätta särskilt
mycket om handlingen här. Den första säsongen (12 avsnitt) handlar om en trasig
familj som i ett desperat försök att rädda familjen flyr sina problem och
startar på nytt i ett gammalt hus i Los Angeles. Vad de inte vet om är att
huset är ett klassiskt ”Murder house” där så gott som samtliga tidigare boende
blivit mördade på brutala och påhittiga sätt. Huset är fullt av missnöjda
spöken som inte har några planer på att ge husets nya ägare någon ro. Den andra
säsongen (13 avsnitt) utspelar sig i ett mörkt och dystert mentalsjukhus, styrt
av strikta nunnor, på 60-talet. En lesbisk journalist blir inspärrad där efter
att hon försökt skriva en avslöjande artikel om sjukhuset och tillsammans med
henne får vi lära känna alla de vansinniga, våldsamma och elaka figurer som
vistas på sjukhuset. Medan den första säsongen åtminstone inledningsvis känns
som mer traditionell skräck är den andra säsongen fullständigt utflippad redan
från början. Varje avsnitt är 45 minuter och manusförfattarna har haft så många
galna idéer att de aldrig drar ut på något för länge. Allt sker i ett väldigt
intensivt tempo och hela tiden känns det som att något sjukt händer eller att någon ny karaktär introduceras. Det frossas i bisarra och galna idéer och det
känns verkligen som att manusförfattarna fått utlopp för sina mörkaste
fantasier. Jag antar att det är det som kännetecknar den genuint ”amerikanska
skräcken”, vilken det ju är seriens främsta syfte och största ambition att
förmedla, att man släpper alla spärrar och låter alla vilda fantasier, som
speglar människans fulaste sidor, få fritt spelrum. I American Horror Story
slösas det aldrig på galenskaperna och serien är full av äckliga och sjuka
inslag. Här finns det gott om såväl våldtäkter och övergrepp, brutala våldsdåd,
förtryck, psykisk sjukdom och klassisk skräckfilmsondska. För att vara en TV-serie
innehåller serien oväntat många grafiska våldsscener och äckliga inslag. Serien
chockar mig gång på gång men låter samtidigt aldrig äcklet och vansinnet ta
över. Dels är många av galenskaperna präglade av en svart humor som ofta ligger
i bakgrunden när det blir som läskigast och dels är det tydligt att det är
storyn som betytt mest. De flesta skräckfilmer känns som trötta upprepningar av
urgamla koncept och berättelser men med American Horror Story har manusförfattarna
faktiskt lyckats göra något nytt av de slitna klyschorna. För att göra
berättelser som engagerar i närmare tio timmar går det inte att kopiera gamla
långfilmsmanus. En lösning har varit att utöka rollistan och inkludera många
gånger fler rollfigurer än vad en skräckfilm vanligen innehåller men
huvudpersonerna har också betydligt mer substans än de typiska skräckrollerna.
Huvudpersonerna i de båda säsongerna känns alla intressanta och man vill hela tiden
veta mer om dem vilket ger serien den nerv som krävs för att man ska orka ta
sig igenom en hel säsong. En annan lösning har varit ett frångå den typiska
skräckfilmsstrukturen, det fungerar helt enkelt inte att köra på uttjatade
skrämseleffekter i tio timmar, och istället har man i båda säsongerna jobbat
hårt med att bygga upp en mystisk stämning. Alla de klassiska
skräckfilmsingredienserna finns där men det känns snarare som att man sitter
och tittar på ett skruvat LOST-avsnitt än en typisk amerikansk skräckfilm. Särskilt
den första säsongen lyckades fånga mig på ett sätt som ingen TV-serie riktigt
lyckats med sedan just LOST.
Jag tror de
flesta skulle uppskatta American Horror Story, även de som i vanliga fall
aldrig skulle se en skräckfilm frivilligt. Trots många sjuka scener och
klassiska skräckfilmsinslag blir det aldrig särskilt läskigt. Istället är det
en väldigt fascinerande och spännande serie som verkligen fångade mig
med sin mystiska stämning. Skådespelarna är duktiga och det höga tempot gjorde
att jag direkt kände ett sug efter nästa avsnitt. Jag ser väldigt mycket fram
emot den tredje säsongen som ska handla om häxor i New Orleans, och som att döma av förhandssnacket låter som en intressant voodooversion av Harry Potter. Det låter
onekligen väldigt lovande och ni lär höra mer om det här på Finpop
framöver.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar