Har jag blivit en gubbe? Visserligen har jag alltid
föredragit ”gubbrock” och glorifierat decennierna före min tillkomst, men det
här året har jag tvingats ställa mig själv frågan allt oftare. Jag konstaterar
för mig själv att musikåret 2013 har varit ett ”mellanår”. Jag har tröttnat på
svensk hiphop, samtidigt som resten av landet börjat hajpa ”scenen”, och känner
mig ofta oroad, och personligt hotad, av moderna ungdomars musikpreferenser.
Listan talar antagligen för sig själv. På Spotify har jag satt ihop en lista med årets bästa låtar, varav många från skivor som inte finns på listan. Annars
lyssnade jag mycket på Billy Bragg, The Style Council och rocksteady under
året, men nu kör vi på med de utlovade skivorna. Länkarna tar dig till respektive skiva på Spotify, eller YouTube i ett fall.
Man kan hävda att det är både felaktigt,
orättvist och reaktionärt att sätta Bob Dylans mastiga Bootleg-skiva (den
tionde i ordningen) på förstaplatsen. Felaktigt därför att musiken på skivan
inte är ny, utan spelades in mellan 1969 och 1971. Orättvist därför att Bob
Dylan är Bob Dylan och inte går att jämföra med andra artister. Reaktionärt för
att det är ett festligt begrepp att slänga sig med. Jag hävdar dock att så inte
är fallet utan att det här faktiskt är årets överlägset bästa skiva.
Lyssna på låtar som demoversionen av Went To See The Gypsy, Pretty Saro eller
alternativversionen av I Threw It All Away och säg sedan den moderna artist som
levererar låtar av samma relevans och klass. Another Self Portrait låter
förbannat bra rakt igenom och säger mer om dagens musikklimat än någon vill
erkänna.
Jag hade lyssnat en del på kanadensiska
Basia tidigare, men inte riktigt fastnat. När hennes nya skiva kom reagerade
jag mest på att öppningslåten låter precis som en Frida Hyvönen-låt (som ju är
Sveriges kanske bästa kvinnliga artist). Men sen fortsatte jag att lyssna och
helt oväntat blev Tall Tall Shadow en av de skivor jag lyssnat mest på i år.
Den växer med varje lyssning och innehåller inga svaga spår. Texterna är fina,
arrangemangen och melodierna gripande och Basia sjunger fantastiskt bra.
Jag trodde aldrig att Hästpojken skulle
kunna överskugga Håkan Hellström, men faktum är att En magisk tanke har allt
det som Det kommer aldrig va över för mig saknar. I princip alla låtar på
skivan låter som om de skulle vara stulna från det tidiga Eldkvarn och Martin
Elisson sjunger bättre än någonsin. Hästpojken gör musik som känns i hjärtat och det är uppenbart att det här är musik som betyder något.
Bill Callahan är ett geni. Hans musik känns
odödlig som modern musik så sällan gör. Hans mörka röst är fantastisk (Matt
Berninger i The National måste vara avundsjuk) och de lågmälda arrangemangen
är alltid smakfulla och medryckande. Dream River är full av själ och växer för
varje lyssning.
Foxygen består av två unga bakåtsträvare
som, liksom mig, vurmar för 60-talets pop och rock. The Kinks är en tydlig inspirationskälla och det är tydligt att bandet inte vill ha något med modern
rockmusik att göra. We Are the 21st Ambassadors of Peace & Magic släpptes i januari men har lyckats hänga med hela året. Det är en charmig och svängig
skiva full av bra låtar och skön attityd.
Reflektor är den Arcade Fire-skiva jag
gillat mest hittills. Det tog ett tag att komma in i lyssnandet men efter att
ha tagit sig igenom skivan några gånger började de flesta av låtarna framstå
som små mästerverk. Spår som Afterlife och It’s Never Over (Oh Orpheus) som
inte lät så märkliga första gången känns nu helt oumbärliga när musikåret ska
sammanfattas. Reflektor är en ambitiös skiva med en förmodat lång livslängd.
Jag har åtminstone inte tröttnat än.
Årets första skiva, för min del, var
Christopher Owens solodebut Lysandre. Jag hade faktiskt glömt bort den när jag
började skriva listan - det känns som det var väldigt länge sedan den kom - men
efter att ha lyssnat igenom den några gånger till känns det självklart att den
ska vara med bland årets bästa skivor. Christopher Owens är en av mina stora
favoriter. Trots hans trasiga personlighet är det svårt att inte gilla honom
och hittills har jag älskat all musik han fått ur sig. Lysandre är aldrig lika
bra som Girls-skivorna men är ändå ett riktigt trevligt album med en säregen medeltida
trubadurkänsla över hela skivan. Den finns också i en avskalad akustisk version som också är värd att lyssna på.
I ett besviket inlägg i april skrev jag ner
årets Håkanskiva och kallade den hans sämsta album hittills. Åtta månader
senare står jag fast vid den åsikten. Trots det är Det kommer aldrig va över
för mig en av de skivor jag lyssnat allra mest på i år (dryga 600 lyssningar enligt last.fm). Det stora problemet är inte längre den, i jämförelse med de tidigare
skivorna, tråkiga produktionen eller de, återigen i jämförelse med de tidigare
skivorna, svaga texterna, utan att Håkan inte lyckas få mig att känna för honom
eller musiken, som han alltid gjort tidigare. Håkan Hellström har alltid
spruckit av soul, rock’n’roll och de stora känslorna men på Det kommer aldrig
va över för mig når han aldrig hela vägen. Trots det är det ett riktigt bra
album som jag förmodligen kommer fortsätta lyssna på längre än någon av de
andra skivorna på listan.
Arctic Monkeys senaste album AM är inte
någon märklig eller spektakulär skiva. Och det är det som gör den så förbannat
bra. Här finns inga pretentioner eller tråkiga poser. Fokuset verkar enbart ha
varit att göra en så bra rockskiva som möjligt. Låtarna är genomgående starka,
med minnesvärda riff och fantastisk sång av Alex Turner.
Nordpolen kom tillbaka i våras. Jag hade
saknat honom, och även om Vi är många som är vakna i natt aldrig kändes lika
livsviktig som debuten På Nordpolen tog jag skivan till hjärtat. Pelle
Hellström är unik på den svenska popscenen och det känns som att han verkligen
behövs. För varje intetsägande Icona Pop behövs det en artist som Nordpolen,
som gör musik som känns på riktigt. Det ska bli spännande att höra vilken slags
musik han kommer göra i framtiden.
3 kommentarer:
Du har glömt Volcano Choirs skiva Repave!
Även jag lyssnade klart mer på äldre musik. (Fast samtidigt inte, kanske, sett till antalet nya album som jag ändå lyssnade på varje månad.) Det var ett mellanår för mig också, men i många fall lyssnade jag på den äldre musiken just för att den sortens musik inte görs längre och på så sätt är inte året i sig ett mellanår jämfört med tidigare, eftersom hela 2000-talet mer eller mindre har låtit som det låter idag. Det var snarare avsaknaden av flera starka album eller idéer som gjorde mig aningen trött.
Hur kommer det sig att du känner dig hotad av ungdomars musiksmak? Du gillar i och för sig Hellström och liknande, medan jag fann honom sent och annars väldigt sällan kunnat relatera till mina jämngamla. Och jag har aldrig känt något särskilt för svensk hip-hop. (Vad är "scenen"?)
Trots detta lär majoriteten av dina val inte hamna på min lista, som jag antagligen kommer att börja på inom kort. (Bob är en bonus, med tanke på att det är en bootleg.)
Förhoppningsvis är det inte många som tog det där om att jag "känner mig ofta oroad, och personligt hotad, av moderna ungdomars musikpreferenser" på fullt allvar. Det var skrivet med ironi, men jag står fast vid att kommersiell musik 2013 kanske är vidrigare än någonsin tidigare. Tycker musiken som verkar gå hem hos de flesta ungdomar speglar den obehagliga egotrend som präglar hela det samtida samhällsklimatet. Det är bara fest och ingen eftertanke. Bara jag, jag, jag...
Och angående den svenska hiphopen var jag väldigt entusiastisk över artister som Stor, Carlito, Mohammed Ali m.fl. för kanske fyra år sedan. Jag gillade den tydliga kopplingen till Latin Kings och äldre svensk hiphop. Min förhoppning var att den svenska hiphopen skulle bli blomma ut och bli politisk och medveten, men istället har artisterna bara blivit alltmer infantila. De flesta svenska rappare framstår som fullständigt blåsta och de flesta gör musik vars politiska budskap mest sträcker sig till "rasister är dumma". Dessutom har weedromantiken hamnat alltmer i fokus, vilket jag tycker känns ganska olustigt (ta till exempel rapparen Stors album från i år, årets kanske bästa svenska hiphopalbum, där i princip varje låt är fullproppad med förortsstoner-referenser).
Vad som hänt under det gångna året är att den svenska hiphopen som varit väldigt populär i skymundan fått stort utrymme i media. Per Sinding-Larsen och Nöjesguiden-redaktionen kissar på sig av entusiasm över Linda Pira (en artist som gjort typ två låtar, med i princip samma blåsta texter som sina manliga kollegor) och värdelösa skivor med Kartellen och Abidaz.
En stor del av musiken går helt klart att lyssna på, men kombinationen av att musiken blir allt sämre och svenska tidningarnas hyllningar (med ungefär samma galna entusiasm som Mad Men-hysterin) har gjort mig väldigt trött och småirriterad.
Ser fram emot att se din lista. Har hittills inte läst några "bra" årsbästalistor. Blev förvånad över att Pitchfork placerat Vampire Weekends senaste högst upp...
Skicka en kommentar