torsdag 29 januari 2015

Musiktips: Januariskörden

Fy fan för den här vintern, med sina eviga temperatursvängningar och grå himlar. Tack och lov har det släppts en del bra musik, och för att lindra er vinterdepp tänkte jag dela med mig av mina favoriter ur i januaris skivskörd.

Först och främst, Markus Krunegård har släppt en fem låtar lång EP med titeln Härskarens teknik, där åtminstone fyra av låtarna är riktigt trevliga. Född långt ifrån USA är ytterligare ett Norrköping-anthem (sjunger han om artistkollegan Pontiak i låtens första vers, eller är det jag som hör fel?) och Om du är ensam är du inte ensam är Markus på sitt bästa humör. 

Pålitliga The Decemberists har släppt ett nytt album med titeln What a Terrible World, What a Beautiful World som bjuder på deras karaktäristiskt mysiga musik. Deras musik skingrar molnen och gör mig alltid lite gladare. Skivomslaget (ovan) måste också utnämnas till "månadens omslag". Sjukt snyggt. Gillar man The Decemberists är det också sannolikt att man gillar Belle and Sebastian, som känns lite besläktade. De har också släppt en ny skiva, Girls in Peacetime Want to Dance, som också känns riktigt trevlig. Indiemänniskor av den gamla skolan har alltså en del att glädjas åt.

Är man på lite argare humör kan man lyssna på de rockiga Sleater-Kinney vars nya album No Cities To Love har hajpats rätt hårt runtomkring på nätet. Kvinnorna i bandet har alla passerat 40 och visar att man inte behöver vara yngst för att rocka hårdast. Sleater-Kinney bildades 1994, men det här är mitt första möte med dem, men många känner säkert igen bandmedlemmen Carrie Brownstein från TV-serierna Portlandia och Transparent (som jag såg nyligen och verkligen kan rekommendera). 

Är man på hiphophumör tycker jag man ska lyssna på Lupe Fiascos nya album Tetsuo & Youth, som är en tegelstensroman till skiva med otroligt mycket innehåll som det tar ett tag att fastna för. Efter några lyssningar börjar låtarna sätta sig och det känns som en skiva som kan växa enormt om man ger den lite tid. Lupe Fiasco är en väldigt begåvad och smart rappare som fyller sina låtar med intressant innehåll och det är kul att se honom tillbaka på topp, efter en allt annat än spikrak karriär. 

För den som vill bjuda sina öron på något vackert och välljudande kan Natalie Prass självbetitlade debut vara värd en chans. Hennes låtar lämnar inget starkare intryck på mig, men är så snyggt producerade och levererade att de ändå är värda att lyssnas på.

Det har också släppts en del bra singlar. Thåström och Love Antell har både släppt halvtråkiga singlar som säkert gör sig bättre på sina respektive album, tillsammans med andra låtar, vilket jag ser fram emot. Purity Ring är på gång med en ny skiva och har släppt två låtar som tyder på att de fortsätter jobba med sitt säreget sköna sound. En av månadens bästa låtar är Arcade Fire-sångaren Will Butlers Anna, från hans kommande soloalbum. Den är galet svängig och videon är också riktigt trevlig, i all sin enkelhet. 

Inga kommentarer: