söndag 20 juli 2008

Spaced


Jag tyckte aldrig att Shaun of the dead eller Hot Fuzz var särskilt roliga och hade därför inte tagit mig för att se TV-serien Spaced av samma gäng trots lovord från flera håll. När den här helgen visade sig vara mer grå, regnig och tråkig än vanligt tog jag mig samman och kollade igenom hela serien. Anledningen till att jag fick tummen ur var dels p.g.a. ren uttråkning och dels därför att jag hade läst någonstans att Judd Apatow gillar Spaced väldigt mycket. Om Judd Apatow tycker att något är kul borde det ju vara kul, resonerar jag.

Spaced är uppdelad på två säsonger med sju avsnitt (à 25 minuter) i varje. Den första säsongen sändes på brittiska Channel 4 1999 och följdes av säsong två 2001. Det är rätt gamla grejer alltså, men det är verkligen inget man ska avskräckas av. Serien är nämligen roligare än många nyare komediserier och eftersom serien är så pass kort går det fort att kolla igenom hela serien. Britterna satsar som vanligt på kvalitet framför kvantitet. Till min stora fasa läste jag på IMDb att det kommer en amerikansk version av Spaced så här nästan tio år senare. Det känns ju inte riktigt fräscht alltså. Jag tycker jänkarna kan komma på egna programidéer istället för att härma britterna. Fast amerikanska The Office är en riktigt lyckad serie, men den serien får nog ses som ett undantag.

Spaced handlar om en kille (Simon Pegg) en tjej (Jessica Hynes) som träffas av en slump på ett café. De lär känna varandra och eftersom båda behöver ett ställe att bo på låtsas de vara ett par för att få en lägenhet i ett fint hyreshus. De får lägenheten och flyttar ihop och fortsätter låtsas att de är ett par. I huset bor också en pretentiös konstnär (som målar ”pain”, ”anger” och ”fear”) och en kåt landlady och ibland kommer huvudpersonernas galna kompisar och hälsar på. Genom serien får vi följa dessa karaktärer på roliga, konstiga och lite surrealistiska äventyr.

Vad som gör Spaced unik är skildringen av nördar som påminner om den i Judd Apatows filmer och TV-serier. Det är inte den stereotypa bilden av nördar som man har vant sig vid från amerikanska collegefilmer som porträtteras här utan det är mer nyanserade, och roligare, nördar som dyker upp i Spaced. Serien kryllar av popkulturreferenser (bland mycket annat sköna pastischer på bland annat Gökboet och Närkontakt av tredje graden), sköna repliker och absurda händelser och lyckas samtidigt kännas ganska trovärdig. Spaced är helt klart en sevärd serie som jag kan rekommendera till alla som vill se en rolig serie med hög igenkänningsfaktor. Jag tycker Spaced är betydligt roligare än både Shaun of the dead och Hot fuzz och att serien var så bra gör att jag överväger att se om de båda filmerna. Håll utkik efter Ricky Gervais som dyker upp i en liten, men kul, biroll i säsong två.

Här nedan kan ni se några roliga klipp från serien:





Inga kommentarer: