lördag 26 juli 2008

Gör vad du vill – Erlend Loe



Erlend Loe har skrivit flera riktigt bra böcker, och flera som har varit allt annat än bra. Den senaste boken jag läste av honom, Expedition Shakespeare (gavs ut förra året), skrev han tillsammans med en halvgalen ”kyrkoorganist” som hade en massa konspirationsteorier om Shakespeare. Boken, som inte var någon roman, var rakt igenom skittråkig och jag gav nästan upp hoppet på att Loe skulle prestera något bra igen. Till min stora glädje kan jag säga att Loe är tillbaka med en bok som helt klart kan mäta sig med hans bästa romaner.

Gör vad du vill handlar om den 18-åriga överklasstjejen Julie vars familj omkommer i en flygolycka i Afrika. Julie blir ensam kvar i familjens stora tomma hus och känner att livet inte längre är värt att leva. Hon börjar fundera på att ta sitt liv och hennes skäggiga psykolog råder henne att börja skriva dagbok för att komma till rätta med livet igen.

Gör vad du vill utgörs av den dagbok som Julie börjar skriva, men hon har inga planer på att komma över sorgen utan planerar istället olika (makabra) sätt att ta livet av sig. För att komma ifrån Norge, och risken att bli inlåst på psyket, börjar hon flyga runt världen i jakt på det perfekta sättet att ta livet av sig.

Att Loe har valt att skriva boken i dagboksform ger ett riktigt bra flyt i språket, som känns trovärdigt och ungdomligt. Boken är väldigt lättläst, som det brukar vara när Loe skriver, och eftersom den inte är så lång går det snabbt att läsa den. Som vanligt när det gäller Loe är det roligt och underhållande, men det var länge sen han var så här allvarlig. För att vara Loe känns boken väldigt mångbottnad och samtidigt som den är rolig och ofta absurd tar den upp många svåra frågor. Det här med självmord är ett svårt och extremt känsligt ämne och jag tycker Loe lyckas väldigt bra med att skildra självmord ur olika aspekter. Boken är genomtänkt och smart, och för mig är det här den starkaste bok jag läst av Loe sen Naiv. Super. Det här är utmärkt sommarläsning och rekommenderas varmt till alla som vill läsa en bok som både är tänkvärd och rolig.

Inga kommentarer: