tisdag 15 september 2009

En ny Office Space?


Det finns få filmer som jag har sett lika många gånger som Office Space. Det är en av de komedier som aldrig känns tråkiga eller uttjatade. Den är inte bara rolig utan säger också något om livet och samhället. Manuset är otroligt välskrivet och skådespelarna är perfekta i sina roller. Humorn är egen och filmens kultstatus är motiverad. Klassiska scener som kopiatormisshandeln samsas med fantastiska repliker som ”So I was sitting in my cubicle today, and I realized, ever since I started working, every single day of my life has been worse than the day before it. So that means that every single day that you see me, that's on the worst day of my life”. Office Space är helt enkelt en personlig favorit. Regissören Mike Judge hade aldrig gjort någon spelfilm innan Office Space men hade med tecknade TV-serier som Beavis and Butt-Head och King of the Hill fått ett rykte som en rolig jävel. Filmen blev bättre än vad någon hade kunnat hoppas och den har bara blivit bättre med åren. Man hade kunnat tro att Mike Judge med en succé som Office Space bakom sig skulle fortsätta göra spelfilm, men bortsett från superfiaskot Idiocracy har det varit väldigt tyst från honom. Han har fortsatt med tecknade TV-serier som inte särskilt många ser och som jag inte finner speciellt roliga. Att han skulle göra en ny spelfilm var något som jag hade slutat hoppas på. När jag i förra veckan vandrade uppför Kingstons smått smaklösa gågata blev jag därför väldigt förvånad – och glad! – när jag såg en affisch för en ny film från Mike Judge. Extract heter den, och självklart har jag gått och sett den. Filmen lever tyvärr inte upp till mina förväntningar och är inte särskilt rolig. Men inte heller särskilt dålig. Det är bara inte en ny Office Space – vilket alla självklart hade hoppats på.

Extract och Office Space har egentligen ganska mycket gemensamt. De utspelar sig båda i tråkiga småstäder och handlar om människor som har fastnat i olika hopplösa positioner. Människor som går utanför lagen för att försöka ändra sin situation, varpå roliga, konstiga och jobbiga saker händer. Men där Office Space lyckades på alla områden haltar sig Extract fram. Huvudrollen spelas av Jason Bateman, som har fått ett rejält uppsving de senaste åren. Han spelar en kemist (!) som har kommit på ett sätt att smaksätta mat med olika extrakt (exakt vad affärsidéen går ut på är aldrig helt uppenbart) och har byggt en fabrik och ett företag kring konceptet. Men han hatar sitt jobb. Även hans privatliv suger och hans fru vägrar att ligga med honom. En dag börjar en mystisk (=kriminell och attraktiv med lömska avsikter) tjej jobba på fabriken och den sexuellt frustrerade Bateman får för sig att han vill ligga med henne. Men för att lindra sitt dåliga samvete vill han först att hans fru ska vara otrogen mot honom och anlitar – under påverkan av ett bedövningsmedel för hästar - en gigolo som ska ligga med henne. Som brukligt går förstås allt åt helvete. Ute på fabriksgolvet förlorar en av arbetarna en testikel i en bisarr olycka och företaget riskerar att falla samman.

Det låter ju skitkul, eller hur? Men av någon anledning fungerar det inte. Även om många av skådespelarna är grymt begåvade (J.K. Simmons!) och gör sitt bästa med materialet är det ändå något som fattas. Jag skrattar alldeles för sällan och jag bryr mig inte riktigt om människorna på duken. Det kan vara så att Extract saknar hjärta. Förväntningarna var förstås orimliga och jag kan verkligen förstå varför Mike Judge väntade så många år med att göra något nytt. Resultatet är inte dåligt, men ganska mediokert. Jag skulle inte förvänta mig att ni kommer få se Extract på bio i Sverige. Det känns som en flopp som kommer dyka upp i reabacken hos din närmaste bensinmack om något år. Kan du komma över filmen tycker jag ändå att du ska se den. Men förvänta dig inte för mycket.

Inga kommentarer: