Australien
är ett land som aldrig gjort mycket väsen av sig. Om jag skulle behöva
diskutera australiensisk populärkultur skulle det snart uppstå en pinsam
tystnad. Det finns helt enkelt inte så många minnesvärda filmer, skivor eller
böcker från det soliga landet – åtminstone inte många som letat sig hit och
fått något genomslag. När det gäller australiensisk TV kommer jag att tänka på
ett antal barn- och ungdomsserier som jag fann spännande när jag var liten och
Chris Lilleys fantastiska komediserier, där Summer Heights High står ut som det självklara mästerverket. Egentligen är det bara
Chris Lilleys humor som inte fått mig att döma ut Australien som ett kulturellt
efterblivet land. Det känns helt enkelt inte som att de har så mycket att komma
med. Därför är det en stor överraskning att årets överlägset bästa nya TV-serie
är australiensisk.
Tonårsdramat Puberty Blues bygger på en roman av kompisarna Gabrielle Carey
och Kathy Lette, skriven av dem tillsammans som tonåringar, från 1979. I Australien är boken en kultklassiker känd för sina
frispråkiga sexskildringar och raka språk, men jag tvivlar på att många har
hört talas om den på vara breddgrader. Serien, som också utspelar sig under det
sena 70-talet, består av åtta avsnitt och handlar om hur två tonårstjejer
försöker ta sig in i det coola surfargänget och de konsekvenser det får. Det är
en oväntat naken och brutal ungdomsskildring som inte ryggar för något. Där
andra ungdomsserier hade slätat ut allt som är jobbigt går Puberty Blues hela
vägen och visar upp de allra skitigaste och otäckaste sidorna av de populära
ungdomarnas leverne. Det är oavbrutet gripande och fantastiskt välgjort rakt
igenom. Skådespelarna imponerar och när avsnitten tar slut skriker man efter
mer.
Jag älskar
som bekant starka ungdomsskildringar. Även om det börjar bli längesedan jag
lämnade tonåren bakom mig känner jag fortfarande en stark dragningskraft till
tonårsskildringar i böcker, filmer och TV-serier. Uppväxten är speciell och
viktig och görs det på rätt sätt blir det aldrig tråkigt och tjatigt med
uppväxtskildringar. Det finns så mycket att berätta och så många viktiga
vändpunkter och formande ögonblick att behandla att jag aldrig tycks tröttna. Skulle
jag själv skriva en bok någon gång skulle det sannolikt bli någon slags uppväxtskildring.
Med det sagt kräver jag ganska mycket av en ungdomsskildring för att jag ska
fastna. Det krävdes dock bara några minuter av Puberty Blues för att jag skulle
inse att det var något storartat jag hade att göra med.
När jag
själv var tonåring var jag ganska säker på min egen coolhet och hade aldrig
någon önskan att vara med i något av de ”coola gängen”. Jag insåg redan då att
de inte var särskilt coola, snarare tvärtom. Men för många andra tonåringar
verkar önskan att tillhöra det ”coola gänget” väldigt stark och de skulle göra
mycket för att hitta en plats och identitet där. Många överger sina egna
värderingar för att andra ska uppfatta dem som häftiga och populära och jag
tror att det sällan leder till något gott, men samtidigt klandrar jag dem inte.
Puberty Blues handlar om två tonårstjejer, Debbie och Sue, som är bästa kompisar.
De gör allt tillsammans och när ingen ser dem kan de vara befriande barnsliga
och charmigt avslappnade. Men när de är i skolan är önskan att passa in i det
tuffa surfargänget som hänger på stranden stark. De börjar anstränga sig för
att tjejerna och killarna i gänget ska få upp ögonen för dem och snart får de,
till sin stora glädje, börja hänga med gänget på stranden. Debbie och Sue är
överlyckliga över sin nyvunna popularitet och snart har de blivit tillsammans
med varsin surfarkille. Killarna beter sig dock som fullständiga svin och flera
gånger under serien känns det som att man skulle behöva omdefiniera
sexismbegreppet efter att ha sett hur de behandlar sina flickvänner. Tjejerna
ska passa upp på dem och alltid ställa upp på sex. De fullständigt oromantiska
sexscenerna känns ovanligt autentiska för en serie vars främsta publik är
ungdomar och har förstås önskad effekt på oss som tittar. Ju längre serien
pågår desto värre blir utnyttjandet och svineriet och man hoppas att tjejerna
ska inse vilka vidriga killar de har att göra med.
Puberty
Blues gör allt rätt. Alla roller är perfekt castade och skådespelarna gör fina
och känsliga porträtt av de trovärdiga karaktärerna. Manuset är otroligt
välskrivet, kryddat med en massa australiensisk 70-talsslang som jag inte
riktigt kan förstå, och det finns inte en enda scen som inte känns fullständigt
äkta. En av de saker som serien gör allra bäst är att skildra gränsen mellan
barn- och vuxenvärlden. När tjejerna är själva och med varandra är de inte
mycket mer än barn, som leker, skrattar och har barnsliga samtal och tankar,
men tillsammans med gänget och killarna blir de utsatta för en väldigt hård och
grym verklighet som de omöjligt kan vara beredda för. Puberty Blues får mig att
tänka lite annorlunda på de tuffa tjejerna på högstadiet. Som uppväxtskildring
är Puberty Blues perfekt men serien nöjer sig inte med det utan ger också
tjejernas föräldrar och familjer mycket utrymme. Vi får ta del av föräldrarnas
mer eller mindre lyckliga förhållanden och problem och det känns nästan lika
intressant som att följa tonårstjejerna. Dessutom finns en tredje huvudperson i
form av en vilsen surfarkille som är ganska schysst innerst inne men mår mycket
dåligt på grund av sin pappas otrohetsaffär med en mycket yngre kvinna. Helheten
får mig att tänka på Silvia Avallones fantastiska roman Stål som har mycket
gemensamt med Puberty Blues. Den handlar om två italienska tjejer (och deras
familjer, precis som i Puberty Blues) som också hänger mycket på stranden och
också blir utnyttjade av äldre killar innan de hunnit finna sig själva. Precis
som Stål har Puberty Blues ett starkt feministiskt budskap och ambitionen att
vara mycket mer än en vanlig ungdomsskildring.
Puberty
Blues är den bästa TV-serie om ungdomar som jag har sett sedan Freaks and
Geeks, en av mina absoluta favoritserier. Lustigt nog utspelar sig båda
serierna under samma period, med allt vad det innebär av bra musik och fulsnygga
kläder och frisyrer. Freaks and
Geeks var visserligen en serie med mycket allvar men Puberty Blues känns flera
gånger mörkare än Judd Apatows charmiga skildring av ungdomar i det tidiga
80-talets Detroit. Puberty Blues närmar sig ofta riktigt jobbiga och tunga
frågor, men nästan alltid på ett fjäderlätt sätt och med en lustig lillebrorsa
som komisk stämningshöjare. Puberty Blues är verkligen en helt fantastisk serie
och jag blev väldigt entusiastisk när jag fick höra att en andra säsong har
fått klartecken. Efter att jag hade sett säsongsavslutningen fick jag för mig
att kolla in en tidigare filmatisering av Puberty Blues, från 1981. Manuset var
nästan detsamma som i serien, inte så konstigt när de är baserade på samma
förlaga, men den taffliga produktionen och de förvuxna skådespelarna i
skoluniformer fick mig att skratta och återigen inse hur bra serien faktiskt är
och hur få riktigt bra TV-serier om ungdomar som faktiskt gjorts. Puberty Blues
känns som en nutida TV-klassiker och precis som med Freaks and Geeks tror jag
att det är en serie som jag kommer återkomma till många gånger.
2 kommentarer:
tack för tipset! serien fanns upplagd på youtube, hela avsnitt, såg igenom dem alldeles för fort. precis som du har jag en förkärlek för tonårsskildringar, det är något med hur starkt och skört allting är i den åldern, alla känslor och alla upplevelser. hur allting är så mycket nu, och på riktigt. serien var fin (samtidigt som den på sina håll gjorde riktigt ont), drömskt ackompanjerad av vågskvalp och tidsenlig musik.
Kul att den finns på YouTube. Generöst av kanalen om de låter den ligga kvar :)
Jag är oerhört förväntansfull inför den andra säsongen. Jag har ju inte läst boken som serien bygger på men det verkar som att den första säsongen täckte boken och att manusförfattarna kommer behöva utveckla storyn själva framöver. Spännande!
Skicka en kommentar