Jag har haft
en hel del litterära hjältar i mitt unga liv. När jag var liten var det Robin
Hood och Asterix som gällde. I de tidiga tonåren var det Spider-man och
Wolverine som fick min hjältedyrkan. Någonstans på gymnasiet tror jag att min
uppfattning om hjältebegreppet förändrades och
jag började se så udda figurer som Mästaren och Margarita-Woland och Ignatius J. Reilly från Dumskallarnas
sammansvärjning som hjältar. De senaste åren har nog min litterära
favorithjälte varit Karl Ove Knausgård, i dubbel bemärkelse. För att en
karaktär i en bok ska ta steget från att vara en sympatisk och älskvärd figur
till att bli en fullfjädrad hjälte att beundra krävs en del egenskaper. Dels
krävs ofta coolhet och en tuff, gärna antiauktoritär, attityd men framförallt
ska karaktären ifråga ha egenskaper, tankar och drifter som är så allmänmänskliga
att - oavsett hur konstiga och märkliga de är i övrigt - man kan identifiera
sig med dem på ett djupare
plan. Den senaste veckan har jag fått en ny litterär hjältefigur, nämligen Lars
Hård från Jan Fridegårds suveräna 30-talsroman med samma namn. Lars Hård är en
fantastisk karaktär på alla sätt. Han är visserligen ganska konstig, och gör en
hel del inte särskilt genomtänkta och osympatiska saker genom boken, men
överlag är han en ung man som lyckas greppa tag om mig och verkligen beröra med
sitt tuffa levnadsöde i 30-talets Uppland.
I höstas
skrev jag om min nyvunna kärlek till Moa Martinson och hennes självbiografiska
roman Mor gifter sig. Sedan jag skrev om den boken har jag läst de två andra
böckerna i samma serie, Kyrkbröllop och Kungens rosor. Båda var lika bra som
den första boken, med samma flyt i språket och lika gripande i sin klarsynta
skildring av förra sekelskiftets Sverige. Min bekantskap med Moa Martinson har
verkligen gett mersmak och den senaste tiden har jag släpat hem en hel del
klassisk svensk arbetarlitteratur från biblioteket. En av de böcker som jag tagit
med hem är alltså Jan Fridegårds Lars Hård, i ett mycket fint exemplar från
60-talet, i en speciell ”bibliofilupplaga” tryckt endast i tusen exemplar
illustrerad med snygga, grova svartvita teckningar. Det är en bok som jag gärna
blir sedd med på offentliga platser. Lite ytlig som jag är kan jag ibland se
böcker som accessoarer, och precis som en diskret pin med favoritbandet på
jackan går en intressant bok under armen de flesta förbi, men några, särskilt
coola och pålästa individer, kommer garanterat uppmärksamma den lilla detaljen
och i det ögonblicket känns det som att något lite speciellt händer. Tänk vad
fantastisk det skulle vara om det återigen skulle bli trendigt att läsa gammal
svensk arbetarlitteratur, det är precis vad vår tid behöver. Men låt oss återgå
till Lars Hård, som från början gavs ut som en trilogi kortare böcker åren 1935
och 1936. Handlingen kretsar kring Lars Hård, som när boken tar sin början är
25 år gammal och nyligen har återvänt till sin hemsocken i Uppland. Han ser
ingen större poäng med meningslöst arbete och under bokens första hundra sidor
driver han mest omkring och försöker få unga överklasstjejer att ligga med
honom i skogen. Han måste onekligen ha varit väldigt charmig för det går
väldigt lätt för honom att få omkull de där kvinnorna. Snart börjar han få arga
brev från en kvinna som påstår att han gjort henne gravid. Han hävdar att det
är en omöjlighet, det går inte ihop tidsmässigt, och han ignorerar breven men
ett år efter att barnet fötts och Lars inte kunnat, eller velat, betala något
underhåll blir han ivägskickad på straffarbete. Där tar hans liv en tuff
vändning…
Lars Hård är
en fantastisk roman som knockade mig redan på första sidan. Man tror inte att
en svensk arbetarroman från 30-talet kan vara så här rolig och frispråkig, och
skriven med ett sådant suveränt flyt, att man blir helt paff över Fridegårds
genialitet. Det råder ingen tvekan om att Lars Hård är stor litteratur. Fridegård
har en ganska udda humor och boken är full av märkliga lustigheter och konstiga
situationer, men framförallt är den en politiskt angelägen samhällsskildring
och en väldigt närgången studie av en ung man som inte riktigt kan acceptera
sin, och sin samhällsklass, lott i livet. Det handlar mycket om fattigdom,
utanförskap och utsatthet men lika mycket om livets stora frågor. Som läsare
sympatiserar man med Lars Hård och förstår hans ifrågasättande av samhället och
arbetet. Allteftersom Lars Hård utvecklas under bokens gång förändras hans till
en början naiva och uppkäftiga personlighet till något mörkare och mer
desperat, bränd av både livet och samhället, och framåt slutet är han en
desillusionerad karaktär präglad av ångest. Man vill inte släppa taget om
honom. Lyckligtvis skrev Fridegård en uppföljare 15 år senare, ”Lars Hård går
vidare” från 1951, där man ska få veta vad som hände honom efter händelserna
som avslutar den här boken. Uppföljaren står hemma hos mina föräldrar i
Norrköping och jag ska definitivt plocka upp den när jag åker dit för att fira
jul.
Jag är
väldigt fascinerad av 30-talets svenska arbetarlitteratur och under året som
kommer hoppas jag kunna gräva ner mig i ytterligare några mästerverk. Lars Hård
känns som en ny favorit som jag kommer minnas med värme och glatt rekommendera
till alla som jag tror skulle kunna uppskatta den. Vad är det då som gör Lars
Hård till en hjälte? Framförallt är det att han vägrar ge vika för samhällets
normer och krav, att han håller huvudet högt hur illa det än går och att han
fortsätter kämpa. Sen hjälper det förstås att jag kan relatera till många av de
frågor han brottas med och även om jag inte skulle hantera problemen på samma
sätt tappar man aldrig respekten för Lars Hård och hans kamp för en dräglig
tillvaro. Om John Lennon hade läst Lars Hård (jag tror dessvärre inte att den
finns översatt till engelska?) hade han nog haft den gode Lars framför sig när
han skrev Working Class Hero, för han är verkligen sinnebilden av en sådan. Skulle jag göra en svensk superhjälte hade jag
döpt honom efter Lars Hård och låtit honom slåss mot samhällets orättvisor i
den gamla statarsonens namn. Lars Hård är en riktig hjälte.
3 kommentarer:
Kan tipsa om Folke Fridell. Hans "Död Mans Hand" blev min ingång till arbetarlitteraturen.
Tack för tipset! Jag läste faktiskt hans roman "Syndfull skapelse" för ett tag sen, på mina föräldrars inrådan. Där diskuterar han arbetet och meningen med arbetet på ett sätt som fortfarande känns aktuellt och intressant. Handlar om en man som plötsligt bestämmer sig för att ta en frivecka från jobbet för att kunna tänka över sin livssituation och hur de runtomkring honom reagerar på det.
Ska kolla in Död mans hand också! :)
Bästa i l Lars Hård är hans farsa: " vad är männskan? "knappt en flugskit"
Skicka en kommentar