Cloud
Atlas-filmatiseringen hade svensk premiär i fredags och det är en film som jag,
lätt oroad, hade sett fram emot ganska länge. Jag är väldigt förtjust i David
Mitchells förlaga, som jag recenserade här på bloggen för några år sedan, och
hade ganska svårt att föreställa mig hur filmen skulle gestalta sig. Boken är
full av intressant och tänkvärt innehåll, men den känns inte särskilt lämpad
som film. Då hade vilken som helst av hans andra romaner passat bättre för
filmatisering. Mest önskar jag mig en finstämd filmatisering av hans bästa
roman Black Swan Green, men förstås kan jag förstå charmen med att ge sig på
utmaningen att filmatisera Cloud Atlas. Som boken är skriven vore det ett
vansinnesprojekt att göra en ordagrann filmtolkning. En film kräver en
tydligare röd tråd, en enklare ramberättelse och en annan struktur. Cloud
Atlas-filmen har känts som ett spännande projekt från första början och när de
tre regissörerna, Tom Tykwer och Matrix-syskonen Wachowski, presenterade den
första trailern förra våren blev jag försiktigt entusiastisk. Det kändes smått
otroligt att de skulle lyckas med filmatiseringen fullt ut men deras optimism
och filmiska mod gjorde mig förhoppningsfull. När filmen så hade premiär i USA
i höstas dog mitt intresse ganska kraftigt när filmen fick mycket ljumna
recensioner och beskrevs som en av 2012 års största floppar. Oscarsnomineringar
var uppenbarligen bara att glömma och utan att ha sett filmen ställde jag in
mig själv på att Cloud Atlas inte skulle vara särskilt bra eller lyckad. Igår
såg jag den till slut och blev, helt oväntat eftersom jag hade väntat mig en
fiaskoartad tolkning av en lysande bok, väldigt positivt överraskad. Cloud
Atlas lyckas inte med allt den företar sig men de tre timmarna bjuder på mer
intressanta idéer och filmiskt nytänkande än någon storproduktion från
Hollywood gjorde under 2012.
De tre
regissörerna har lyckats få med det mesta från David Mitchells bok på ett
snyggt och väl sammanhängande sätt. Där den litterära förlagan bestod av sex
avgränsade berättelser, berättade en i taget med olika stilar och tempo, har
regissörerna av filmen valt att stycka upp berättelserna och klipper mellan dem
i ett vansinnigt tempo. Cloud Atlas är en väldigt snyggt klippt film där vi tar
del av de olika historierna i väldigt korta sekvenser, sällan mer än en minut
innan det är dags att byta story och miljö igen. De tre timmarna går väldigt
snabbt men, åtminstone för mig som är välbekant med storyn, är det aldrig svårt
att hänga med. Det är en radikal förändring jämfört med bokens lugna tempo men
en nödvändig sådan för att Cloud Atlas ska fungera som film. En annan tydlig
skillnad är att bokens reinkarnationstema, som inte var så tydligt uttalat i
boken och aldrig helt uppenbart, har fått en central plats i filmen. Här är det
meningen att vi ska tolka hela filmens handling och dess många karaktärer som
varandras reinkarnationer, att deras själar vandrat genom historien och
världen. För att förstärka det här temat har man valt att låta de flesta av
filmens skådespelare gestalta flera olika karaktärer i de olika delarna. Det är
ett grepp som har fått en hel del kritik, men jag uppskattar det mycket. Visst
ser det ibland löjligt och konstigt ut när skådespelarna totalsminkas för att
ändra kön och etnicitet men det tillför filmen något speciellt och eget, som
jag inte riktigt har sett tidigare. Förmodligen har den tidigare Matrix-brorsan
Laurence Wachowskis, numer Lana, könsbyte mycket med det här udda beslutet att
göra och det gör att filmen känns kul och aktuell också ur ett sexualpolitiskt
perspektiv.
Många kommer
tycka att Cloud Atlas är det flummigaste de har sett på länge och döma ut filmen som new age-skräp, men det gör inte jag. När jag hade läst
boken tyckte jag tvärtom att den var ”allt annat
än flummig eller svårförståelig” och att ”David Mitchell är så långt
bort från new age-floskler som man kan komma”. Boken hade istället
något viktigt att säga om mänskligheten och hur vi behandlar varandra, och jag
är lite osäker på om jag tycker att regissörstrion lyckats förmedla David Mitchells
budskap på ett bra sätt. Man skulle kunna säga att de berättar samma historier som
honom med ett lite annat budskap och syfte. De har fokuserat på vissa detaljer
i den myllrande romanen och gjort de till sina huvudsakliga budskap. Cloud
Atlas är uppenbarligen en bok som kan läsas på flera sätt. Ibland, särskilt
framåt slutet, känns filmen lite löjlig men större delen av den fungerar mycket
bra och lyckas verkligen fängsla mig.
Cloud Atlas
är framförallt en mäktig film. Jag är ovan att se påkostade produktioner med
både hjärna och hjärta och njuter därför fullt ut av de bisarra sminkningarna och de snygga miljöerna. Skådespelarna är i de flesta fall mycket bra och de
klarar alla av att göra flertalet roller på ett övertygande sätt. Precis som
David Mitchell använde olika litterära stilar och genrer till sina sex
berättelser har varje del av filmen sin speciella stil och genretillhörighet.
Jag tycker alla delar fungerar ungefär lika bra och helheten blev oväntat
storslagen. Filmen fick mig att tänka på filmatiseringen av Watchmen, som ju
också var en lyckad filmatisering av en svårfilmad roman. Watchmen fick inte
heller särskilt bra kritik men blev lite av en kultfilm redan innan den hade
haft premiär och samma öde tror jag väntar Cloud Atlas. Den kommer leva vidare
som en kultfilm som en lite skara människor kommer hålla väldigt kär. Trots de
oväntat fina recensionerna i de stora svenska dagstidningarna tror jag inte att
Cloud Atlas kommer få något stort genomslag i Sverige och med det dör nog mitt hopp att
någonsin få läsa David Mitchell översatt till svenska. Jag tycker lite synd om min
mamma, som inte läser böcker på engelska, som aldrig kommer få läsa David
Mitchells böcker för hon hade verkligen älskat dem. Själv ser jag fram emot
hans nästa roman, den sjätte i ordningen, som ännu inte har någon titel men
sägs handla om ”saker mellan livet och döden”. Dessutom kommer jag nog se Cloud
Atlas några gånger till. Det känns som en film som tigger om att ses flera
gånger.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar