Vi börjar
med den otäcka svenska boken, och får hemskheterna överstakade så att vi kan
avsluta inlägget med ett leende och lite positiva tankar istället. Bosse
Löthéns ”Jag älskar den pojken” gavs ut 2010, men det verkar som att den aldrig
fick särskilt mycket uppmärksamhet. Jag minns att jag skymtat omslaget i någon
bokhandel men när jag googlar efter boken verkar det som att den inte
recenserats i så många av de stora tidningarna. Det är förvånande eftersom det
inte bara är en intressant och välskriven roman men också bland det mest
chockerande och upprörande som getts ut på svenska på väldigt länge. Bosse Löthén är född 1964 och var 12 år gammal när punken kom till
Sverige och Stockholm. Punken får en stor plats i Bosses liv och helt oväntat
blir han en av de mest inflytelserika punkarna i den tidiga svenska punkscenen.
Han spelar trummor i bandet Skabb som till en början är större än Ebba Grön,
intervjuas i DN och blir den svenska punkens unga representant. Men priset han
betalar för sin popularitet och nya identitet är högt och fruktansvärt. Hans
mentor, J (Janne Bergstrand,
aldrig namngiven i boken), som är nyckeln till hela hans nya liv är en manipulativ ung
pedofil som håller Bosse i ett järngrepp. Övergreppen, som är mycket grova och
omfattande, sträcker sig över flera år och blir allt mer obehagliga. Bosse som
har det tufft hemma med en alkoholiserad pappa och blir mobbad i skolan känner
att han inte kan offra allt det som J kan ge honom, och låter därför
övergreppen och våldtäkterna fortsätta. Det är smärtsamt och jobbigt att läsa
om en liten musikintresserad kille, egentligen som vem som helst, som hamnar i
ett sådant underläge där han blir fullständigt utnyttjad och nedbruten utan
förmågan eller styrkan att kunna ta sig ur situationen. Jag älskar den pojken
är en obehaglig bok från början till slut, och lämnar en mycket bitter eftersmak.
Men att den är skriven, och att Bosse Löthén överhuvudtaget lever, måste ses
som en seger och den bästa tänkbara hämnden. Den nakna och gripande skildringen
av en ung grabb som säljer sin själ är dessutom otroligt välskriven och jag
hade svårt att släppa boken när jag väl börjat läsa den. Trots alla hemskheter
är den väldigt lättläst och språket flyter fint. För den som är intresserad av
den tidiga svenska punken är boken förstås extra intressant eftersom Bosse var
med överallt där det hände viktiga saker. Han går på alla viktiga spelningar,
träffar alla viktiga personer och hänger mycket med Thåström och de andra i
Ebba Grön. Dessutom får man en mycket blodig inblick i konflikten mellan
raggare och punkare som jag aldrig riktigt har tagit på allvar, utan mest trott
varit en överdriven skröna. Men här inser man hur sinnessjukt det faktiskt var
och vilka obegripliga våldsamheter de svenska punkarna blev utsatta för, bara
för att de såg annorlunda ut. Bosse blir brutalt misshandlad flera gånger och
boken innehåller nog de värsta fall av skolgårdsbrutalitet som jag någonsin
hört talas om. Jag älskar den pojken är alltså en jobbig bok på flera sätt, och
då har jag inte ens gått in på Bosses situation hemma i Stockholmsförorten, men
samtidigt är den förbannat bra och väldigt läsvärd. Det är en viktig bok som
gör ont att läsa, men samtidigt känns det som en bok man måste läsa.
Den engelska
boken är betydligt mysigare och istället för rå socialrealism med extra allt
känns den snarare som ett avsnitt av Freaks and Geeks. I ”The Modfather – My
Life With Paul Weller” från 2006 skriver David Lines, född 1967, om sin uppväxt och sitt
förhållande till The Jam-sångaren Paul Weller. Jag har gillat The Jam sedan jag
första gången hörde Town Called Malice och har under många år haft ett nära
förhållande till deras musik. De var ett ganska ojämnt band men om man rensar
lite bland låtarna blir det uppenbart att de är ett av de allra bästa brittiska
rockbanden från punkeran, utan att de aldrig var särskilt mycket punk. Det
finns få artister som känns lika brittisk som Paul Weller, och han har blivit
en symbol för engelsk populärkultur av det coolare slaget. ”The Modfather”, som
är ett ganska allmänt smeknamn för Weller, är en oväntat rolig och gripande
bok. Jag hade inte direkt väntat mig något litterärt mästerverk utan valde att
läsa den mest på grund av den roliga titeln och det trevliga temat, men jag insåg
snabbt att jag hade underskattat den totalt. David Lines har skrivit en ganska
klassisk uppväxtskildring med många av de typiska ingredienserna. Han är rolig
och självutlämnande och skriver väldigt bra. Det påminner en hel del om Nick
Hornby och andra lättsamma och musikintresserade brittiska författare. Men vad
som skiljer David Lines från alla andra är att han var fullständigt besatt av
The Jam och Paul Weller under sin tonårstid. När han och familjen flyttar från
Nottingham till en förort utanför Leeds i bokens inledning känner han sig ensam
och vilsen men i The Jam hittar han sig själv och ett stort självförtroende.
Han bygger hela sin stil och identitet kring The Jam och försöker efterlikna
Weller på alla tänkbara sätt, ofta med pinsamma och förödmjukande resultat. David
Lines lyckas verkligen fånga hur det är att vara 13-14 och fullständigt älska
ett band. Det hade egentligen kunnat vara vilket band som helst men nu handlar
det om The Jam och det gör förstås boken särskilt bra och rolig att läsa. Lines
skriver om bandets låtar, Wellers stil, politiken och kulten kring bandet på
ett sätt som får mig att uppskatta The Jam ännu mer. Man får en intressant
inblick i många av de häftiga brittiska subkulturer som fanns kring den här
tiden och särskilt spännande är det när man inser hur stora The Jam faktiskt
var i England kring år 1980. Jag har alltid trott att ”mod revival”-kulturen som i stort kretsade kring The Jam var något väldigt smalt och nördigt men
David Lines får mig att inse att det, åtminstone under en kort period, var en
väldigt populär och utbredd rörelse. The Modfather är en intressant och trevlig
bok som kan läsas med stor behållning av flera anledningar, men framförallt är
det en väldigt underhållande uppväxtskildring som gör en väldigt sugen på att lyssna på The Jam.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar