Jag bloggade
om Nordpolen hösten 2008, då bloggen fortfarande var ganska nystartad, och
Nordpolen precis hade släppt sitt debutalbum På Nordpolen. Jag var 21, Pelle
Hellström var 23, och På Nordpolen blev en viktig skiva för mig. Det var
framförallt de uppriktiga texterna om ungdomlig ångest och längtan bort från
allt som fick mig att fastna för Nordpolen. När texterna fastnat började jag
också älska musiken och Pelles röst. Samma höst såg jag honom spela live på en
studentnation här i Uppsala. Det var en märklig spelning där inte en enda låt
spelades i sin helhet. För Nordpolen var ångesten en viktig grej, även på scen,
och ofta gav han upp låtar efter bara några få textrader. Några månader senare
gästade han TV4 för en numer legendarisk intervju. Han klarade inte riktigt av
de snuskigt svenniga programledarna och fick mycket skit för sitt sätt att
hantera den jobbiga situationen. Men vi som älskade Nordpolen älskade bara
honom ännu mer. Nordpolen var på riktigt, och att lyssna på hans musik fick mig
alltid att må bättre. Efter den där intervjun var det länge tyst från
Nordpolen. Förra året kom han tillbaka med låten När mitt blod pumpar i dej.
Med sin snuskiga text och hårda sound var det inte riktigt vad jag hade väntat
mig från Nordpolen. Den tillhörande videon, som faktiskt väcker lite obehag hos
mig, gjorde mig väldigt tveksam till vad jag skulle tycka. Låten kan lika gärna
handla om sex som dödsknark och känns dekadent på ett sätt som jag aldrig
kommer vara bekväm med, men den sätter sig onekligen på skallen efter några
lyssningar. Förra veckan kom till slut Nordpolens andra album, med den typiska
titeln Vi är många som är vakna i natt. De krävdes några lyssningar för att
jag skulle lyckas forcera Nordpolens sound som, helt olikt allt annat jag
frivilligt skulle lyssna på, är väldigt elektroniskt med ett utpräglat
östeuropeiskt 90-talssound som inte riktigt låter som något annat. Därefter
kunde jag börja fokusera på texterna, som är enkla och direkta och lite ljusare
än senast, och därmed lära mig älska skivan. Jag vet inte om jag längre vill
identifiera mig med Nordpolen, men det finns inget i hans texter som inte berör
och griper tag. Skivan är bara åtta låtar lång med en speltid kring en
halvtimme men ingen av de minuterna känns omotiverad eller onödig. Nordpolen
har gjort ett riktigt starkt andra album. Han har växt upp men det är
fortfarande kille som, smärtsamt ärligt och uppriktigt, delar med sig av sina
känslor.
Jag fastnade för Hästpojken när de släppte sitt förra album, Från där jag ropar, för tre år sedan. Det var ett fantastiskt ångestladdat popalbum med starka melodier och drabbande texter. Det kändes som bandets sångare Martin Elisson verkligen visste vad han snackade om och våren 2010 var det Hästpojken som gällde om jag behövde bli på bättre humör. Hösten det året såg jag dem live, också det på en studentnation, och imponerades av deras driv på scenen. Jag slogs också av att de såg oväntat slitna ut, när musiken ändå låter så energisk, men det ger bara musiken extra tyngd och får textrader om ”benzo varje dag” att kännas på riktigt. I höstas kom Hästpojken tillbaka med den underbart vemodiga singeln Samma himlar som jag genast tog till mig. Nu är äntligen deras nya skiva, En magisk tanke, här och precis som förra gången är den laddad med många riktigt trevliga låtar. Den här gången är låtarna präglade av en lite vuxnare ångest och svårmod. Det är fortfarande mörkt, men inte utan ett ljus som väger upp och får oss att inse att männen i Hästpojken har tagit sig vidare, utvecklats och närmat sig nya insikter, även om de kanske aldrig är särskilt långt från utgångspunkten. Melodierna och soundet är lika fulländat som vanligt. Jag har inte riktigt kunna bestämma mig för om En magisk tanke är bättre än Från där jag ropar, men ge mig några veckor så kanske jag håller den nya skivan varmare. På låtar som Cruisers och Huset vid ån kan jag höra fragment av både tidiga Eldkvarn och The Clash och det är en utveckling som jag verkligen gillar. Musikaliskt låtar Martin Elisson och de andra starkare än någonsin och förhoppningsvis får de sitt stora genombrott med den här skivan. Det förtjänar de.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar