Förutom Nordpolen och Hästpojken, som gjorde månadens två bästa skivor som fortfarande
växer för varje lyssning, var det två tjejer födda 1987, samma årgång som mig, som
tävlade om mina öron i mars. Först ut var Waxahatchee, en ny bekantskap som
egentligen heter Katie Crutchfield och kommer från Alabama, som kom med sitt
andra album Cerulean Salt. Tidigare har hon spelat i olika punkband, bland
annat ett med det roliga namnet P.S. Eliot. Waxahatchee, som är ett
soloprojekt, är singer-songwritermusik med en punkig och rockig nerv. Hon
påminner mig lite om Billy Bragg (som också kom med en ny skiva i mars, som
inte är lika dålig som vissa påstår) och efter några lyssningar började jag
gilla hennes musik riktigt mycket. Hon har en bra röst och texterna går rätt in
i hjärtat, utan omvägar. Den andra jämngamla tjejen är Kate Nash som nyligen släppte
sin tredje skiva Girl Talk. Kate Nash har aldrig varit någon av mina stora
favoriter, hon har alltid hamnat i skuggan av Lily Allen, men jag har följt
henne sedan första albumet. Min pappa och jag såg henne faktiskt live redan
innan den första skivan släpptes, och hon har alltid framstått som snäll och
sympatisk. På Girl Talk är hon lite tuffare än tidigare, med ett punkigare och
råare sound än det tidigare Regina Spektor-soundet, och det är en välkommen
förändring. När skivbolaget inte gillade det nya punkiga soundet bestämde sig
Kate för att dumpa dem och startade upp ett eget skivbolag och finansierade
inspelningen av skivan med donationer från fans på internet (så kallad crowd
funding, som blir allt vanligare, inte minst bland utvecklare av TV-spel). Det
är alltså en coolare, vuxnare och hårdare Kate Nash vi möter på Girl Talk men
oavsett hur hårt hon jobbar på sin nya image skiner hennes snälla, söta och sympatiska
sidor igenom och det blir ofta ett lite konstigt möte mellan hårt och mjukt,
men lite oväntat är det den här lite falska konfrontationen som gör skivan värd
att lyssna på. Liksom hennes tidigare skivor är Girl Talk en ganska ojämn
samling låtar, med en längre speltid än de flesta nya album, men efter några lyssningar
känns helheten ändå riktigt trevlig och jag har lyssnat på den oväntat många
gånger. Min favoritlåt är utan tvekan den punkiga Sister som helt klart är en
av årets skönaste låtar. Förra veckan var det också dags för en ny skiva från
den gamla Finpop-favoriten Wavves. Nathan Williams har blivit några år äldre
sen sist, men är fortfarande lika dum i huvudet. På den tredje Wavves-skivan
Afraid of Heights bjuder han på Nirvana-refränger, surfharmonier och dryg
attityd. Det är svängigt intelligensbefriat, och som vanligt är det lika
omöjligt att sympatisera med honom som det är omöjligt att inte älska hans
musik.
Månadens
största läsupplevelse var Eyvind Johnsons mäktiga Romanen om Olof - en riktigt
stark serie böcker som utan tvekan hör till det bästa som skrivits på svenska. Det
tog ett tag ett ta sig igenom den, men jag har också hunnit plöja några andra
trevliga böcker i mars. En riktigt mysig bok som jag tror alla skulle gilla är
Carol Rifka Brunts charmiga debutroman Tell the Wolves I’m Home. Den utspelar
sig i slutet av 80-talet i en New York-förort där en ganska udda tjej 14-årig förlorar
sin älskade homosexuella morbror till AIDS. Efter begravningen blir hon uppsökt
av en man som visar sig vara morbrorns partner, men som familjen hållit hemlig
och dessutom beskyller för morbrorns död. I hemlighet börjar de umgås och inser
att de har mycket gemensamt. För att vara en mainstreambok är Tell the Wolves
I’m Home suverän – den är välskriven, rörande och oväntat intressant med en del
tänkvärda frågor om familj, vänner och livet i största allmänhet.
Förhoppningsvis kommer den på svenska, för med rätt marknadsföring är det en
bok som borde göra succé överallt. Lite tyngre är den DN-hajpade Primo
Levi-samlingen Tre böcker som nyligen getts ut på svenska, med ett bra förord
av Göran Rosenberg (som ju vann Augustpriset förra året). I de tre böckerna (Är detta en människa?, Fristen och
De förlorade och de räddade) går
italienaren Levi igenom sina upplevelser under och efter sin tid i Auschwitz,
och hur han förhåller sig till koncentrationslägren. Det
är hela tiden mycket sakligt, lugnt och behärskat i beskrivningarna av alla
hemskheter och jag skäms lite över mig själv när jag inte berörs så mycket som
jag kanske borde. Trots att jag tagit del av mängder av förintelseskildringar,
i böcker, filmer och serietidningar, är det här den första självbiografiska
koncentrationslägerskildringen jag läser och att Primo Levi aldrig riktigt
förmår att gripa tag i mig som läsare, trots alla fruktansvärda hemskheter, har
nog mer med hans sätt att skriva än att jag blivit avtrubbad att göra. Han
skriver bra och böckerna är fulla av intressanta tankar och iakttagelser, Primo
Levi var uppenbart oerhört intelligent och förståndig, men böckerna är snarare
relevanta som vittnesmål över en av historiens smutsigaste händelser än som
litteratur. Jag rekommenderar alla att läsa hans böcker, men man ska inte läsa
dem för att man vill tillgodogöra sig stor litteratur, för det är inte vad det
handlar om. Bäst är den andra delen, Fristen, där man får en inblick i det
kaosartade Europa direkt efter kriget och får ta del av Levis långa resa hem. En
desto roligare läsupplevelse får man om man läser den vansinniga The
Teleportation Accident av Ned Beauman. Där får vi följa en sexuellt frustrerad
scenarbetare i 30-talets Berlin som i jakten på mutta lämnar Berlin, först för
Paris och sedan för Los Angeles. Boken innehåller sinnessjuk dialog, en massa
snusk, knäppa bedrägerier, verklighetsfrånvända fysiker, en massa namedropping
av gamla författare och har en riktigt skön story befolkad av konstiga och
osympatiska karaktärer som man konstigt nog lär sig att älska. The
Teleportation Accident är en på flera sätt ovanlig bok och när man väl kommit
in i den vill man inte att den ska ta slut. Den har dessutom förra årets kanske
snyggaste omslag.
Jag såg också några
trevliga filmer i mars och här hade jag tänkt tipsa om månadens tre bästa
filmer. För alla som gillar råa brittiska ghettofilmer har de senaste åren
varit fantastiska. Det har kommit många sevärda filmer om skitjobbiga unga
killar i träningsoveraller, som langar knark och beter sig som svin men ändå
känns ganska sympatiska. Sally El
Hosainis debutfilm My Brother the Devil är dock bättre än den genomsnittliga
engelska ghettofilmen. Här får vi följa två egyptiska bröder och deras liv i
ett betongområde i London. Den äldre brodern langar knark med det lokala gänget
medan den yngre brorsan, som självklart ser upp till storebrorsan och hans
kompisar, fortfarande går i skolan. Båda bor kvar hemma hos föräldrarna och
delar sovrum. På många sätt är det en förutsägbar film, men skådespelarna
är lika bra som regin är tight och frågorna filmen ställer tidlösa. My Brother
the Devil är en riktigt bra film som verkligen berör. En annan väldigt rörande
film är den holländska familjefilmen Kauwboy om den tioåriga pojken Jojo som tar
sig an en liten fågelunge. Kauwboy är en fullständigt fantastisk liten film som
verkligen tar barn och deras känslor på allvar. Den lilla killen i huvudrollen
är suverän, fotot är otroligt snyggt och manuset är lågmält och fint. För alla
som sett Ken Loachs klassiker Kes är det oundvikligt att inte jämföra de två
filmerna, men för 2010-talet är Kauwboy faktiskt en bättre film. Alla borde se
den. En annan film som verkligen förstår sig på barn är den brittiska Broken,
regisserad av Rufus Norris, där vi får lära känna den 11-åriga tjejen Skunk. Hon
är hur charmig som helst och fantastiskt skådespelad av det lilla stjärnskottet
Eloise Laurence. Broken är baserad på en roman vilket märks väldigt tydligt då
filmen är ganska splittrad och försöker hinna med lite för mycket på den korta
speltiden, men det är ändå en väldigt bra och intressant film som blandar både
humor och det djupaste allvar.
När det gäller
TV-serier var den största höjdpunkten i mars den fantastiska My Mad Fat Diary som jag bloggade om i ett eget inlägg.
Annars var Girls, vars
andra säsong avslutades för två veckor sedan, den enda nya serie jag kollade
på. Jag tycker den andra säsongen var betydligt bättre än den första, och
gillar hur de tog ut svängarna i berättandet ordentligt. Att nästan alla
karaktärer skulle flippa ur totalt framåt slutet av säsongen var väldigt
oväntat, men det kändes modigt och helt rätt. Det ska bli spännande att se hur
serien fortsätter nästa år. Jag har äntligen tagit mig samman och börjat om med Boardwalk Empire, och började
nyss se den tredje säsongen (som visades på HBO i höstas). Första gången jag
försökte mig på serien, när den precis hade börjat sändas, orkade jag bara med
fem-sex avsnitt innan jag bestämde mig för att sluta titta. Då tyckte jag den
var tråkig, ointressant och seg. Under hösten började jag dock intressera mig
för serien igen, efter att flertalet ”säkra källor” lovordat den. Nu när det
inte visas så många andra spännande serier bestämde mig till slut för att ge
den en ny chans, och den här gången älskar jag verkligen serien. Jag kan inte
riktigt förstå vad som inte föll mig i smaken för drygt två år sedan. Nu känns
serien spännande och angelägen, och jag njuter av hur välgjort och maffigt allt
är. Skådespelarna är riktigt duktiga och de flesta av karaktärerna känns
väldigt intressanta. Det känns som ganska många dömde ut Boardwalk Empire innan
den första säsongen hade avslutats och om du liksom jag gav upp serien då
tycker jag du ska ge den en ny chans. Jag har svårt att tro att någon som
verkligen ger Boardwalk Empire en ärlig chans inte skulle gilla den. Det är
kvalitets-TV på alla sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar