Det kommer aldrig va över för mig. Och så är det nog. Det är
snart 13 år sedan jag hörde Håkan Hellström för första gången och sedan dess
har han gått från klarhet till klarhet. Lysande album utan svaga låtar,
fantastiska livespelningar och en skön personlighet har gjort honom till
Sveriges enda riktiga rockstjärna. Periodvis har hans musik betytt väldigt
mycket för mig och enskilda textrader har lyft och burit mig genom jobbiga
dagar. Den absoluta höjdpunkten var skivorna Ett kolikbarns bekännelser och
För sent för edelweiss där Håkan nådde oväntade höjder både textmässigt och
musikaliskt. Kolikbarnet står sig som det bästa svenska rockalbumet någonsin, i
jämn konkurrens med Thåströms Skebokvarnsv. 209. Jag dyrkar Håkan på alla sätt
och därför känns det lite konstigt att yttra sig om hans nya skiva. Det känns
nämligen obekvämt att erkänna att jag inte alls tycker att den håller
samma nivå som hans tre senaste album. Att den inte, vare sig när det gäller
texterna, sångerna eller melodierna, får mig att känna på samma sätt som de
tidigare skivorna. Att jag kanske håller Hästpojkens nya skiva närmare hjärtat.
Det känns som förräderi att ens påstå något sådant.
När jag fick tag på 2 steg från paradise, via en
Flashback-länk sent på kvällen innan releasedagen, upplevde jag känslor av
fullständig lycka. Jag stannade uppe halva natten, hoppade i sängen och
lyssnade på skivan om och om igen. Det kommer aldrig va över för mig framkallar
inte samma känslor, vilket visserligen inte är särskilt oväntat. Det senaste
året har jag inte lyssnat lika mycket på Håkan som tidigare. Texterna berör mig
inte riktigt på samma sätt som de gjorde för några år sedan. Kanske har jag
blivit vuxen, kanske har musiken spelat ut sin roll. Att förhålla sig till
Håkans nya skiva är svårt. Det är en riktigt bra skiva, men med Håkan Hellström
måste man säga mer än så. Jag känner inte att jag kan slentrianhylla skivan på
samma sätt som nästan alla kritiker har gjort. Som med alla stora artister som
hållit på ett tag är det oundvikligt att inte jämföra allt Håkan gör med det
som han gjort tidigare, och det är då jag börjar se svagheter med det nya
albumet.
Mitt största problem med Det kommer aldrig va över för mig
är soundet. Det är som Håkan bytt favoritband. Det sound jag älskade, och
förknippade med honom – Eldkvarndrivet, Springsteeneuforin och Dylanskevheten –
dominerar inte längre. Istället är det mer producerat, och därmed fulare och
tråkigare, än tidigare. Jag trodde att Håkan och jag hade ungefär samma
uppfattning om hur bra musik skulle låta men på förvånansvärt många låtar på
nya skivan vänder han de gamla rockidealen ryggen och prövar något nytt. Det är
inte dåligt, han har aldrig gjort en dålig låt, men kan omöjligt mäta sig med
de tidigare skivornas rockperfektion. Istället för drivande melodier och
medryckande rytmer är det synthar, tråkiga trummor och 80-talets mest hemska
damkörsång som gäller den här gången. När Dylan gjorde Empire Burlesque kunde
han skylla på det rådande 80-talet, och det vansinniga musikklimat som också
drog ned Springsteen och Leonard Cohen i skiten, men vad ska Håkan skylla på?
Tillfälligt hjärnsläpp? Jag saknar nerviga låtar som Dom där jag kommer från från förra skivan, och i brist på annat har mina favoritlåtar på Det kommer aldrig
va över för mig blivit titelspåret och den syntiga Pistol, just för att de har
rytm och driv. Det finns några låtar som hade kunnat passa in på Kolikbarnet
eller Edelweiss men varken musikaliskt eller textmässigt håller Valborg eller
Det tog så lång tid att bli ung samma nivå som Håkanklassiker som Jag har varit
i alla städer och Gårdakvarnar och skit. Kanske är det orättvist att jämföra,
men det är tyvärr oundvikligt.
En av många anledningar att älska Håkan Hellström är hans
fantastiska texter. Trots alla klassiska ingredienser – tvivel, ångest, dåligt
självförtroende och korta men intensiva lyckorus – når han inte samma nivåer
som tidigare på det området heller, även när han namedroppar Morrissey och min
lillebrors idol Kaspar Hauser. Vanligtvis gör hans låtar ett direkt och
kraftigt intryck på mig, vissa fraser fastnar omedelbart och växer till
odödliga citat. Sådana textrader finns på Det kommer aldrig va över för mig
också – ”Ett år går fort mellan höghusen, men det kommer gå fint om du hänger
med.” – men de är inte lika ofta förekommande och starka som på de tidigare
albumen. Jag tycker uppenbarligen att det här är Håkans sämsta album, vilket
inte är kul att konstatera, särskilt inte när det ändå är en bra skiva. Håkan är
fortfarande Sveriges största artist och jag kommer lyssna på den här skivan
resten av våren. Inför nästa album hoppas jag dock att han går tillbaka till
ett rockigare sound och hittar ny inspiration till sina låttexter. Kanske kan
han ta intryck av Thåströms Skebokvarnsv. 209 och Eldkvarns Limbo och börja
skriva lite vuxnare och mer reflekterande låtar. Håkan har trots allt växt upp,
en gång för alla, och det ska bli spännande att se hur han hanterar att passera
40.
4 kommentarer:
Personligen har jag aldrig riktigt varit något stort Håkan-fan. Började lyssna in honom på riktigt vid tiden Edelweiss kom ut, men även då fanns det en viss distans - vilket förvisso är ett drag som jag har när det kommer till relationen med majoriteten av svenska artister, av någon anledning.
Jag kan tycka att kritiken kring texternas teman med koppling till hans ålder är något orättvist. Som person ger han intrycket att vara naiv och det känns därför inte som att han snart är 40. Men det ska, som skrivet, bli spännande att se om och i sådana fall hur texterna förändras med åldern.
Annars tycker jag mest att det är roligt och intressant när artister testar nytt. Jag förväntade mig mycket mer synt efter ha läst ett par recensioner och blev nästan lite besviken när förändringen i soundet inte alls var så totalt.
Och artister kan väl ha fler än ett ideal? Jag menar, du som musikfan gillar ju mer än Springsteen, Dylan, Eldkvarn, Thåström...
På tal om Thåström: har du inte skrivit att han är "Sveriges enda riktiga rockstjärna?" ;)
Tjenare P.J.!
Självklart kan man ha flera ideal och förebilder. Jag gillar både The Jam och Style Council (känns som rätt passande referenser när det gäller Håkan och hans försiktiga stiländring), men mitt problem är att det helt enkelt inte låter lika bra som tidigare. Jag saknar det storslagna rocksoundet från de tidigare skivorna. Det kommer aldrig va över för mig känns som en väldigt tillbakadragen skiva, både musikaliskt och textmässigt, och så vill jag inte riktigt ha Håkan.
Och när det gäller Thåström har jag med största sannolikhet kallat honom just "Sveriges enda riktiga rockstjärna", och menat det. Jag tycker fortfarande så, men tycker det är en beskrivning som gäller Håkan också. De två enda, då.
Jag undrar om det beror på att Gilbert inte är med. Och Deportees producent var väl med på ett hörn också? Förståeligt med ett mjukare sound då.
Ja, så är det. Tråkigt att Daniel Gilbert inte gör lika bra musik på egen hand. Har lyssnat några gånger på hans nya skiva och det är inte mycket som fastnat därifrån, tyvärr.
Här finns en rätt bra intervju med Håkan (av alla tusentals intervjuer som har publicerats de senaste veckorna är den nog den bästa av de jag läst):http://hd.se/noje/2013/04/15/hakan-hellstrom-har-en-fot-i/
Efter en vecka med skivan tycker jag fortfarande att den inte lever upp till de gamla skivorna, men den är utan tvekan bra. Har uppskattningsvis lyssnat på skivan i sin helhet dryga 25 gånger (ganska sjukt egentligen, men är det Håkan så är det) och de flesta av låtarna har fastnat på ett eller annat sätt.
Skicka en kommentar