Thomas Pynchon fyllde 76 i våras
men verkar inte ha några tankar på att lägga ned skrivandet. Likt en
litteraturens Bob Dylan fortsätter han skriva bra böcker utan att dra ned på
tempot. När det gäller äldre rockstjärnor kan man åtminstone höra (och till skillnad
från Pynchon, som gjort sig känd som en av världens mest hemliga författare,
också se) att de blivit äldre. Musiken och deras röster låter äldre, mindre
energiska och mer nostalgiska, som vilken åldrande människa som helst. Man hade
kunnat förvänta sig samma sak från Thomas Pynchon. Vid den här åldern borde han
skriva långsammare och mer tillbakablickande böcker. Istället gör han tvärtom.
Visserligen är hans nya roman Bleeding Edge också tillbakablickande, men
utspelar sig bara för drygt tio år sedan och inte på 50-talet när Pynchon själv
var ung. Hade jag inte vetat att han skrivit boken, eller känt igen den
speciella stilen, hade jag snarare trott att det var en övervintrad IT-hipster
under 40 som skrivit den. Pynchon framstår som världens ungdomligaste 76-åring
med sina många, och kunniga, referenser till TV-spel, teknik och populärkultur.
Dessutom är han fortfarande en jävel på att skriva och Bleeding Edge är en
intensiv, rolig och intressant roman som förvirrar och fascinerar på det där
typiska Pynchonsättet. Bitvis är den frustrerande rörig, vilket hör
till, men på det stora hela är det en av årets häftigaste läsupplevelser.
När man läser om Thomas Pynchon får
man ofta intrycket att hans böcker ska vara väldigt svårlästa. Hans mest kända
roman, Gravitationens regnbåge från 1973, brukar nämnas som en av 1900-talets
svåraste romaner. Att Pynchon skulle vara svårläst stämmer till viss del. Jag
har tidigare läst två av hans romaner, nämnda Gravitations regnbåge (som jag
läste i svensk översättning i våras) och Inherent Vice från 2009 (finns i
svensk översättning som ”Inneboende brist” och en filmatisering av Paul Thomas Anderson
(!) med Joaquin Phoenix (!) i huvudrollen är på väg), och fick då en tydlig
bild av hur svår, och på vilket sätt, han kan vara. Om man inte är van att läsa
romaner eller vill ha full koll på allt som händer kommer man garanterat ha
problem med Pynchons böcker. De myllrar av karaktärer och är skrivna på ett
sätt som är medvetet rörigt. Några hundra sidor in i hans böcker ger man upp
kontrollen och släpper taget och låter berättelsen bli sekundär för att ta in
alla märkliga figurer och händelser istället. Samtidigt är språket för det
mesta väldigt rakt och lättläst, trots Pynchons förkärlek till ovanligt långa
meningar där han klämt in en massa referenser, och han är uppenbart en skicklig författare som kan skildra de mest bisarra situationer på ett engagerande sätt.
Jag skulle alltså inte kalla honom svår i traditionell mening, men man ska vara
beredd på att man inte har med en typisk romanförfattare att göra. En annan sak
som också brukar sägas om Pynchon är ett hans böcker är litterär rock’n’roll,
vilket jag verkligen kan hålla med om. Hans böcker påminner snarare om Bob
Dylans låttexter än någon annan författare och flytet och alla märkliga inslag
gör att läsandet av hans böcker snarare känns som att lyssna på någon av
rockens mästare – Rolling Stones, David Bowie eller Beatles – än att läsa en
vanlig bok. Att läsa Thomas Pynchon kan vara utmattande och frustrerande, men
också väldigt belönande och påminner inte riktigt om något annat.
Jämfört med Gravitationens Regnbåge
är den nya romanen Bleeding Edge väldigt lättläst och städad. Den utspelar sig
i New York under det ödesdigra året 2001 och mycket av handlingen fokuserar på
förändringen av internet, hur IT-bubblan sprack och 9/11. Huvudpersonen är en
frånskild mamma med två söner som jobbar med att utreda bedrägerier och som
kommer ett stort bedrägeri på spåret. Storyn blir, på typisk Pynchonvis, snart
väldigt invecklad och det är ofta svårt att orientera sig om var man är, vem
som pratar och varför. De första 200 sidorna är det frustrerande, sen
accepterar jag att jag inte kommer ha full koll på handlingen, och att det inte
heller är meningen. Mycket riktigt bryr sig inte heller Pynchon om att följa
upp särskilt många av alla de spår han startat på. Bleeding Edge har visserligen en tydlig story, och en stark sådan, men den har inte en röd tråd som de flesta andra
romaner. I varje kapitel följer vi dock samma huvudperson och de flesta
karaktärerna återkommer på ett eller annat sätt, vilket gör det förhållandevis lätt
att orientera sig ändå. Att Pynchon har så bra koll på det tidiga 2000-talet är
märkligt. Tekniksnacket är kompetent, och några djupdykningar i ”the deep web”
tjänar som flummiga drömsekvenser och fungerar som substitut för knarkdrömmarna
i Gravitationens regnbåge. Boken myllrar av referenser till tidstypisk musik,
filmer, TV-serier och TV-spel som verkligen förankrar boken i år 2001. Att läsa
den 76-åriga Pynchons detaljerade beskrivningar av hur man får till en respektabel
high score i arkadspelet Time Crisis II (och initierat referera till en massa
andra TV-spel) känns härligt bisarrt. Dessutom är han riktigt rolig.
Det är vanligt att moderna
författare låter sina romaner utspela sig i det tidiga 2000-talet för att de
ska kunna spela 9/11-kortet och jag tycker alltid att det känns fattigt,
osmakligt och fult. Jag kan nämna flera böcker från de senaste åren som dragits
ned av onödiga 9/11-skildringar. Det känns som att författarna inte vågar lita
på sin egen förmåga att beröra och måste ta till det fula känsloporrknepet att
referera till en av vår tids mest uttjatade, och hemskaste, händelser. ”Alla
kommer ihåg vad de gjorde när de fick höra nyheterna om terrorattackarna…blablabla”.
Det finns ingen författare som klarat av att förmedla sorgen, paniken och
kaoset på ett trovärdigt sätt och när Thomas Pynchon gör 9/11 till en avgörande
del av Bleeding Edge gör han det lyckligtvis på ett smakfullt och nedtonat
sätt. Han vill inte casha in på läsarnas känslor och använder snarare händelsen
för att ytterligare bygga upp hans typiska paranoia som är ett viktigt inslag i boken. Överlag känns Bleeding Edge-Pynchon mer insiktsfull än när jag tidigare läst honom och diskussionen om frihet på nätet och den nya teknikens möjligheter och begränsningar känns både vettig och aktuell.
Bleeding Edge är också en
fantastisk New York-skildring. Pynchon beskriver staden på ett levande sätt med
total närvaro. Det känns nästan som att man är där och mer än någon annan
Thomas Pynchon-bok får den mig att vilja utforska hela hans författarskap. För
den som inte har något emot att läsa skönlitteratur på engelska råder det ingen
tvekan om Bleeding Edge borde vara ett höstens absoluta läsmåsten, och
förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge innan vi får se en svensk
översättning. Det ska bli otroligt spännande att se vad Thomas Pynchon väljer
att skriva om nästa gång. Sig själv kanske?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar