Nu är hösten här på allvar, temperaturen har slagit om
ordentligt och skivutgivning och TV-serier har dragit igång igen. Här tipsar
jag om den gångna månadens absoluta höjdpunkter i form av musik, böcker, film
och TV.
Efter en hopplös musiksommar har det lyckligtvis kommit ett
gäng trevliga skivor i september. Janelle Monáe kom tillbaka efter tre års
tystnad med en skiva som för mig varit en av årets mest emotsedda. Hennes andra
fullängdsalbum The Electric Lady tar vid där den förra skivan, The Archandroid,
som jag hyllade på bloggen och utnämnde till 2010 års tredje bästa album,
slutade. Återigen är det en väldigt tematisk skiva om robotar, kampen för
frigörelse och drömmen om frihet. The Electric Lady är en riktigt bra skiva,
full av sköna låtar. Soundet är mer putsat och mer radiovänligt än tidigare.
Några höjdpunkter är den svängiga titellåten, Q.U.E.E.N. med en Erykah Bady i
toppform, den starka balladen Primetime med den slemmige, men begåvade, Miguel
och den fina Ghetto Woman. Hade Rihanna och Beyoncé gjort lika starka låtar
hade det blivit omedelbar succé, men Janelle Monáe kommer nog alltid få stå i
bakgrunden. The Electric Lady är betydligt mer lättsmält än den förra skivan,
men jag tror att det stora genombrottet kommer utebli, trots att det världen
egentligen behöver är en storstjärna som Janelle. Med The Archandroid knockade
hon mig fullständigt, men den här gången visste jag vad jag hade att vänta mig
och blev därför inte lika berörd. Det ska bli spännande att se hur Janelle
Monáes kommande skivor kommer låta.
En av septembers musikaliska höjdpunkter
var Arctic Monkeys nya album AM. Jag har alltid gillat Alex Turner men aldrig
riktigt fastnat för Arctic Monkeys musik, varför jag inte hade några egentliga
förväntningar på deras nya skiva. Den visade sig dock vara överraskande bra. Till
största delen är det en riktigt svängig skiva med bra riff och medryckande
melodier, och så mycket som jag lyssnat på den skulle det inte förvåna mig om
det blir en av årets mest lyssnade skivor för mig. Soundet får mig att tänka på
ett tidigt Black Sabbath som gått på 70-talsdisco.
En annan skiva som också
gjort ett bestående intryck är Bill Callahans Dream River. Han fortsätter som
han gjort tidigare, med lågmälda låtar med snygga arrangemang uppbyggda kring
hans häftiga röst.
Vill man höra ytterligare en häftig röst kan man också
lyssna på kanadensiskan Basia Bulats nya skiva Tall Tall Shadow. Jag lyssnade
en del på henne när jag pluggade i Kanada för fyra år sedan och såg då henne också
live i en kyrka. Vad jag kan minnas tyckte jag hon var helt okej, men lite
småtråkig. Därefter har jag inte tänkt så mycket på henne men när hennes nya
skiva släpptes i förra veckan och fick fina recensioner var det dags att lyssna
på henne igen. Tall Tall Shadow är en trevlig skiva med en mer spännande
ljudbild än tidigare. På titelspåret, som öppnar skivan, låter Basia farligt
mycket som Frida Hyvönen. Det är så likt, både när det gäller text, sång och
pianospel, att jag nog hade misstagit det för en Frida Hyvönen-låt om jag hört
den på radio. Undrar om Basia är bekant med Fridas musik? Oavsett vilket är
Tall Tall Shadow en riktigt bra låt.
I övrigt måste jag ju också nämna att det
kom en stor Clashbox i september där alla bandets studioskivor remastrats. För
det mesta märker jag ingen skillnad, och det är trots allt låtar som jag i
många fall hört fler än hundra gånger, men på några spår känns det som att den
här utgåvan får delar av låtarna, särskilt sången, att låta bättre än någonsin.
Med återutgivningen av de gamla skivorna har det också dykt upp en del roligt
på nätet, som Spotifylistor från bandmedlemmarna och ett gäng nya intervjuer
(där framförallt de gamla legendernas trasiga tänder imponerar). När det gäller
The Clash ska man kanske dock utfärda en liten varning – all annan musik riskerar
att förminskas och upplevas som helt överflödig och tråkig när man dundrar
igång låtar som (White Man) in Hammersmith Palais.
När det gäller böcker började jag september med att läsa
klart Knausgårds Min kamp, vilket var en så mäktig läsupplevelse att den försatte mig i en litterär depression som det tog flera veckor att återhämta
mig ifrån. Efter Min kamp kändes inga böcker särskilt intressanta, och nästan
oavsett vad jag läste blev jag irriterad av det ”usla språket” och längtade
tillbaka till Knausgårds flyt. Lyckligtvis kom min gamla favorit Jonathan Lethem (som på svenska sorgligt nog bara finns representerad med en
översättning, den fina Moderlös i Brooklyn, eller Motherless Brooklyn som den
heter på engelska) till undsättning med en ny bok. Dissident Gardens är hans
första roman på fyra år, sedan den fascinerande och flummiga Chronic City. Den
här gången skriver han en brokig släktkrönika om tre generationer
vänsteramerikaner, från 30-talets mycket allvarliga kommunister till 60-talets
hippies och samtidens Occupy-aktivister, med ett litet område i Queens som
utgångspunkt. Karaktärerna är många och varierade, men alla väldigt intressanta
och välskrivna. Boken påminner en hel del om Jennifer Egans Pulitzerbelönade A
Visit from the Goon Squad (Huliganerna kommer på besök på svenska), både till
struktur och karaktärsskildringar, men jag tycker Dissident Gardens är bättre
av flera anledningar. Dels tycker jag Lethem är en bättre författare som tecknar
mer nyanserade och mer sympatiska porträtt av sina karaktärer, oavsett hur
olika och osympatiska de är, och dels för att ämnesvalet om den amerikanska
vänstern känns oerhört intressant. På många sätt är Dissident Gardens en
sorgesång över förlorade möjligheter och en kamp som aldrig gav resultat,
samtidigt som det är en hyllning till de ofta naiva människor som, trots ett
samhälle som ständigt tryckt ned dem eller bara ignorerat dem, vågat bygga sina
liv kring kampen för en bättre och mer sympatisk verklighet. Jonathan Lethem
får ofta väldigt varierad kritik. Han är ingen Junot Díaz som alla älskar. Men
för mig är han en av de stora samtida författarna och jag skulle gärna se att
Dissident Gardens blev belönad med Pulitzerpriset.
En annan bok som också har
hjälpt till att åter bygga upp min läslust är Hjalmar Bergmans Jag, Ljung och
Medardus från 1923 som jag läste förra helgen. Det en fantastisk
uppväxtskildring med självbiografiska inslag som måste vara en av de roligaste
svenska romaner jag någonsin läst. Boken är full av vansinniga upptåg och
händelser och karaktärerna beter sig mer eller mindre galet hela tiden. Det
lätt ålderdomliga, men ändå lättlästa, språket gör det hela ännu roligare. Jag
har verkligen fastnat för Hjalmar Bergman och hans humor, som också är laddad
med en hel del svärta och bitterhet. Han måste helt klart räknas som en av de
stora svenska författarna och Jag, Ljung och Medardus är ett hett tips om man
på ett roligt sätt vill bekanta sig med hans författarskap.
En tredje bok jag
vill tipsa om är Kjell Westös nya roman Hägring 38. Jag har inte skrivit om
Kjell Westö på bloggen tidigare så för er som inte känner till honom är han en
fantastisk finlandssvensk författare som med ett gäng romaner skildrat finsk
1900-talshistoria på ett väldigt levande sätt. Trots att Finland ligger så nära
är deras fascinerande, och ofta hemska, 1900-tal något som få svenskar känner
till. För den som vill veta mer om vårt grannland i öst och dessutom få en
häftig romanupplevelse rekommenderar jag Westös Där vi en gång gått och den
efterföljande Gå inte ensam ut i natten. Det är två fantastiska böcker av en av
nordens bästa författare, som dessutom skriver på svenska. Den nya romanen,
Hägring 38, är inte lika bra som dessa men ändå en riktigt stark roman som skildrar
ett intressant årtal, 1938. Ett år då ingen visste vad som skulle hända, vilka
åsikter som senare skulle bojkottas och vilken sida som skulle vinna.
Kjell Westö skriver som vanligt otroligt bra och den här gången är det mer
koncentrerat än de böcker av honom jag läst tidigare, och ambitionen att skriva
”finlitteratur” känns något starkare. Som vanligt skildrar han dåtidens
Helsingfors på ett väldigt levande sätt och man kan verkligen känna av 1938 års tvivel över sam- och framtiden när man läser boken.
September var TV-seriernas (och TV-spelens!) månad men
dessvärre ingen bra filmmånad och jag såg ovanligt få filmer. Den enda film jag
tänkt tipsa om från den gångna månaden är Shane Meadows Stone Roses-dokumentär
Made of Stone som hade svensk (fast väldigt begränsad) premiär. Meadows är ett
gammalt Rosesfan och blev tillfrågad av bandet att göra filmen. Hans
kärlek till bandet genomsyrar hela filmen, som är en fin och kärleksfull
hyllning av bandet och framförallt fokuserar på bandets återförening och deras
hängivna fans. Filmen levererar med bra musik och mysig stämning och gillar man
Stone Roses ska man självklart se den.
När det gäller TV-serier var dock september en ganska
händelserik månad. De två största TV-händelserna var förstås att Dexter och
Breaking Bad, två av de senaste årens mest populära TV-serier, avslutades. Som
alla andra älskade jag hur Breaking Bad slutade och skrev ett hyllande inlägg
om slutet direkt efter att jag hade sett det. Och som alla andra blev jag
besviken på Dexters pinsamma slut. Inget med det slutet kändes bra. Många av
karaktärerna fick inget riktigt slut, händelseförloppet kändes omotiverat och
manuset kändes allmänt värdelöst. Dessutom var b-filmskänslan extremt stark.
Scenen när Dexter åkte ut med båten framåt slutet var otroligt ful och den
sista scenen kändes som något från den gamla Hulkenserien med Bill Bixby.
Tråkigt att en sådan trevlig, men väldigt ojämn, serie skulle få ett så dåligt
slut efter att man följt den i så många år.
Annars är det också många serier som kommit tillbaka med nya säsonger. Bland annat är Boardwalk Empire tillbaka med en ny säsong som verkar mycket lovande. Jag saknar Kelly Macdonald, och tycker allmänt det saknas kvinnliga karaktärer, men det är kul att Michael K. Williams (mest känd som Omar i The Wire) har fått en större roll. Den tredje säsongen av Homeland började i veckan och jag är ännu inte helt övertygad, men tycker ändå det verkar rätt lovande.
När det gäller komediserier har det varit It’s Always Sunny in Philadelphia och brittiska Bad Education som gällt. ”Sunny”, som på senare år blivit en av mina absoluta humorfavoriter, är lika roligt och utflippat som vanligt medan Bad Education, med Jack Whitehall från Fresh Meat i huvudrollen som ung lärare, är en väldigt typisk sitcom men betydligt grövre och råare än de flesta amerikanska motsvarigheter. Av årets nya serier är det tyvärr ingen som fångat mitt intresse, men om du som läser tycker att jag missat något välkomnar jag alltid trevliga tips. Jag kan inte få för mycket av bra TV-serier.
Annars är det också många serier som kommit tillbaka med nya säsonger. Bland annat är Boardwalk Empire tillbaka med en ny säsong som verkar mycket lovande. Jag saknar Kelly Macdonald, och tycker allmänt det saknas kvinnliga karaktärer, men det är kul att Michael K. Williams (mest känd som Omar i The Wire) har fått en större roll. Den tredje säsongen av Homeland började i veckan och jag är ännu inte helt övertygad, men tycker ändå det verkar rätt lovande.
När det gäller komediserier har det varit It’s Always Sunny in Philadelphia och brittiska Bad Education som gällt. ”Sunny”, som på senare år blivit en av mina absoluta humorfavoriter, är lika roligt och utflippat som vanligt medan Bad Education, med Jack Whitehall från Fresh Meat i huvudrollen som ung lärare, är en väldigt typisk sitcom men betydligt grövre och råare än de flesta amerikanska motsvarigheter. Av årets nya serier är det tyvärr ingen som fångat mitt intresse, men om du som läser tycker att jag missat något välkomnar jag alltid trevliga tips. Jag kan inte få för mycket av bra TV-serier.
2 kommentarer:
AM är bättre än förra, som utan tvekan är den jag gillar minst, men jag tröttnade efter bara några lyssningar och har inte återvänt, vilket jag ändå lär göra. Kommer ihåg att det var ett driv i basen som jag gillade. Bas är jag svag för. För mig nådde de annars toppen med Humbug. Och med tanke på Black Sabbath, så låter ju Arabellas riff lite som War Pigs, omkring 40-50 sekunder in.
Mina favoriter under september var väl ungefär:
Vocano Choir, Chelsea Wolfe, Goldfrapp, Mazzy Star, Agnes Obel, Costello & Roots, Haim, samt Callahan och Monae. Medan jag denna vecka diggar Glasser och of Montreal.
Jag gillade den inte så mycket först, men kom in i den efter några lyssningar. Väldigt svängigt och lättlyssnat :)
Ska kolla in några av de där tipsen :)
Skicka en kommentar