söndag 17 augusti 2008

De fem bästa låtarna med Elvis Costello


Härmed inleder jag en ny kategori på bloggen nämligen ”De fem bästa låtarna med…” där jag listar de fem bästa låtarna med olika artister och band. Låtarna som listas behöver inte nödvändigtvis vara just de bästa låtarna men ska fungera som en introduktion för den som är intresserad av bandet eller artisten. En schysst utgångspunkt som belyser olika sidor av bandets eller artistens musik och väcker intresse för musiken. Först ut är Elvis Costello, som enligt mig är ”kungen av new wave”. Klicka på låtnamnen för videos.

1. Watching the Detectives
Det här är en låt som har allt; en bra text, bra sång, grym melodi osv. Den berör på riktigt och är utan tvekan Costellos bästa låt. Det är få som har fått till en sådan häftig rytm i en rocklåt.

2. Alison
Alison är Costellos finaste och sorgligaste låt som verkligen griper tag om lyssnaren. ”Alison, I know this world is killing you. Oh, Alison, my aim is true.”

3. (I Don't Want to Go To) Chelsea
Det är framförallt rytmen och sången som gör den här låten fantastisk. Videon (se länken) är också hur bra som helst.

4. Everyday I Write The Book
En riktigt bra låt som inte hade kunnat göras av någon annan än Costello.

5. Oliver's Army
En skön låt med en bra text, och videon jag länkar till erbjuder helt sinnessjuka färgkombinationer.

Det finns självklart fler bra Costello-låtar att fortsätta med, som t.ex. Welcome to the Working Week och (What's So Funny 'Bout) Peace, Love, and Understanding, för den som är intresserad. Inte helt oväntat är My Aim Is True min favoritskiva med Costello. Jag har lite svårt för hans senare grejer. De är inte direkta dåliga men de kan inte mäta sig med hans gamla inspelningar. På hans senaste skiva, Momofuku, som kom i våras gick han delvis tillbaka till det gamla soundet. Tydligen har Jenny Lewis jobbat tillsammans med Costello inför hennes nästa album och det bådar verkligen gott. Jag tycker Elvis Costello verkar vara en av de där ödmjuka och snälla rockmusikerna, och det är alltid trevligt att lyssna på hans musik.

1 kommentar:

Anonym sa...

His cover of ”Out of Time” is damn good, better than the version with the ones who made this awesome song, Rolling Stones. But I’m very glad that they play it live for the first time this summer!