söndag 10 augusti 2008

Är Paul och Eli samma person?


Jag såg nyss Paul Thomas Andersons There will be blood igen. Den var fullkomligt lysande även den här gången. Första gången jag såg filmen upptäckte jag inga skumma detaljer och tyckte att hela filmen var ganska ”straightforward”. Den här gången fastnade jag dock tidigt under filmen i tanken att Paul Sunday och Eli Sunday skulle vara samma person. Båda karaktärerna spelas av en den duktige Paul Dano, och medan Paul enbart dyker upp i en av filmens inledande scener är Eli en av filmens nyckelkaraktärer. De presenteras som bröder och ingenting i filmen säger att det skulle vara så att Eli har en splittrad personlighet. Men om man ser filmen med vetskapen om de är samma person ser man alla scener med Eli med nya ögon. Hans konstiga första möte med Daniel Plainview, hans utbrott på pappan och hans konstiga förhållande till Plainview där han hela tiden verkar tycka att Plainview står i tacksamhetsskuld till honom känns mer logiska och får en ny innebörd. Det finns också en hel del som talar emot detta, t.ex. slutscenen där Plainview snackar om Paul.

Jag kan inte riktigt släppa den här tanken och efter att ha sett filmen har jag googlat lite på frågeställningen och det verkar vara många (riktigt många) som funderar på det här. Tyvärr verkar ingen veta säkert. I den litterära förlagan av Upton Sinclair presenteras de två karaktärerna som fysiska tvillingar och från början var de tänkta att spelas av olika skådespelare. Men det finns ändå mycket som talar för att det skulle vara så att Eli har två personligheter. Jag antar att vi aldrig kommer få veta säkert och däri ligger lite av charmen med såna här filmfrågeställningar. Precis som jag alltid kommer fråga mig om slutet i Taxi Driver är något som verkligen sker eller något som fantiseras av Travis Bickle?

Inga kommentarer: