fredag 29 augusti 2008

De fem bästa låtarna med Michael Jackson


Idag fyller Michael Jackson 50 år och det firar jag med att lista hans fem bästa låtar. Michael Jackson är en bisarr figur och jag har alltid uppskattat honom. Under min levnadstid har man nästan aldrig läst något positivt om MJ utan det har alltid handlat om hans absurda och galna livsstil. Till skillnad från många andra gillar jag hans bisarra leverne och jag har en viss förståelse varför han har blivit den han är. Jag har aldrig riktigt trott på pedofilryktena utan tror snarare att det är som han säger, att han är en modern Peter Pan. Det är lätt att glömma bort att Michael Jackson har skapat några av tidernas bästa poplåtar. Han är en otroligt begåvad musiker med ett sinne för rytmer och melodier som matchas av få. Nu är det länge sedan han gjorde något riktigt bra, men det fanns faktiskt en tid då MJ var ”the king of pop” på riktigt. Jag tror inte han kommer göra någon vidare comeback och jag tror aldrig han kommer kunna göra sig av med stämpeln som det största freaket inom popvärlden. Men man kan alltid lyssna på hans gamla låtar och respektera honom för hans tidigare stordåd. Michael Jackson är också en artist som gjort mycket för musikvideon som fenomen och många av hans videor är fortfarande bland de bästa musikvideos någonsin. Här är mina fem MJ-favoriter, klicka på låtnamnen för (grymma!) videos.

1. Billie Jean
En rakt igenom suverän låt med en legendarisk basgång. Det räcker med att lyssna på den här låten för att förstå storheten med Michael Jacksons musik, och förstås är videon riktigt bra.

2. Beat It
Beat It är en sådan låt som får lyssnaren att känna sig vansinnigt tuff och cool (det gäller i alla fall mig). Bra text, bra melodi, bra riff och en av de coolaste musikvideos som någonsin har gjorts.

3. Thriller
En riktigt bra och skön låt. Videon röstas gång på gång fram till den bästa musikvideon någonsin, och jag är beredd att hålla med.

4. Don't Stop 'Til You Get Enough
Det här var innan Michael Jackson började göra suveräna videos, men man kan inte bortse från att det här är en riktig höjdarlåt som ger känslan av lågstadiedisco.

5. I Want You Back
Förmodligen kan man koppla MJ’s annorlunda livsstil till hans barndom. Michael och hans syskon började tidigt med musik och den här låten är fruktansvärt bra. Michael Jackson kan mycket väl vara den bästa barnstjärnan någonsin. Min favoritepisod i Michaels bisarra liv är när han tog hand om barnstjärnan Macaulay Culkin, förmodligen därför att han såg sig själv i Culkin, och de två var varandras bästa vänner.

Även om jag inte tycker att den tillhör någon av hans fem bästa tycker jag alla också ska spana in videon till låten Bad , regisserad av ingen mindre än Martin Scorsese. Den bästa artikeln/krönikan om Michael Jackson som publiceras i svenska dagstidningar idag är skriven av Stefan Thungren för SvD och den är också läsvärd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Han är grym, Beat It, Billie Jean, Thriller och många av hans låtar är tidlösa, han är grym, enastånde och talangsfull.

Hare