måndag 8 juni 2009

Tidernas roligaste baksmälla


Mitt sommarlov började idag. Jag är tillbaka i Norrköping hos mina föräldrar. Mitt pojkrum ser ut som det har gjort de senaste nio åren. I bokhyllan står Harry Potter-böcker och på väggen hänger Bob Marley och Sagan om Ringen-affischer. I tio veckor ska jag sommarjobba. Det innebär rutinmässigt arbete från åtta till fem med Rix FM i bakgrunden. Norrköping är kallt och grått. Summertime bluesen infann sig direkt. Jag har alltid tagit till humor och falska leenden när det har varit som mest hopplöst. Bland alla skittråkiga blockbusters går det upp en och annan lovande komedi den här sommaren. Förra helgen var det den underbara I Love You, Man och nu är det tur för The Hangover, eller Baksmällan som den givetvis heter på svenska. Det är en genuint rolig film som bjuder på vulgär och smart humor i mängder. Himlen blir lite blåare och morgondagen känns inte lika hård. En baksmälla har aldrig varit mer underhållande.

Trailern utlovade en rolig sommarkomedi utan några som helst krav på publiken. Det var givet att jag skulle se The Hangover. Men att den skulle var så jävla rolig som den faktiskt är hade jag aldrig kunnat vänta mig. Nästan alla repliker sitter där de ska. Vulgariteterna är smakfulla och de absurda inslagen känns helt givna. Det är grabbigt utav helvete och man får skratta mycket. Storyn är väldigt enkel: en kille ska gifta sig och hans tre polare tar med honom på en svensexa till Las Vegas. Allt går åt helvete och efter en natt som ingen minns har brudgummen försvunnit. Hans tre kompisar börjar desperat lägga ihop nattens sönderslagna pussel och råkar ut för den ena bisarra händelsen efter den andra. Och hela tiden är det väldigt kul.

Utgångspunkten är som hämtad från vilken usel amerikansk komedi som helst men det tjatiga konceptet har hamnat i goda händer och fulländats. Upplägget påminner om en road movie. Det finns ett mål (att hitta brudgummen) och på vägen dit händer det en rad sjuka grejer (våld, sperma, blod och skratt). Svängarna tas ut ordentligt och storyn är mest en ursäkt för att skådespelarna ska få göra vad fan som helst. Det finns scener i The Hangover som är det roligaste jag har sett på flera år. Humorn är både fysisk, snuskig och smart. Om man inte är en pryd gubbjävel måste man älska den här filmen. Skådespelarna är bra och mycket roliga. Bäst är Zach Galifianakis (som jag mest känner igen för att han har gjort tidernas roligaste musikvideo) som här får göra sitt livs roll. Han är fullständigt bisarr och många av hans repliker är små humormästerverk. Zach droppar de skönaste one-liners jag har hört sedan Anchorman. Ed Helms som har varit rolig i amerikanska The Office (där han spelar den galne tönten Andy Bernard) de senaste åren har också en stor roll. Han är ännu roligare här. Det finns inte så mycket att säga om The Hangover mer än att det är en extremt välgjord och ofta otroligt rolig amerikansk komedi. Om du vill skingra molnen som flockas över ditt huvud är ett biobesök med efterföljande baksmälla det bästa jag kan rekommendera.

Inga kommentarer: