måndag 16 januari 2012

Brittiska Channel 4 regerar - Finpop tipsar om tre lysande miniserier

Jag antar att ni håller med om att brittisk kvalitets-TV är det bästa som finns. Serierna är föredömligt korta, välspelade, smarta, snygga och betydligt mindre insmickrande och publikfriande än sina amerikanska motsvarigheter. Jag laddar ner mängder av TV-serier och i den ganska starka community som finns kring nedladdade TV-serier i Sverige är det tråkigt nog amerikanska serier som dominerar totalt. Idag tänkte jag därför tipsa om tre riktigt starka serier som har visats på brittiska Channel 4 de senaste månader. För mig har Channel 4 bjudit på några av mina finaste TV-stunder de senaste åren. Deras komediserier (Peep Show, Inbetweeners med flera) är grova, smarta och sjukt roliga. Skådespelarna ser ut som riktiga människor och jag föredrar helt klart sex superroliga avsnitt framför 22 halvroliga som ju är standard i USA. De dramaserier som visas på Channel 4 är allt som oftast riktigt bra de också - välspelade, intressanta och tankeväckande. De tre serier jag tipsar om idag kan man lätt se på en kväll eller två och jag tror att de kan Channel 4-frälsa vem som helst.

Jag börjar med den bästa serien först. Den socialrealistiska serien Top Boy sändes i fyra avsnitt, fyra kvällar i rad i början av november. Det utspelar sig bland knarklangare och andra utsatta människor i ett typiskt brittiskt betongghetto i östra London. Det är ett London långt borta från det man får se och uppleva som turist och det enda som påminner oss som tittar om att det faktiskt utspelar sig i den engelska huvudstaden är de många och symboliska bilderna på stadens skyline i horisonten. Serien skildrar människor som levar utanför storstaden, och i en vidare bemärkelse också utanför samhället, och för många människor lär serien ha varit en chock då den skildrar en verklighet som de flesta väljer att blunda inför. Top Boy är en otroligt välgjord och trovärdig serie där berättandet är rakt och osentimentalt. I centrum står en ung svart grabb (nästan alla karaktärer i serien är svarta, och miljöerna i serien påminner ofta om de i Brixton där jag spenderade några dagar förra sommaren) som lever med sin deprimerade mamma. När mamman skrivs in på mentalsjukhus måste han ta hand om sig själv och hålla sig borta från de gäng som styr och ställer i området. Vi får också bekanta oss med de skoningslösa knarklangarna och ta del av deras högst osäkra och jobbiga vardag. Serien ger inget glamoröst gangsterporträtt men väljer heller inte att moralisera. Istället vilar kameran på skådespelarnas ansikten några sekunder extra, för att vi ska kunna uppfatta hur dåligt de mår och hur trasiga de faktiskt är. Top Boy är en hård, otäck och jobbig serie. Misären är total och flera gånger under tittandet kände jag mig illamående av det som pågick framför mina ögon. Samtidigt finns det en del ljusglimtar i ghettot som gör att det hela inte känns helt nattsvart. Balansen är perfekt och helheten känns otroligt gripande. Manuset är välskrivet, skådespelarna är fantastiska och serien väcker många tankar och känslor. Lyckligtvis är en andra säsong på väg. Jag kan knappt vänta.

Den andra serien jag tänkte tipsa om heter Black Mirror och är något så ovanligt som intressant och sevärd science fiction. Serien består av tre avsnitt, skrivna av olika manusförfattare och regisserade av olika regissörer, som är helt fristående och dessutom utspelar sig i olika verkligheter. Det gemensamma temat för de tre avsnitten är modern teknik och vad den gör med oss som använder den. Det handlar om vad som skulle kunna hända om vårt förhållande till den moderna teknik som alltid finns runtomkring oss – smartphones, internet, TV och Facebook – skulle drivas till sin absoluta spets och få en större inverkan än vad vi egentligen skulle vilja på våra liv. Black Mirror ger en riktigt dyster framtidsbild som nästan får mig att vilja stänga av min telefon och dator och bara leva mitt liv utan någon onödig teknik. De tre avsnitten är alla intressanta, underhållande och tankeväckande. Det känns som den mest kreddiga science- fiction för TV som någonsin har gjorts, det finns inget som känns nördigt eller töntigt över Black Mirror, och de skådespelare som de har lyckats få tag på till de olika avsnitten är uteslutande lysande i sina roller. Mitt favoritavsnitt är det tredje och avslutande avsnittet som är skrivit av Peep Show-författaren Jesse Armstrong och bjuder på fenomenalt skådespel. Jag tänker inte gå in mer på vad de olika avsnitten handlar om, det får ni upptäcka själva, men jag kan flagga för att särskilt det första avsnittet kändes väldigt chockerande och oväntat.

Slutligen måste jag också rekommendera This is England ’88 som ju tidigare har nämnts här på Finpop. Miniserien i tre delar utgör den tredje delen av den fantastiska socialrealistiska berättelsen om några fattiga arbetarklassungdomar i Thatchers 80-tals-England. ”88” tar vid dryga två år efter att vi senast träffade ungdomarna i This is England ’86. Skådespelarna är fortfarande lika bra, miljöerna är fortfarande lika gråa och det är fortfarande lika känslomässigt jobbigt att behöva ta del av deras öden. ”88” är nog den mörkaste delen av This is England-sagan hittills och bjuder på få ljusglimtar. Serien sändes i England strax innan jul och utspelar sig under julhelgen 1988. Det är nog den dystraste och mest ångestframkallande julskildring som jag har sett och en välbehövlig kontrast mot allt gull och mys som annars dominerar den tiden av året. Shane Meadows har skapat något stort, mäktigt och ovanligt med This is England. Han skildrar bortglömda människor från en bortglömd tid som sällan får synas på TV och han gör det med solidaritet och värme. När This is England ’88 slutar lämnas inte många öppna trådar, men jag hoppas ändå att Meadows och de andra bestämmer sig för att besöka karaktärerna igen.

6 kommentarer:

niclas sa...

this is england '90 är väl också på gång?

Stekspaden sa...

Jag tackar för tipsen. Engelska serier har jag lite dålig koll på. Jag föredrar de lite längre amerikanska säsongerna framför allt när det gäller dramaserier. Vet du någon bra engelsk tv-bloggare så att man kan få lite bättre koll?

This is England har jag precis börjat kolla på och Fresh Meat gillade jag också. Alla de amerikanska serierna har ju inte börjat än så jag ska nog kunna hinna med både Top Boy och Black Mirror också.

Henrik Valentin sa...

@Niclas: Jag hade missat det, men ser nu att det kommer komma en avslutande miniserie som verkar utspela sig under fotbolls-VM 1990. Nu blir jag glad! :)

@Stekspaden: Du kommer garanterat gilla Top Boy. Jag tror att det är serien som slutligen får mig att klämma hela The Wire :) Jag känner inte till någon bra brittisk TV-blogg (men det måste ju finnas någon sådan och hittar du någon får du gärna tipsa om den!) men ett tips är att gilla Channel 4, Channel 4 Comedy och så vidare på Facebook så får man ganska mycket nyheter om nya serier på det sättet :)

Elin sa...

Black Mirror!http://rorrimkcalb.com/

undrande sa...

en fråga som inte har nåt med ditt senaste inlägg att göra: vem är kvinnan i din header?

Henrik Valentin sa...

Det är Sandie Shaw. Jag har skrivit ett blogginlägg om henne också, http://finpop.blogspot.com/2010/07/sandie-shaw.html :)