Som många
andra Morrissey-fans har jag läst självbiografin Autobiography som gavs ut för
en dryg månad sedan. Även om jag inte har lyssnat särskilt mycket på Morrissey de
senaste åren kommer hans musik alltid ha en särskild plats i mitt hjärta. På
olika sätt har han funnits närvarande sedan jag var 13 och när jag hade flyttat
hemifrån var han, under några år, något av en husgud som alltid fanns
tillgänglig när det kändes jobbigt. Smiths-skivorna är odödliga klassiker och
stora delar av hans solokatalog håller extremt hög kvalitet. Det finns ingen
artist som personifierat utanförskapet, ensamheten och de tillhörande känslorna
på ett lika övertygande sätt och att Morrissey är så pass avgudad och älskad
som han faktiskt är känns som en självklarhet. Som hängiven Morrissey-älskare
befinner man sig ofta i obekväma situationer där man måste ta ställning till
hans ofta bisarra uttalanden och utspel. Jag har alltid gjort skillnad på
artisten Morrissey, den som han är när han sjunger, och den mediaperson som
yttrar vansinnigheter, som inte känns riktigt verklig. Det är svårt att få ihop
bilden av de två, och jag aldrig riktigt brytt mig om vad tidningarna skriver.
Ryktet om
den kommande självbiografin hade funnits ute i flera år. Länge verkade det som
att Morrissey saknade ett förlag (precis som han verkar sakna ett skivbolag),
vilket kändes väldigt märkligt med tanke på hans storhet. Jag hade nästan gett
upp hoppet om att den skulle ges ut när nyheten kom att Penguin Books hade
plockat upp den och skulle ge ut den förvånansvärt fort. Morrissey hade
dessutom fått dem att ge ut boken som en Penguin Classic, vilket är väldigt
bisarrt då det bara är gamla klassiker som ges ut i den serien. Alla Penguin
Classics är dessutom pocketböcker vilket gjorde självbiografin väldigt billig,
vilket förstås får ses som sympatiskt. Att Morrissey dessutom valde att signera
boken i Göteborg på releasedagen, och ingen annanstans, gör det hela ännu
märkligare. Efter att ha läst Autobiography känns dock inget av det här
konstigt. Jag kommer inte längre tvivla om några konstigheter rörande
Morrissey, för det är uppenbart att vi har med en väldigt konstig människa att
göra.
Vad vill man
som ett fan ha ut av en älskad artists självbiografi? I mitt, och förmodligen
de flesta andras, fall vill jag veta mer om artisten och dennes barndom,
uppväxt och liv. Jag vill veta varför musiken låter som den gör, vad texterna
handlar om och hur artisten själv upplever sin musik. Jag har läst ett antal
biografier och självbiografier om olika artister, inklusive Morrissey, men
eftersom Morrissey är så gåtfull och fascinerande kändes det som att en
självbiografi skulle kunna vara extremt spännande. Det skulle vara intressant
att få veta mer om honom och få ta del av hans egen bild av musiken och de
konstiga uttalandena. När det gäller Morrissey finns det så många obesvarade
frågor. En självbiografi är en artists chans att framställa sig själv som
sympatisk och trevlig – den hjälte som alla vill att han eller hon ska vara.
Morrissey är en avgudad och dyrkad artist och många av hans fans tillskriver
honom många fantastiska egenskaper. Men istället för att ta chansen att
framställa sig själv som en schysst popgubbe är det en ful och ganska obehaglig
bild som framträder. Det är dock uppenbart att Morrissey själv inte är av den
uppfattningen. För honom är boken ett sätt att göra revansch. En revansch som mest är jobbig och sorglig att ta del av.
Morrisseys
självbiografi är inte någon klassisk självbiografi, och påminner inte om de
självbiografier som rockmusiker vanligen skriver. Först och främst är Morrissey duktig på att skriva, språkligt begåvad och allmänt fyndig. Strukturen är ambitiös och
åtminstone under de första hundra sidorna finns det tydliga konstnärliga
ambitioner. Han börjar med att, på kanske 50 sidor, beskriva barndomen på ett
förvirrande sätt med korta fragment från barndomsåren utan styckeindelning.
Det är välskrivet, men inte särskilt intressant. Bokens
bästa parti handlar om när Morrissey träffar Johnny Marr och bildar The Smiths.
Det var enda gången under läsningen som jag blev glad för Morrisseys skull och
det kändes kul att läsa om hur den märkliga pojken, som på många sätt är
motsatsen till nästan alla andra rockstjärnor, blev en stor artist. Under den
här delen av boken börjar också gnället, som till en början känns hyfsat
underhållande, men sedan blir en allt större del av boken som till slut tar
över helt. Morrissey är som besatt av alla oförrätter och skymfer han fått
genomleva och på ett maniskt sätt använder han hela boken för att ge tillbaka
på alla som behandlat honom illa. Enligt Morrissey är det bara ett fåtal
människor som visar honom den respekt och vänlighet han förtjänar, alla andra
är fullständiga svin och deras respektlösa beteenden har dokumenterats noggrant för att
kunna återges i självbiografin.
Alla skivbolag
Morrissey har jobbat för har utnyttjat honom och behandlat honom respektlöst.
Alla artister han samarbetet med har varit giriga och otrevliga. Barndomsidoler
han räddat från glömska har pissat på honom. Han, som är en av världens mest
dyrkade artister med en oerhört hängiven och stor fanskara, har levt ett hårt
och jobbigt liv. Och allt är andras fel. Man får inte veta särskilt mycket om
Morrisseys liv när man läser självbiografin, men man får en rätt bra bild av
honom, och det är inte någon trevlig bild. Han framstår som en
sur och tråkig gubbe som aldrig är nöjd. Ett återkommande inslag är Morrisseys
missnöje med framgången, och det är plågsam läsning varje gång. Trots att
Morrissey gör alternativmusik tycker han att han borde vara störst i världen.
Han är alltså inte nöjd med att vara så stor som han faktiskt är utan tycker
att alla hans skivor och singlar borde vara listettor. Först tror man att det
är ett skämt, men efter några gånger blir det tydligt att Morrissey plågas av
att inte alltid hamna högst på listorna när han släpper något nytt. Jag blir
snarare förvånad över att hans musik sålt så bra, vilket jag inte visste, men Morrissey tycker det är rimligt att han borde vara världens mest populära artist. Det är inget annat än löjligt och patetiskt. Överhuvudtaget är
Morrissey besatt av sin egen popularitet, som aldrig är tillräckligt stor.
Bokens avslutande hundra sidor består av en noggrann genomgång av alla
spelningar han gjort de senaste åren, med mycket fokus på publiksiffror. Det är
inte charmigt. När Morrissey börjar hylla Sverige och den svenska publiken är
jag för utmattad för att tycka det är kul och hans beskrivning av den unga,
vackra publiken känns snarare obehaglig än smickrande. Många som läser självbiografin är sugna på att få en insyn i Morrisseys sexliv och att han ska avslöja sina sexuella preferenser. Han är antagligen gay (i bakgrunden figurerar en boxare med tatuerad underläpp och en italienare med det smakfulla smeknamnet Gelato) men tyvärr är Morrissey alltför upptagen med sig själv och sin framgång (eller brist på framgång) för att han ska vara någon sexuell varelse. Kanske är inte den asexualitet som han länge hävdade så långt bort från sanningen ändå.
2 kommentarer:
Tack för din recension! Funderade på att köpa boken men jag vill inte förstöra bilden jag har av Moz och hans musik.
Det är ju trots allt Morrissey som skrivit den och han skriver rätt bra och även om de försvinner i bitterheten finns det några roliga passager när Morrissey räddar diverse olika djur, ser spöken och snackar skit om Siouxsie Sioux m.fl.
Men till största delen är den väldigt störande. Jag hade förväntat mig att han skulle kontra den bild media målat upp av honom de senaste åren, men istället förstärker han den bara.
Den nya livefilmen var dock väldigt sevärd :)
Skicka en kommentar