måndag 29 december 2014

Jaguar Records - 45 minuter tidig reggae

Så här i mellandagarna när det inte släpps så mycket ny musik är det kul att gräva bland Jamaicas gamla låtskatter. Där finns som bekant mycket kul och spännande att upptäcka, bortglömda artister och knastriga hits med sjukt mycket känsla. När andra gillar att leta gamla soulskivor letar jag runt på nätet efter gammal rocksteady och tidig reggae. En snygg logo gjorde mig intresserad av skivbolaget Jaguar Records, men jag lyckades inte hitta någon som helst info om skivbolaget så om det finns någon kunnig får ni gärna hjälpa mig här. Jag lyckades dock skramla ihop 45 minuter sköna låtar som gavs ut av bolaget och här hittar vi bland annat flera av Toots & The Maytals kända låtar och tidigare bekantskaper som Dennis Alcapone, men också artister som jag inte känner till sedan tidigare. Kul och spännande! För den som är intresserad av den här sortens musik finns det flertalet intressanta kanaler på YouTube med folk som delar låtar, bland annat norska RudieSounds där man kan bekanta sig med flertalet grymma låtar som svängiga The Ruler med sångaren Rocky och Errol Dunkleys souliga The Scorcher. Just Errol Dunkley är en intressant artist, som började spela in skivor redan som 14-åring och att döma av hans ljusa stämma trodde jag först att det var en tjej som sjöng den fantastiska You're Gonna Need Me (mp3:an var feltaggad, utan artistnamn). Det är alltid lika kul att upptäcka bra musik från den här perioden och det känns som att det finns ett nästan oändligt arkiv att rota i.  



Inga kommentarer: