Alla som är intresserade av serier för vuxna har nog hört
talas om Love and Rockets av bröderna Hernandez. För mig har Love and Rockets
alltid varit en serie som känts intressant och spännande, men samtidigt något
som jag upplevt som väldigt svårt att närma mig och börja läsa. Mitt första
möte med Love and Rockets var när jag som liten (på 90-talet) bläddrade i de album som fanns översatta till svenska på biblioteket. Mina första intryck av
serien var att de svartvita bilderna var snygga, att många av kvinnorna i
serien hade väldigt stora bröst och att mängden text var enorm. Jag hade aldrig
tidigare sett en serie med så mycket innehåll i pratbubblorna. Som vuxen
serieläsare springer man på bröderna Hernandez serier hela tiden. Nästan allt
de gör hyllas och får oerhört fin kritik. Jag har läst ett gäng av deras album
som inte är direkt kopplade till Love and Rockets och gillat det jag läst. Love
and Rockets har dock aldrig känts särskilt inbjudande och svår att sätta sig
in. Var ska man börja och hur är det tänkt att serierna ska läsas? Nu i höstas
bestämde jag mig dock till slut för att satsa på Love and Rockets och de
senaste veckorna har jag läst så mycket fantastiska serier att jag känner att
jag måste dela med mig av min läsupplevelse och lite tips på var och hur man
kan börja läsa serierna.
För er som inte känner till Love and Rockets är det en av de
mest legendariska alternativserierna och har publicerats sedan början av
80-talet. Serien är skapad av bröderna Jamie och Gilbert Hernandez (ibland är
en tredje brorsa, Mario, också inblandad) som växte upp under 60- och 70-talet
i Kalifornien med en mexikansk mamma och en massa serier. De flesta av deras
serier handlar om latinamerikanska karaktärer och latinamerikansk kultur.
Bröderna började göra och ge ut Love and Rockets på egen hand men blev snabbt
upplockade av det då nystartade förlaget Fantagraphics Books,
som idag är ett av de mest inflytelserika amerikanska förlagen för serier för
vuxna, och deras serier växte sig snabbt till ett kultfenomen. Något som jag
inte förstod förrän nyligen är att trots bröderna gav ut sina serier i en
gemensam tidning gjorde de sina egna serier, helt utan varandras inblandning,
med egna karaktärer och storys som aldrig mötte varandra. De både skrev och tecknade på egen hand. Den yngre brodern Jamie (född 1959) gjorde serier om ett
gäng punkiga latinamerikanska tjejer (”Locas”) och deras liv i Kalifornien
medan den äldre brodern Gilbert (född 1957) gjorde serier som utspelade sig i
den fiktiva latinamerikanska staden Palomar. Det unika med Love and Rockets är
att båda bröderna har fortsatt skriva om samma karaktärer (utöver ett antal
sidoprojekt) ända sedan serien startades. Det gör att det finns otroligt mycket
att läsa och eftersom serien är ganska komplicerad kan man inte hoppa in var som helst. Jag valde att fokusera på en bror i taget och eftersom jag hade gillat
de serier av Gilbert jag hade läst tidigare mer än det jag läst av Jamie, blev
det honom jag valde att läsa. Det här inlägget fokuserar alltså (som rubriken
skvallrar om) på Gilbert Hernandez serier. Jag planerar, och ser fram emot, att
läsa Jamie Hernandez Love and Rockets-serier också och förhoppningsvis kommer jag skriva ett
separat inlägg om honom då.
Sedan några år tillbaka ger Fantagraphics ut Love and
Rockets i prisvärda samlingsvolymer i kronologisk ordning, med Jamies och
Gilberts serier uppdelade var för sig i olika volymer. För att komma igång med Gilberts serier rekommenderar jag först att man läser
Heartbreak Soup och Human Distrophism, som innehåller alla klassiska
Palomarserier. Därefter bör man läsa boken Beyond Palomar som innehåller två
längre serier som utvecklar berättelserna om några av invånarna i Palomar.
Gilbert Hernandez serier tar i regel lång tid att läsa och man måste vara
uppmärksam på vad som händer i teckningarna, vilket gör att det tar lika lång
tid att läsa hans serier som att läsa en vanlig bok. Sällan har en serie känts
lika mycket som ”finkultur”.
Palomar är alltså en liten latinamerikansk stad där Gilbert
Hernandez förlagt merparten av sina serier. Här finns många intressanta
karaktärer som vi får följa genom många år. Ofta jämförs Gilberts serier med
Gabriel García Márquez klassiska roman Hundra år av ensamhet (en av mina gamla
favoriter) och det är uppenbart att han har haft stora litterära ambitioner
ända sedan starten. Karaktärerna och händelseförloppen är komplicerade,
intressanta och mångbottnade och genom serierna vidrör han många komplicerade
frågor om politik, kärlek, våld och sexualitet. Vi får se hur karaktärerna
åldras och följa dem genom glädje och lidande. Det är inte svårt att förstå
varför Gilbert Hernandez är så hyllad och man blir snabbt väldigt fängslad av
serierna. Det är länge sedan jag läste något lika engagerande och gripande.
Jag är trött på att konstatera att serier kan vara stor litteratur, men om det finns
någon som fortfarande tvivlar borde Gilbert Hernandez serier få dem att se
ljuset. Som seriekonst är Palomarserierna också fantastiska. De svartvita
teckningarna är oerhört snygga och under läsningen tänker jag ofta att man
skulle kunna lyfta ut nästan varje enskild ruta för att rama in och sätta upp
på väggen som tavlor. Stora mängder text är vanligtvis inget jag gillar i
serier, mest för att mycket text kan förstöra flytet i berättandet. Det är inte
meningen att man ska sitta och stirra på en serieruta någon längre stund, då
kan man lika gärna läsa en bok. Men när det gäller Gilbert Hernandez serier har
jag inget att invända mot textmängderna. Hans berättelser och karaktärer är så
starka att det knappast dödar flytet i berättandet och jag känner mig snarare
tacksam över att få läsa så mycket och att han har så mycket att berätta.
Utöver Palomarserierna har Gilbert Hernandez gjort en massa
andra läsvärda serier, med och utan karaktärer som har någon relation till
händelserna i Palomar. Att döma av de serier han gjort på senare år känns det
som att han har blivit mer sparsmakad med textmängden och lägger en större
tyngd på det han berättar med bilderna. Några av hans senare serier innehåller
stora mängder bisarrt sex, vilket inte alltid känns så lyckat men serierna är
ändå läsvärda överlag och jag antar att han ändå vill säga något med allt
våldsamt och utflippat knullande i serierna. Med Gilbert Hernandez gäller det
dock att man har rätt inkörsport för att fastna och det som gjorde mig till ett
övertygat fan var Palomarserierna (börja till exempel inte med den utflippade
High Soft Lisp, som trots viss koppling till Palomar inte är representativ för
större delen av hans serier). Är man tveksam till att ge sig på ett så stort
läsprojekt kan man börja med någon av hans kortare avslutade serier. Ett
lysande exempel är den delvis självbiografiska Marble Season från förra året
som handlar om en liten pojke som växer upp i en kalifornisk förort på 60-talet
och älskar serier och superhjältar. Ett annat exempel som verkligen visar
Gilbert Hernandez styrkor som serieskapare är serien Julio’s Day som på 100
sidor skildrar en 100-årig mans liv och leverne under hela 1900-talet, med
personligt livsavgörande och historiska händelser invävda på ett otroligt
snyggt sätt. Utöver dessa två exempel finns det mycket annat spännande att
upptäcka om man fastnar för Gilberts serier. Det bästa är att han fortfarande håller
ett högt tempo i serieskapandet och vi kan se fram emot att få följa hans
serier och karaktärer många år framöver.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar