torsdag 9 oktober 2008

Jag hatar nördhumorn


Jag minns att jag för några år sedan älskade serier som South Park och Family Guy. Varje vecka såg jag fram emot nya avsnitt och jag tyckte verkligen att det var två skitroliga serier. Sen hände något, antingen med mig eller med serierna. Kanske blev jag plötsligt mindre nördig eller så ändrade serierna riktning ganska radikalt. Humorn i serierna började fokusera nästan enbart på usla nördgrejer, och kvaliteten sjönk ordentligt. Jag förstår att South Park och Family Guy är två serier där en stor del av tittarna är nördiga killar som älskar TV-spel och Star Wars men att göra om serierna så att de enbart riktar sig till denna obehagliga målgrupp är förjävligt. Det finns förstås olika sorters nördhumor och jag tycker att Superbad och Freaks and Geeks är otroligt roliga, men Family Guy-humorn avskyr jag verkligen. Det var länge sen jag såg South Park eller Family Guy utan att bli arg.

South Park och Family Guy har båda dragit igång hösten med nya avsnitt och det var faktiskt ett bra tag sedan jag såg något som var så dåligt. Säsongspremiären av South Park med den usla Indiana Jones-grejen var sjukt tröttsam och Family Guy har misslyckats kapitalt med säsongens två första avsnitt. Jag menar, de lyckas till och med att göra en Office Space-parodi totalt meningslös och tråkig. Det är inte första gången jag spyr galla över de här serierna och jag har många gånger bestämt mig för att sluta titta. Jag skrattar aldrig åt serierna men ändå sitter jag snällt där, vecka efter vecka, och ser de nya avsnitten. Jag antar att jag innerst inne hoppas på att serierna ska vända och bli bra igen.

The Simpsons är den enda egentliga konkurrenten till South Park och Family Guy och även om det är en serie som dalat kraftigt i kvalitet de senaste tio åren håller de ändå en ganska hög lägstanivå. När South Park- och Family Guy-skaparna förlitar sig på att folk ska titta och skratta för att de har sett just den där filmen, eller spelat just det där TV-spelet och därför fattar något uselt skämt satsar ändå Simpsons-gänget på att göra bra TV. The Simpsons är en serie jag kommer fortsätta att se med gott samvete, men jag skäms varje gång det nalkas South Park eller Family Guy.

1 kommentar:

Henrik Valentin sa...

Veckans avsnitt av South Park var lysande så jag tar delvis tillbaks det jag hävde ur mig om just den serien. Det brukar faktiskt bli några riktigt bra avsnitt per säsong. Men Family Guy avskyr jag fortfarande på samma intensiva sätt.