onsdag 22 oktober 2008

The Life and Times of Tim


Medan Simpsons, Family Guy och South Park fortsätter att sändas säsong efter säsong kommer det ibland uppstickare bland de tecknade komediserierna. De serierna läggs ofta ner efter en säsong eller två, men ibland är de jävligt bra. Den här hösten har HBO börjat sända en ny tecknad komediserie som heter The Life and Times of Tim. Humorn är grov och ofta omoget absurd, animationen är ful och enkel och ofta är det väldigt kul.

Tim är en vanlig kille som bor tillsammans med sin flickvän Amy i New York. Han jobbar på ett kontor, har normal inkomst och normala intressen. Men precis som Larry David i Curb Your Enthusiasm (en av mina absoluta favoritserier, också den från HBO) har Tim en förmåga att hamna i konstiga situationer. Situationer som börjar med någon mindre galen händelse och sedan utvecklas till sinnessjuka och stora förvecklingshistorier som det är omöjligt att ta sig ut ifrån. I det senaste avsnittet tvingas Tim att ta på sig skulden när hans chefs hund har bajsat på mattan på arbetsplatsen. ”Det var jag som gjorde det. Det var jag som bajsade på mattan”, erkänner han och det hela utvecklar sig till en väldigt annorlunda dag på jobbet.

Varje avsnitt av The Life and Times of Tim är en halvtimme långt och består av två fristående delar. Hittills har fyra avsnitt visats och det verkar som att det finns en större ramberättelse, med återkommande karaktärer och tidigare händelser som det refereras till, så man tjänar på att se avsnitten i rätt ordning. Serien är fult tecknad, men är ful på ett fint sätt. Jag tycker att man vänjer sig snabbt vid animationen och efter några avsnitt gillar jag det enkla och fula väldigt mycket. Animationen och humorn påminner mig om Magnus Carlssons lysande TV-serie Robin.

The Life and Times of Tim är en väldigt rolig serie, och helt klart en av höstens bästa komediserier med sin bisarra humor, men ibland är seriens lustigheter lite ojämna. Han som har skapat serien, och som också gör rösten till Tim, heter Steve Dildarian och han verkar helt klart vara en väldigt skön kille. Seriens ledmotiv är den klassiska countrylåten I'll Never Get Out of This World Alive med Hank Williams. Det är en utmärkt låt som passar serien perfekt. Kommer Tim att överleva den här TV-serien? Jag rekommenderar dig att börja titta på serien för att få svar på den frågan. Det är en sevärd och rolig serie, och om jag känner jag dig rätt kommer du inte att bli besviken.

Besök seriens officiella hemsida för mer information!

Inga kommentarer: