tisdag 7 oktober 2008

Local – Brian Wood och Ryan Kelly


Ibland hittar man serietidningar som ger den där Tintin-känslan av att serier är det bästa som finns. Ju fler serier man läser desto högre krav ställer man på nya serier och desto svårare blir det att hitta något riktigt bra. Några gånger varje år händer det dock att jag hittar alldeles fantastiska serier. Local av Brian Wood är en serie som gjorde mig överlycklig och fanatisk när jag började läsa den för ett år sedan. Då fanns tio nummer utgivna, av de totalt planerade tolv numren. Jag var extremt fascinerad av Local och läste serietidningarna flera gånger. Local är en utpräglad indieserie och som sådan gavs den inte ut lika regelbundet som Spider-man eller Batman och det dröjde nästan ett år mellan nummer tio och elva. När nummer elva väl publicerades kunde jag inte få tag på det någonstans och jag började istället vänta på samlingsvolymen. Samlingsvolymen släpptes för några veckor sedan och nu har jag äntligen fått läsa hela Local.

Local handlar om Megan, en ung kvinna, som i det första numret lämnar sin missbrukande pojkvän och ger sig ut på en resa genom USA. Hon reser för att hitta sig själv och sin plats i tillvaron och varje nummer representerar olika perioder i hennes liv. Det som gör Local unik är att varje nummer av serien utspelar sig i olika amerikanska städer. Oavsett om serierna utspelar sig i storstäder som New York eller småstäder som du aldrig har hört talas om är städerna noggrant researchade, och även om man aldrig har varit där känns det som att Brian Wood och Ryan Kelly har lyckats fånga känslan från varje stad. Megan är huvudpersonen i Local men det är inte självklart att varje nummer handlar om henne. Även om det finns en större ramberättelse och Local helt klart vinner på att läsas som helhet är nästan varje nummer en fristående berättelse. Ofta varierar huvudpersonerna från nummer till nummer och Megan är ofta en bifigur eller katalysator till händelserna i respektive nummer. I vissa nummer dyker Megan bara upp i ett par enstaka serierutor, och jag tycker det är något som gör Local väldigt fascinerande.

Megan är en intressant karaktär. Hon är konstig och ständigt på flykt från något, och ibland är hon riktigt osympatisk. Ändå är hon konstruerad på att sådant sätt att de flesta läsare ska kunna identifiera sig med henne. Som läsare vet man egentligen inte så mycket om Megan, men man vet tillräckligt mycket för att man ska fastna i berättelsen och fascineras av henne. Med Megan tycker jag att Brian Wood har lyckats skapa en av de mest intressanta seriefigurerna de senaste åren.

Local är tecknad av Ryan Kelly. Tidigare har han tecknat flera serier från Vertigo (”vuxenserier” från DC Comics) men jag tycker aldrig han har varit så bra som i Local. Teckningarna är svartvita och väldigt snygga. Stilen är realistisk men Ryan Kelly har ändå en egen stil som gör att hans teckningar sticker ut. Utan hans teckningar hade inte Local varit lika bra. Det är en väldigt snyggt komponerad serie och rytmen mellan bilderna – något som är otroligt viktigt för att en serie ska bli bra – är perfekt. En del nummer av Local saknar nästan helt dialog och att göra bra ”stumserier” är något väldigt svårt, vilket Ryan Kelly behärskar till fullo.

Det är vanligt att en avslutad serie samlas i en samlingsvolym och säljs som ”graphic novel”, men i de flesta fall är de utgåvorna inte alls lika snygga och genomarbetade som den bok som samlar Local. Det är en inbunden utgåva med tygrygg som är väldigt stor till formatet. Pappret är tjockt och trycket är perfekt. Jag har sällan sett en sådan fin seriebok och blev väldigt glad och imponerad när jag öppnade mitt bokpaket. Varje enskilt nummer av Local avslutades med krönikor och kommentarer av Brian Wood och Ryan Kelly och de avslutar tillsammans boken. De texterna är väldigt välskrivna och intressanta och till varje nummer har Wood och Kelly satt ihop varsitt soundtrack. Dessutom avslutas boken med en massa snygga teckningar från andra tecknare som inspirerats av Local samt de snygga omslagen på helsidor i färg. Det är en underbar bok, och jag tror inte att någon som köper den kommer bli besviken.

Brian Wood är en av de bästa serieförfattarna idag. Han skriver serier på ett utmärkt sätt och hans verk känns aldrig ointressanta. Tidigare har han gjort serier som Demo och Supermarket och DMZ och Northlanders som ännu inte är avslutade . Min favorit av dessa är Demo och gillar du Local kan det vara värt att läsa den också. Demo påminner lite om Local, men medan Local är helt realistisk är Demo lite av en mer allvarlig X-Men.

Om en ung Bob Dylan eller Bruce Springsteen hade gjort serietidningar är jag rätt säker på att de hade varit ganska lika Local. Varje nummer känns lite som en Springsteen-låt. Serierna har ett fantastiskt flyt och en bra rytm i berättandet och skildrar nästan alltid den amerikanska arbetarklassens liv i olika städer. Local är en fantastisk serie som jag kommer återkomma till många gånger.

Inga kommentarer: