söndag 18 januari 2009

Socialrealism i Frozen River och Somers Town

Det fanns en tid när jag inte gillade socialrealistiska filmer. Det finns inget som är lika skrämmande som verkligheten, och medan de flesta skräckfilmer lämnade mig helt oberörd kunde jag må dåligt i flera dagar efter att ha sett en stark socialrealistisk film. Numer ser jag det som något positivt och jag omfamnar nästan all socialrealistisk film. Det finns förstås olika sorters socialrealistiska filmer och idag tipsar jag om två nya socialrealistiska filmer som jag gillar skarpt. Frozen River är en väldigt gripande feel bad-film medan Somers Town är en betydligt snällare socialrealistisk film med feel good-känsla.

Frozen River
Frozen River utspelar sig vid gränsen mellan Kanada och USA. En sliten kvinna sitter utanför hennes lika slitna hus iklädd en lila morgonrock och röker gråtandes en cigarett. Hennes man, som är en spelmissbrukare, har lämnat henne med deras två söner. De har inga pengar och julen närmar sig. Den yngre av sönerna förstår inte vad som händer och har drömmar om fina julklappar medan den äldre sonen inser hur det är ställt. I närheten av där de bor finns ett indianreservat. Kvinnan åker dit för att leta efter sin man i en av de sunkiga spelhallarna. Där träffar hon också en fattig indiankvinna som får henne att ställa upp på att smuggla flyktingar över gränsen. Det är farliga turer över den frusna floden och de som tjänar pengar på smugglingen är inte särskilt snälla. Men kvinnan inser att hon inte har något val. Vill hon överleva måste hon ha pengar och hon kör flera obehagliga turer fram och tillbaka över gränsen. Vi som tittar vet att det inte finns någon väg ut ur det här. Allt kommer att gå åt helvete.

Frozen River är en trovärdig och skitig skildring av ett kallt och fattigt USA där människor lever i misär. Människosmuggling är fruktansvärt och otäckt, men regissören Courtney Hunt lyckas måla ett trovärdigt porträtt av de utsatta människor som smugglar andra människor och får tittaren att sympatisera med dessa. Frozen River är en mörk och otäck film, men det finns ändå något slags hopp hos människorna den skildrar. Allt är inte becksvart och när eftertexterna börjar rulla känns allt inte helt hopplöst. Skådespelarna i Frozen River är fantastiska. Särskilt Melissa Leo som gör huvudrollen är otroligt bra. Hon är en kvinnlig motsvarighet till Mickey Rourke i The Wrestler. Även Charlie McDermott som spelar den äldre sonen är fantastisk. Han är verkligen en naturbegåvning, och känns väldigt trovärdig i sin roll. Frozen River har blivit hyllad av de flesta recensenter och alla lovord är välförtjänta. Tillsammans med just The Wrestler är det här en av de bästa filmerna som kom förra året.


Somers Town

Jag var inte en av de många människor som tyckte att This Is England var en fantastisk film. Thomas Turgoose var ett fynd som den lilla skinheadgrabben och soundtracket var bra, men annars var det inte mycket med den filmen som gjorde mig upphetsad. Därför gick jag aldrig och såg Shane Meadows senaste film, Somers Town, när den gick upp på bio. Att filmen dessutom sades vara en reklam för Eurostar-tågen som går mellan London och Paris gjorde mig inte mer sugen på att se den. Nu när Somers Town har kommit på DVD har jag sett den och jag blev positivt överraskad.

Somers Town är en enkel film. Den är väldigt kort, med en speltid på en dryg timme, och är filmad i svartvitt. Handlingen är enkel och tempot är långsamt. Thomas Turgoose spelar en uttråkad grabb som lämnar Nottingham för London. Han kommer dit utan några planer och blir snart rånad på alla sina tillhörigheter. På ett café träffar han en polsk kille i samma ålder. Den polska killen bor i den nedgångna stadsdelen Somers Town tillsammans med sin pappa. Han gillar att fotografera och är kär i en servitris. De två pojkarna blir vänner och driver omkring i Somers Town.

Somers Town är en trevlig liten film. Den känns opretentiös och man blir berörd av den trevliga berättelsen. Thomas Turgoose glänser verkligen i sin roll och när han efter halva filmen klär sig i stulna damkläder – i brist på annat – är det väldigt kul. Somers Town är också väldigt snyggt filmad. Jag var i London i somras och filmen har en nästan perfekt London-känsla. Somers Town är en rätt sliten stadsdel som nu håller på att rustas upp. I parkerna ligger byggarbetarna på gräsmattorna och äter lunch och sover middag. Filmens soundtrack är även det riktigt bra och i all sin enkelhet tycker jag att det här är Shane Meadow hittills bästa film. Somers Town skulle kunna kallas för en bagatell, men som sådan är den väldigt sevärd.



Frozen River: Aftonbladet, SvD, DN
Somers Town: Aftonbladet, SvD, DN

Inga kommentarer: