söndag 14 september 2008

Fyra nya och hyfsat sevärda filmer


Den här veckan har jag sett några filmer som jag tycker har varit rätt underhållande och som säkert kan intressera en del av er. De är för många för att jag ska orka skriva några ordentliga recensioner, men se det här som kortfattade minirecensioner. Klicka på filmtitlarna för att se trailers.

The Fall
Jag tror att The Fall kommer bli en sådan film som tonåringar runt om i världen kommer tipsa varandra om med orden: ”Den är bara så bra, och den bara så snygg och den är bara så djup”. Det är ganska svårt att beskriva filmen, men kortfattat handlar den om en deppig stuntman som ligger i en sjukhussäng och berättar fantasifulla sagor för en liten flicka som är inlagd på samma sjukhus. Han väver in de själva i sagorna och verkligheten färgar fantasierna. Filmen är väldigt snyggt filmad och ganska intressant. Framförallt relationen mellan den lilla flickan och stuntmannen är fin, och kärleken till sagor smittar av sig på tittaren. Bilden ovan är från The Fall.

Harold
En typisk high schoool-film med alla ingredienser en sådan film brukar ha, med undantaget att den 13-åriga huvudpersonen är exakt som en liten gubbe. Han är flintskallig och klär sig i gubbkläder. Jag tror alla hade någon lillgammal och gubbig kille i klassen när de gick i skolan men här är det drivet så långt som möjligt. Du tycker säkert det låter skitdåligt, och det trodde jag också att det skulle vara. Men filmen har en egen träffsäker ton som gör att den står över många andra high school-filmer. Vissa scener är väldigt roliga och hela idén är så bisarr och annorlunda vilket gör filmen sevärd om du gillar halvdålig humor, men man ska nog ändå inte förvänta sig något mästerverk. Filmen har sågats rätt hårt i USA, men jag tycker ändå den har en viss charm.

Snow Angels
En film som utspelar sig i en sömnig amerikansk småstad, och regissören har fått till småstadskänslan väldigt bra. Filmen har ett lugnt tempo och utvecklar sig till en ganska sorglig och hemsk historia. Casten består till stor del av skådespelare som man känner igen som biroller från andra filmer och TV-serier, bl.a. Junos tjejkompis, en skatare från Lords of Dogtown, lillebrorsan från Gossip Girl och självaste Griffin Dunne (se bloggen om After Hours) i en biroll. Snow Angels är helt okej, och gillar du småstadsfilmer kommer du nog gilla den här också.

Get Smart
Jag trodde verkligen inte att Steve Carells nya film skulle vara något att ha och såg den därför med extremt låga förväntningar. Den var inte jättebra, men bättre än vad jag hade väntat mig. Gillar du Steve Carell är risken stor att du gillar den här filmen också. Det är ungefär som om den 40-åriga oskulden skulle kombineras med James Bond. Jag skrattade flera gånger och tycker faktiskt att actionscenerna fungerade hyfsat de också. Om inte annat bör man se filmen för att Bill Murray dyker upp en kort stund som en agent som fått uppdraget att sitta inne i ett träd och spana, vilket verkar vara ganska långtråkigt.

Inga kommentarer: