fredag 19 december 2008

En lysande Angelina Jolie, bortbytingar och hemskheter i Changeling


När jag var liten var jag inte rädd för mörker, vatten eller spindlar men däremot var jag extremt rädd för troll. Jag var rädd för att troll skulle ta mig från mina föräldrar och ersätta mig med en trollunge, en bortbyting. Efter att ha sett Clint Eastwoods nya film The Changeling önskar man nästan att det fanns troll. För verkligheten är mycket mer skrämmande än sagan. Changeling bygger på verkliga händelser och är en av de mest otäcka filmer jag har sett i år.

Angelina Jolie gör rollen som Christine Collins, en självständig och ensamstående mamma i 1928 års Los Angeles. En dag när hon kommer hem från jobbet är hennes son Walter borta. Han är spårlöst borta och polisen är till början motvilliga att samarbeta med den förtvivlade modern. Efter några månader hittar polisen Walter men när Christine åker till tågstationen för att hämta honom inser hon direkt att det är fel pojke. Den pojke som polisen påstår är Walter är inte hennes son. Han är omskuren och flera centimeter kortare än hennes Walter men polisen vägrar att erkänna sitt misstag. Med hjälp av en präst spelad av John Malkovich får hon hjälp att fortsätta söka efter sin son. Hon ifrågasätter polisens agerande och går ut i tidningen med sin historia. Då blir hon, av polisen, tvångsplacerad på ett hemskt sinnessjukhus där flera kvinnor som har tagit kamp mot polisen har hamnat. Hemskheterna avlöser varandra och Changeling är hela tiden väldigt spännande och gripande.

Manuset till Changeling är skrivet av J. Michael Straczynski, som tidigare har skrivit mycket serietidningar. Han skrev förra årets bästa serietidning Silver Surfer: Requiem och har även varit en av de drivande personerna bakom Spider-man de senaste åren. Seriemanus är ganska lika filmmanus och manuset till Changeling är riktigt bra. Clint Eastwood är förstås också en mycket skicklig regissör och han största bedrift med den här filmen är att han lyckas få fram något riktigt bra ur Angelina Jolie. Jag har tidigare aldrig kunnat uppskatta hennes skådespel fullt ut men här gör hon en oklanderlig prestation. Hon är lysande som den förtvivlade modern som vägrar att ge upp hoppet. Clint Eastwood har regisserat flera bra filmer de senaste åren och Changeling är inget undantag.

Inga kommentarer: