lördag 13 december 2008

Livet från den andra sidan är en spökstad till film


Jag älskar Ricky Gervais. Han är en av mina förebilder och förändrade min syn på humor. The Office och Extras är två av mina absoluta favoritserier som jag ofta återkommer till. Ricky Gervais har blivit riktigt stor över hela världen och efter några minnesvärda biroller var det bara en tidsfråga innan han skulle gå hela vägen och göra huvudrollen i en Hollywoodkomedi. Mina förväntningar på Ghost Town – eller Livet från den andra sidan som den heter på svenska, förmodligen för att undvika förvirring om att det skulle vara en skräckfilm – var skyhöga. Ricky Gervais väljer självklart inte vilket skitmanus som helst och när han väl bestämt sig för att göra en huvudroll måste det ju bli bra, tänkte jag. Ghost town är dessvärre en rätt pissig film som inte alls uppfyller mina förväntningar.

Jag har inget emot romantiska komedier och jag älskar filmer som När Harry träffade Sally. Jag gillar romantiska komedier som är jordnära och hyfsat realistiska. Av någon outgrundlig anledning är det dock populärt att dra in magiska och övernaturliga händelser i romantiska komedier. Jag har sett alldeles för många fruktansvärda romcoms där kärleksgudinnor och sjöjungfrur haft bärande roller. I Ghost Town är det spöken som fuckar upp filmen.

Gervais spelar en tråkig och bitter tandläkare med det smålustiga namnet Bertram Pincus (som bäddat för ”Pink ass”-skämt) som under ett läkarbesök dör i sju minuter. Han återupplivas och kan plötsligt se döda människor. De döda - som alla är väldigt snälla och barnvänliga – blir väldigt exalterade över att de kan ses av en levande människa. De vill ha hans hjälp med att lösa problem som de inte hann lösa innan de dog, men den taskiga Pincus vill inte hjälpa till. Han blir dock övertalad att hjälpa ett spöke, spelad av Greg Kinnear, med att få spökets gamla tjej att bryta med sin nuvarande kille. Självklart blir Pincus själv kär i tjejen. Intrigen är fullständigt värdelös. En sämre story än den som byggs upp i Ghost Town har jag inte sett på länge. Och då har jag sett mycket usel film.

Ghost Town är på många sätt en fruktansvärd film. Storyn är en av de sämsta i år och fotot är dåligt och tråkigt. Konceptet är urvattnat och det finns inget här som man inte har sett tidigare. Filmen har dock en styrka och han heter Ricky Gervais. Han är självklart väldigt rolig emellanåt. Några gånger skrattar jag ordentligt och det finns några underhållande scener. Men Gervais får inte briljera. Rollen är mycket sämre och tråkigare än det han har gjort tidigare. Den är skräddarsydd för honom och manuset är tråkigt. Det hade kunnat bli så mycket mer. Jag hoppas han fick rejält med pengar för sin medverkan så att han kan investera dem i ett eget, spännande, projekt. Om Ricky Gervais skulle bli en skådespelare som gör skittråkiga roller på rutin skulle det vara en stor tragedi. Han har gjort några av de roligaste humorproduktioner jag någonsin har sett och det får helt enkelt inte sluta så här.


Läs fler recensioner av Ghost Town på DN, SvD och Aftonbladet.

Inga kommentarer: