söndag 7 december 2008

Tre filmer om isolation och galenskap av Roman Polanski


Roman Polanski är kanske mest känd för sitt omtumlande leverne. Han växte upp i Polen under andra världskriget och bodde i Krakows judiska ghetto. Med hjälp av en bonde som lät Roman bo i sitt stall överlevde han förintelsen. Han utbildade sig till regissör och med filmen Kniven i vattnet fick han ett internationellt genomslag. Hans säregna filmer ledde honom till Hollywood. Polanski gifte sig med skådespelerskan Sharon Tate som han hade träffat under inspelningen av den roliga The Fearless Vampire Killers. År 1969 blev den då gravida Sharon Tate brutalt mördad av några medlemmar i Charles Mansons sekt. 1977 gjorde sig Roman Polanski skyldig till våldtäkt av en 13-årig flicka som han skulle fotografera till den franska upplagan av Vogue. Sedan dess har han inte kunnat sätta sin fot i USA och har varit bosatt i Frankrike. Inte ens när han vann en Oscar för bästa regi för den fantastiska Pianisten kunde han åka till USA för att hämta den. Roman Polanski har varit med om mer än de flesta och han har också gjort några mästerliga filmer. China Town från 1974 med Jack Nicholson i huvudrollen hör till mina favoritfilmer.

Under 60- och 70-talen gjorde Polański tre filmer - Repulsion, Rosemary's Baby och The Tenant- som brukar beskrivas som en löst sammanhållen trilogi, ”The Apartment Trilogy". Filmerna handlar om isolation, alienation, galenskap och storstadens effekt på individen. De är riktigt otäcka och obehagliga på ett sätt som ingen modern skräckfilm lyckas med. Skräcken i filmerna kommer sällan från något yttre hot utan det är ren psykoligisk skräck där huvudpersonerna är sina egna värsta fiender.

Repulsion från 1965 var Roman Polanskis första engelskspråkiga film. Den då 20-åriga Catherine Deneuve gör huvudrollen som Carol, en väldigt vacker men psykiskt instabil ung kvinna som arbetar på en skönhetssalong och bor tillsammans med sin syster i London. Hon har allvarliga problem med sex och sexualitet, vilket man anar har sin grund i sexuella övergrepp under barndomen. När systern åker på semester med sin pojkvän lämnas Carol ensam i deras lägenhet. Hon isolerar sig totalt och försjunker i jobbiga tankar och hallucinationer. Hon genomlever en helvetisk mardröm tillsammans med en ruttnande kanin och när hon får oönskat herrbesök blir det väldigt våldsamt. Repulsion är en väldigt spännande och otäck film. Den är otroligt snyggt filmad med fascinerande svartvita bilder. Polanski har lekt med ovanliga skuggor för att skapa en kuslig stämning och bygger upp ett äkta obehag. Catherine Deneuve gör en fantastisk prestation och gör Repulsion till en ovanligt gripande film.

Rosemary's Baby från 1968 är min favorit av de tre filmerna. Den är rakare och enklare än de andra filmerna, men har också några konstnärliga och surrealistiska scener. Den unga Mia Farrow gör sitt livs roll – tillika hennes första stora filmroll – som Rosemary som tillsammans med sin man flyttar in i en gammal lägenhet. Grannarna är trevliga men mystiska och det ryktas om att det har hänt – och fortfarande händer – hemska saker i huset. Rosamarys man är en hårt arbetande skådespelare och Rosemary tillbringar mycket tid ensam i lägenheten. Efter en mystisk natt och en surrealistisk våldtäktsscen blir Rosemary gravid. Det är något som inte står rätt till. Rosemary förlorar vikt, börjar äta rått kött, känner hemska smärtor och grannarna verkar vara lite för insatta i det hela. Vad är det egentligen för konstigt barn hon bär på och vad har grannarna för hemligheter? Rosemary’s Baby är en väldigt spännande film som håller att se flera gånger. Att den är så bra beror nog främst på Mia Farrow som verkligen briljerar i huvudrollen. Hon står i centrum av varje scen och hennes skådespel är väldigt medryckande. De andra skådespelarna är också bra och som Rosemarys man ser man ingen mindre än John Cassavetes. För de som har sett Harold and Maude är det kul att se Ruth Gordon som en av de mest påträngande och excentriska grannarna, en rollfigur som inte är helt olik hennes Maude. Filmen börjar dessutom med en genuint skrämmande låt som sätter stämningen direkt.

The Tenant från 1976 är den sista delen i trilogin och filmades i Paris. Förutom att regissera spelade Polanski huvudrollen i filmen. Han är väldigt bra som en blygsam man som flyttar in i en mystisk lägenhet. Kvinnan som hyrde lägenheten innan honom tog livet av sig under mystiska omständigheter och Polanskis rollfigur får uppleva många konstiga saker om nätterna i lägenheten. Grannarna är konstiga och otrevliga, han ser konstiga saker genom sitt fönster och det verkar som att han är besatt av den tidigare hyresgästen. Den första timmen av filmen är lugn men sen blir det riktigt obehagligt. Polanski är utmärkt i huvudrollen och det är utan tvekan den mest skrämmande filmen i trilogin. Fotot sköttes av Ingmar Bergmans trotjänare Sven Nykvist och det är en mycket snygg film. Det är mycket som är mystiskt med den här filmen och anmärkningsvärt är att den saknar eftertexter.

Inga kommentarer: