onsdag 24 december 2008

Överlev julen med Finpop


Julen är ett kul och spännande fenomen för mycket unga och mycket gamla människor, men sedan rätt många år tillbaks har det känts som ett enda stort hyckleri. Det är inget snack om att julen är en konstruerad och kommersiell högtid, vars syfte kan ifrågasättas. Men det kan vara trevligt också, och det tycker jag ändå att man ska försöka gå in för. För många är julen den enda gången på året som man träffar hela sin familj och släkt och det är – trots underliggande konflikter – något fint som man borde ta vara på.

Min julklapp till er blir tre filmtips på filmer som jag tycker känns särskilt juliga. Julen är ju en helg som har potential att bli en fantastisk filmhelg, även om det sällan blir så. En bra julfilm ska kunna ses tillsammans med hela familjen och släkten, men också funka om man sitter ensam och dyster på julen. Jag är övertygad om att de tre filmer jag tipsar om här kan rädda vilken katastrofal jul som helst.


Trollkarlen från Oz
Trollkarlen från Oz är den enskilda film som har imponerat allra mest på mig. Den är magisk och fantastisk och från början till slut är den makalöst vacker. Hantverket är otroligt bra och att de fick till den här filmen 1939 är svårt att förstå. Scenografin, dräkterna, sångerna och skådespelarna bidrar alla till att göra Trollkarlen från Oz till en av de bästa filmerna någonsin. Judy Garland är enastående och mycket älskvärd som Dorothy, och det är väldigt tragiskt att hennes liv skulle ta en sådan tragisk vändning senare. Filmens budskap, ”borta bra men hemma bäst”, känns väldigt juligt och småborgerligt så som julen ska vara. Titta, mys och häpna!


E.T. The Extra-Terrestrial
E.T. är den enda filmen som vid upprepade tillfällen har fått mig att storgråta. Historien om vänskapen mellan Elliot och den gulliga utomjordingen är den finaste saga som finns. E.T. är en av mina absoluta favoritfilmer och Steven Spielberg har aldrig gjort något bättre. Samtidigt som det är en mysig och spännande feel good-film är det en utmärkt skildring av skilsmässobarn och utanförskap. E.T. känns som en riktig julfilm och historien om E.T. är på flera sätt lik Jesus-berättelsen. Faktiskt.


Elf
Om man bortser från Anchorman har Will Ferrell aldrig varit roligare än i Elf. Här spelar han som i många andra filmer ett ”man child” men han har aldrig gjort det med samma inlevelse och glädje som här. Will Ferrell spelar den adopterade tomtenissen som lämnar Nordpolen för att hitta sin biologiska farsa. Han tar sig till New York där han träffar Zooey Deschanel och sprider julstämning. Många scener är grymt roliga och det är svårt att inte bli lite avundsjuk på Ferrells gula leggings. Jag har sett Elf många gånger och det har blivit lite av en jultradition att se den. Till skillnad från andra jultraditioner är den lika rolig och trevlig varje gång.

Nu ringer det på dörren. Farmor och farfar är här. Jag måste gå och vara trevlig. God jul på er!

Inga kommentarer: