tisdag 23 december 2008

Årets bästa böcker


Mitt läsande går i perioder. Ibland läser jag väldigt mycket och ibland läser jag inte alls. Ungefär hälften av de böcker jag läser är klassiker och resten är nyutgivna böcker. Under 2008 har jag läst knappt 50 romaner. Här listar jag de fem bästa nya böckerna på svenska som jag har läst under året.

1. Vi, de drunknade – Carsten Jensen

Först tyckte jag att Vi, de drunknade verkade tung och pretentiös men efter några sidor hade de känslorna bytts mot ren fascination. Det är sällan man läser en bok på 700 sidor som håller hela vägen men Vi, de drunknade tappar aldrig tempo eller spänning. Utgångspunkten är det lilla samhället Marstal på danska Ærø och följer några generationer sjömän från staden. Vi, de drunknade har allt och är en spännande äventyrsroman med inslag av magisk realism samtidigt som det är en storslagen människoskildring. Boken är välskriven med ett nyanserat och rikt språk men är samtidigt väldigt lättläst med ett fantastiskt flyt. Carsten Jensen har med Vi, de drunknade skapat stor litteratur som kan läsas och uppskattas av vem som helst.

2. Vägen – Cormac McCarthy

Cormac McCarthy skrev förlagan till filmen No country for old men och det var så jag kom i kontakt med honom. Vägen är en dystopi där världen är fullständigt förstörd efter en stor katastrof. De flesta människor är döda och de som fortfarande lever kan dö vilken dag som helst. McCarthy skildrar hur en far och hans son färdas genom det öde och döda landskapet. De har ingen mat och inget egentligt mål med sin resa men tappar ändå inte hoppet. McCarthy skriver väldigt sparsamt med enkla och effektiva meningar. Vi får aldrig reda på vad för slags katastrof som har ödelagt världen eller vad huvudpersonerna heter. Boken är kort och rör sig framåt i ett sakta tempo. Vägen är en väldigt gripande historia som verkligen berör. Relationen mellan far och son är bland det finaste jag har läst och när man har nått den sista sidan är det med känslan av att man har varit med om något stort. Nästa år kommer Vägen som film med Viggo Mortensen i rollen som fadern och jag tror att det kan bli riktigt bra.

3. Kensington Gardens – Rodrigo Fresán

Kensington Gardens är en galen – och galet bra - bok. Den handlar om en sinnessjuk barnboksförfattare som kidnappar en barnskådespelare som ska medverka i en film baserad på hans böcker. Han håller barnet gisslan i sitt stora hus och berättar den fascinerande berättelsen om Peter Pan-författaren J.M. Barrie. Historien om Barrie känns helt osannolik och sjuk men är faktiskt sann. Det är en väldigt fascinerande historia och Barrie är en av de mest intressanta personer som någonsin har levt. Rodrigo Fresàn skriver väldigt bra och Kensington Gardens är utan tvekan årets roligaste bok. Den rekommenderas varmt till alla som vill läsa en rolig bok om popmusik, barnboksfigurer och fascinerande människor som har levt i verkligheten. Läs också min recension av Kensington Gardens.

4. Människohamn – John Ajvide Lindqvist
John Ajvide Lindqvist är Sveriges bästa författare det här året och Människohamn är hans hittills bästa bok. Den är spännande och gripande, med några väldigt minnesvärda karaktärer och spännande miljöer. Människohamn är lika mycket skröna som skräck och socialrealism, och Ajvide Lindqvist behärskar formen totalt. Han kommer få svårt att skriva bättre karaktärer än Henrik och Björn. Med sina Morrisseyfrisyrer och ständiga Smiths-reciterande är de tidernas bästa spöken.

5. Gör vad du vill – Erlend Loe
Erlend Loe har gjort många bra böcker, men också flera riktigt dåliga, och därför vet man aldrig vad man har att vänta sig när det kommer en ny Loe-bok. Gör vad du vill är lyckligtvis en av hans bästa böcker. Den handlar om överklasstjejen Julie som efter att hennes familj har dött i en flygolycka bestämmer sig för att ta sitt liv. Men hon tänker inte begå självmord på något vanligt och tråkigt sätt och beger sig ut på en resa efter det perfekta självmordet. Loe skildrar självmord och självmordstanker på ett bra och vettigt sätt utan för mycket moraliserande. Som vanligt är han väldigt rolig och insiktsfull och om något är Gör vad du vill en bok som snarare får läsaren att vilja omfamna livet och dess möjligheter än tvärtom. Läs också min recension av Gör vad du vill.

Inga kommentarer: