Jag minns det första mötet med Max Payne kristallklart,
nästan som om det vore igår. Jag var fjorton år gammal och en eftermiddag efter
skolan visade min kompis Andreas entusiastiskt upp det senaste dataspelet som
han och storebrorsan hade fått. Det finskutvecklade actionspelet var en
stenhård våldsfest och vi hade aldrig sett eller spelat något liknande.
Serietidningsestetiken och slow motion-sekvenserna gjorde Max Payne till en
unik och cool spelupplevelse och man visste redan då att man hade med en klassiker
att göra. Andreas hade en ny dator och kunde njuta av Max Payne på de högsta
inställningarna medan datorn som stod hemma hos mig inte ens klarade av att
starta spelet. Jag fick avundssjukt titta på och provspela valda delar av
spelet, men hade aldrig möjlighet att uppleva hela May Payne genom mina egna
ögon. Några år senare kom uppföljaren The Fall of Max Payne och då hade jag
äntligen en ny dator och kunde också spela spelet. Max Payne 2 är ett av mina
absoluta favoritspel och ett av de spel som jag har spelat igenom flest gånger,
senast för några månader sedan. Spelet har verkligen allt: en cool story med
mycket serietidningskänsla, kraftigt influerad av de hårdaste noirfilmerna,
häftiga karaktärer och (åtminstone när det kom) oslagbar grafik. Viktigast av
allt var dock att Max Payne 2 var fantastiskt kul att spela. Spelet tog bara
dryga fyra timmar att klara av, men varje minut var underbart rolig och full av
spänning och action. Inget annat spel har fått mig att känna mig lika cool som
när jag i rollen som Max Payne slänger mig in i ett rum med gangsters, slår på
slow motion-funktionen och graciöst skjuter ner mina motståndare en efter en
medan kulorna viner runt mig. Våld har aldrig varit coolare eller mer
underhållande än i Max Payne 2. När spelet kom för nio år sedan var det ett
mästerverk och så känns det fortfarande när man spelar det, trots allt som har
hänt (och inte har hänt) på spelfronten. För två veckor sedan släpptes Max
Payne 3, efter nio långa år av väntan, många turer och en hel del tvivel. De
finska utvecklarna Remedy övergav Max till förmån för andra spelhjältar och
istället tog speljättarna Rockstar Games, mest kända för de fantastiska GTA-spelen, över utvecklingen av det tredje Max Payne-spelet. Spelet har varit
på gång i många år och ofta varit omgivet av illvilliga rykten om att spelet
ser dåligt ut och att Rockstar helt har frångått spelets noirkärna. Många har
varit skeptiska, men själv har jag mest varit sugen på ett nytt Max Payne-spel,
och efter att ha klarat av spelet kan jag glatt konstatera att Rockstar lyckats
mycket väl med att förvalta världens coolaste spelhjälte. Max Payne är
fortfarande Max Payne, och han gör fortfarande sitt jobb bättre än någon annan.
När vi träffar Max Payne igen befinner han sig i storstaden
São Paulo, Brasilien, där han tagit jobb
som livvakt åt en rik familj. Han plågas av det förflutna och befinner sig i
ett ständigt töcken av alkohol och piller. När en kvinna som han skulle
beskydda blir kidnappad är det upptakten på ett brutalt och spännande
actiondrama som tar oss genom hela São Paulo, från de lyxiga skyskraporna
till de fattiga människorna i stadens favelor, men också tillbaka i Max minnen.
Rockstar har tagit sig friheter med storyn, och inte helt oväntat är många fans
sura och upprörda. TV-spelsfans är ofta en väldigt konservativ och trångsynt
grupp förvuxna 14-åringar som hatar när saker förändras och någon skulle
förstöra de, ofta ytliga och tråkiga, berättelser som de älskar. När det gäller Max
Payne var dock oron befogad. De två tidigare Max Payne-spelen var väldigt
genomtänkta och välskrivna och förmedlade en speciell stämning som få andra
spel kommit i närheten av. Det var mörkt, spännande och häftigt. När Rockstar
flyttar Max Payne till Brasilien är han fortfarande samma plågade man som
tidigare, men en stor del av noirkänslan som präglade de tidigare spelen är utbytt mot något annat, som får storyn att ta en annan väg och
berätta annat, och mycket mer, än tidigare. För egen del tycker jag inte att
det är något dåligt och från första stund är jag fast i Max Payne 3 och dess
story. Manuset är välskrivet och intensivt, karaktärerna fascinerar och storyn
griper tag. Att Rockstar har haft modet att förlägga spelet i São
Paulo var ett lysande drag, och det gör spelet bra mycket coolare än
alla spel som utspelar sig i amerikanska städer. Staden i spelet känns
spännande, intressant och verklighetstrogen. Trots all action och intensiva
skjutande och dödande känns aldrig Max Payne 3 som ett särskilt orealistiskt
spel. Den story som Rockstar har valt att berätta känns nämligen tyngd av
allvar och verklighet. Visst är det först och främst ett actionspel men för
första gången får jag uppleva ett storspel som vågar diskutera frågor som klass
och samhälle. Det orättvisa São Paulo med sina enorma klasskillnader
är den perfekta skådeplatsen för Max Paynes inre och yttre kamp. Spelet har
flera likheter med den fantastiska filmen Guds stad som handlar om unga
människor i ett våldsamt och fattigt Rio de Janeiro. Till skillnad från de Rockstarspel som
vi är vana att spela är Max Payne 3 varken fritt eller öppet. Här finns inga
valmöjligheter och allt som du gör i spelet är hårt styrt och regisserat. För
mig, som alltid har föredragit intensiva och snyggt strukturerade spel, passar
det perfekt. Jag saknar inte friheten och lutar mig tillbaka i soffan och
följer med i den filmiska berättelsen.
Efter Max Payne 3 känns alla världens actionfilmer överflödiga.
Storyn slår vilken Hollywoodactionfilm som helst och snyggare och mer intensiv
action än den som det bjuds på här finns inte. Miljöerna är fantastiska,
röstskådespelarna är duktiga och spelmusiken är genomtänkt och passande. Rent
spelmässigt är det också ett lysande spel. Spelet fungerar i stort som de
tidigare Max Payne-spelen och slow motion-funktionen, som tillåter spelaren att
sakta ned på tempot i tuffa situationer, är lika central som förrut. Den stora
skillnaden för mig är att jag spelar Max Payne 3 på x-boxen medan jag spelade
de tidigare spelen på datorn, och med handkontroll är det som vanligt mycket
svårare att sikta än med musen. Spelet har olika funktioner som förenklar
siktandet, vilket visar sig vara nödvändigt för min överlevnad. Jämfört med de
flesta moderna storspel är Max Payne 3 riktigt utmanande emellanåt och trots
hjälpmedel som sikthjälp och slow motion dör jag oftare än i många andra spel. Gränsen
mellan rolig utmaning och frustrerande prövning är hårfin i TV-spel men när jag
spelar Max Payne 3 har jag inget emot att få spela om vissa partier många
gånger. Eldstriderna är så maffiga och imponerande att jag gärna upplever dem
igen. Hela tiden känns det som ett spel som jag vill återkomma till, många
gånger. Efter att man har klarat av spelet (som är förvånansvärt långt jämfört
med de tidigare spelen) kan man ge sig på det förvånansvärt roliga och lyckade
multiplayerläget som förlänger spelets livslängd avsevärt. Max Payne 3 är ett
fantastiskt spel på alla sätt och utan tvekan det bästa som jag har spelat i
år. Mina enda invändningar är att Rockstar övergivit de snygga
serietidningssekvenserna som skötte mycket av berättandet i de tidigare spelen,
till förmån för mer konventionella (visserligen skitsnygga och välregisserade)
videosekvenser och att man ungefär halvvägs i spelet inte längre förstår Max
motivation att fortsätta slåss. Kanske är det så enkelt att han inte längre har
något att leva för och hellre slutar på topp – i tidernas snyggaste
actionsekvenser – än med en flaska sprit i ett sunkigt hotellrum. Jag hoppas
att Max Payne kommer tillbaka, och att vi inte behöver vänta nio år den här
gången, men man vet aldrig med Rockstar. Hur det än blir med eventuella
uppföljare vet jag att jag kommer träffa Max många gånger till, för jag är
knappast klar med de spel där han röjer och dödar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar