onsdag 10 april 2013

Canada – Richard Ford

Varför läser vi böckerna vi läser? För att de tilltalar oss, på något sätt, förstås. Något med böckerna väcker vår uppmärksamhet och gör oss intresserade. Ofta är det en positiv recension eller effektiv marknadsföring. Emellanåt tycker jag det är intressant att tänka kring det här, för även om jag läser mycket finns det alltid många fler böcker som jag inte läser, som jag av någon anledning väljer bort. Med Richard Fords roman Canada var det bara titeln som behövdes för att jag skulle vilja läsa den. De som har läst Finpop en längre tid kommer kanske ihåg att jag för tre år sedan var utbytesstudent i Ontario, och sedan dess har jag ett särskilt intresse för Kanada. Att kalla en roman Canada är modigt, särskilt när det visar sig att bara halva boken utspelar sig där och handlingen egentligen inte har så mycket med Kanada att göra, och borgar för kvalitet. Jag hade aldrig hört talas om Richard Ford tidigare och visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig. Nu vet jag att han är en etablerad och ofta hyllad amerikansk författare som blivit belönad med ett Pulitzerpris (för romanen Independence Day som jag planerar att läsa nu i vår) och andra fina utmärkelser. Canada är en lysande roman som med ett långsamt och reflekterande tempo skildrar en ung killes hastiga uppväxt under plötsliga och våldsamma omständigheter.

Canada börjar med full kraft när huvudpersonen Dell Parsons i två meningar klarar av bokens huvudsakliga händelser. Dels att hans föräldrar rånade en bank, dels att det därefter följde flera mord. Läsarens intresse väcks förstås omedelbart och de följande dryga 400 sidorna handlar om hur Dells liv förändrades för alltid när hans föräldrar bestämde sig för att vända upp och ner på allt. Dell ser som vuxen tillbaka på sitt liv och försöker förstå varför saker blev som de blev. Dells pappa var yrkesmilitär och familjen, Dells mamma och hans tvillingsyster, flyttade runt mycket under hans uppväxt. De hann aldrig riktigt slå sig ned någonstans och fick aldrig några vänner. 1956, när Dell är 15 år gammal, kommer familjen till den lilla staden Great Falls i Montana. Dells föräldrar verkar, åtminstone utåt sett, vara helt normala men de båda bestämmer sig, av någon anledning som Dell försöker förstå många år senare, för att råna en bank. Självklart åker de fast, och för att slippa bli omhändertagen flyr Dell, med hjälp av sin mammas enda väninna, till den närliggande kanadensiska provinsen Saskatchewan där han får jobba på ett hotell i en ödslig stad, medan han brottar med alla jobbiga tankar och känslor kring sina föräldrar och sin egen framtid.

Man inser omedelbart att man har med en fantastisk författare att göra när man börjar läsa Canada. Språket är lika sparsmakat som titeln, med enkla och effektiva meningar och ett sällan skådat flyt. Handlingen är genial i all sin enkelhet och det är imponerande hur Richard Ford lyckas bygga en så tänkvärd och smart bok kring ett klumpigt och dåligt planerat bankrån. Känslorna och tankarna hos den 15-åriga Dell som ser sin värld rasa samman är det centrala i Canada, och som uppväxtskildring är den suverän. Det är en fantastisk bok på alla sätt och vis och jag kan varmt rekommendera den till alla som gillar bra litteratur. Till min stora glädje ser jag att boken är på väg i svensk översättning, på Brombergs förlag, och jag hoppas att översättningen gör Richard Fords mäktiga språk rättvisa. Själv ska jag läsa fler av hans böcker, varav flera finns på svenska, för om resten av hans böcker är lika bra som Canada kan han mycket väl bli en ny favoritförfattare. 

Inga kommentarer: