måndag 16 december 2013

De fem bästa böckerna 2013

Som alla andra år har jag läst många böcker under det gångna året. Jag pendlar till jobbet och får rätt mycket läst under de långa, tråkiga resorna. I snitt har det nog blivit en roman i veckan, varav många nya. Idag tipsar jag om de fem bästa nya romaner jag läst i år. Alla fem är riktigt stora läsupplevelser och mina bästa julklappstips.    

Bilden föreställer, från vänster, Karl Ove Knausgård, Eleanor Catton och Thomas Pynchon, 16 år gammal, 1953, i ett av de få officiella foton som finns på honom.

Har du inte läst Min kamp än har du en otroligt spännande läsupplevelse framför dig. Det är svårt att förstå att det är över och ibland kommer jag på mig själv med att längta efter en Min kamp 7. Den sjätte delen var, trots en utmattande och överdrivet lång essä som jag fortfarande inte riktigt ser meningen med, lika bra som de tidigare delarna. Jag har nog aldrig läst en annan författare som med samma flyt som Knausgård får vardagslivet att kännas lika spännande och angeläget. Knausgård är på många sätt en märklig person men större delen av det han skrivit om i Min kamp är så allmängiltigt att det är omöjligt att inte ryckas med, känna igen sig och gripas tag av vår tid mäktigaste berättelse. Min kamp är tusentals gånger mer epic än alla moderna Hollywoodfilmer tillsammans.

2. The Luminaries –  Eleanor Catton
Årets Bookerpris gick till den 830 sidor tunga The Luminaries, den tjockaste boken som fått priset, av den 28 år gamla Eleanor Catton, den yngsta pristagaren hittills. The Luminaries är en på många sätt spektakulär roman som börjar som en snyggt konstruerad thriller men sedan utvecklar sig till en komplex och mångbottnad berättelse. Boken utspelar sig i en liten stad på den Nya Zeeländska kusten på 1860-talet. Handlingen tar plats bland guldgrävare, prostituerade, opiumrökare och maorier och är väldigt spännande och fascinerande. Boken har en häftig struktur, grundad på astrologi, där varje del är exakt hälften så lång som den föregående och de olika karaktärerna relaterar till varandra som olika himlakroppar. Detta kan låta flummigt, men så är inte fallet. De många karaktärerna är alla välskrivna och intressanta och när boken tar slut vill man inte släppa dem. Vill du ha en stor läsupplevelse över jul och nyår är The Luminaries ett givet tips. Förhoppningsvis får vi se en svensk översättning inom en inte allt för avlägsen framtid.     

Thomas Pynchon, 76 år gammal, är en av de mest respekterade amerikanska författarna och det är kul att se att han fortfarande levererar. Trots åldern har han inte dragit ned på tempot och Bleeding Edge är lika intensiv, rolig och medvetet förvirrande som de böcker han skrev när han var yngre. Det är också kul att boken, som utspelar sig i New York det ödesdigra året 2001, är full av knivskarpa populärkulturella referenser. Det finns nog ingen i Pynchons ålder som har lika bra koll på TV-spel, datorer, internet och modern teknik, och dess begränsningar och möjligheter, som han själv. Bleeding Edge är ännu en stor amerikansk roman från en enormt fascinerande och begåvad författare och kan fungera bra som en introduktion till hans författarskap.

Canada gavs ut på originalspråket engelska redan förra året men kom på svenska i höstas, varför den får vara med på listan. När den gavs ut här för några månader sedan blev den galet hajpad av de svenska tidningarna. Jag har läst boken på engelska, men mina föräldrar som båda har läst den svenska översättningen skriver under på kritikernas lovord om översättningen. Canada är en otroligt stark bok skriven med ett imponerande flyt. Det är en stor roman på alla sätt och jag tror ingen som ger den en chans kommer ogilla den. Redan efter de första meningarna är man fast i den gripande berättelsen. Ett julklappstips som borde gå hem hos de flesta.

Jag älskar mäktiga släktkrönikor och det är sällan man hittar sådana som är lika imponerande och gripande som Philipp Meyers Sonen. På knappt 600 sidor skildrar han en släkts, och delstaten Texas, gripande historia. Meyer är påläst och kunnig och vi får lära oss intressant historik om indianer, Texas Rangers och den amerikanska oljeindustrin samtidigt som vi får ta del av några intressanta människoöden. Sonen är en stor och oavbrutet spännande roman som lyckas säga en hel del om många olika saker. 

Inga kommentarer: