Musikveckan
började med Dr Johns senaste skiva Locked Down som min pappa tipsade mig om.
För er som inte känner till Dr John är han New Orleans mest kända
r’n’b-ambassadör och har spritt sitt budskap om svängig voodooglädje de senaste
40 åren. Alla som är bekanta med New Orleans musikscen har något slags
förhållande till Dr John. Personligen har jag aldrig varit något större fan. Av
all grym musik som har spelats in i New Orleans är det den gammeldags
r’n’b-musiken som jag håller allra högst, med sitt säregna sväng och
medryckande grooves, men det finns flera artister som jag skulle ranka högre än
Dr John, även om han alltid har varit en kompetent musiker. Dr John är 71 år
gammal men spelar fortfarande in skivor. Han är en riktig gubbe och jag
upplever honom snarare som ett mossigt och dammigt museiföremål än en
intressant artist. Jag har till och med sett honom live, för två år sedan i
New Orleans, och även om det självklart var kul och häftigt att se honom på
hemmaplan minns jag det inte som någon särskilt minnesvärd spelning. Han var
lika tråkig och ointressant som han brukar vara på skiva. Mina förväntningar på
Locked Down var således låga och hade jag inte blivit tipsad om skivan hade jag
nog aldrig lyssnat på den. Men fan vilken överraskning den är! Locked Down är
en helt fenomenal skiva, fullpackad med bra och svängiga låtar med ett fräscht och spännande sound och hyggliga texter. Så vad har hänt med Dr John? Hur kan
han plötsligt låta så angelägen och cool? Svaret är nog att ingenting har hänt
med Dr John egentligen utan att en skicklig producent kan rädda nästan vilken
artist som helst. I det här fallet heter producenten Dan
Auerbach och många musikintresserade är säkert bekanta med honom sedan
tidigare då han spelar i bandet The Black Keys, har spelat in en trevlig soloskiva och legat bakom ett av de senaste årens mest intressanta
hiphopprojekt, Blakroc. Dan Auerbach verkar vara expert på all amerikansk musik
som svänger och det är således inget konstigt att han är ett Dr John-fan. På
Locked Down har han både producerat och spelat gitarr på låtarna. Han får Dr
John att låta bättre än vad han gjorde under sina glansdagar under det tidiga
70-talet. Det är en beundransvärd och överraskande bedrift och jag har svårt
att tro att det faktiskt är samma artist som jag såg en trött livespelning med
för två år sedan som sjunger låtarna på skivan. Med Dan Auerbachs hjälp låter
Dr John som en av vår tids svängigaste artister och Locked Down är utan tvekan
ett av årets hittills starkaste album. Det imponerar på alla sätt och blir bara
bättre och bättre för varje lyssning.
Efter att ha förvånats och glatt mig åt den återuppståndne
Dr John förälskade jag mig i bandet Chromatics som för tillfället är mina
absoluta favoriter. Mitt första möte med Chromatics var, som för många andra,
på soundtracket till Drive, en av förra årets snyggaste filmer, och när jag
fick se det tilltalande omslaget till deras nya skiva Kill For Love kände jag
mig genast sugen att lyssna. Skivan börjar med en fenomenal cover på Neil
Youngs Hey Hey, Ma Ma (Into the Black), en legendarisk lovsång till den
romantiserade självdestruktiva rock’n’roll-livsstilen som Kurt Cobain sedermera
citerade i sitt odödliga självmordsbrev. Chromatics version av låten är
avskalad och vackert framförd och texten hamnar omedelbart i fokus och kommer
väldigt nära. Det är en cover som tillför något till originalet och fungerar
alldeles utmärkt för att öppna albumet. I den andra låten, titelspåret Kill For Love, får vi bekanta oss med Chromatics egna sound som känns bekant från Drive.
Det låter mycket 80-tal, men ändå inte, då det hela tiden känns fräscht, spännande
och eget. Sångerskan Ruth Radelet har en speciell
och cool röst som förtjänar all uppmärksamhet. Skivans första fem-sex
låtar är fantastiska poplåtar som klistrar sig fast efter några lyssningar och
kräver att höras om och om igen. Chromatics musik känns väldigt filmisk och de
kryptiska texterna i kombination med det härliga soundet frammanar många coola
bilder och känslor av städer om mörka nätter, lycka och melankoli. De gör cool
musik som vem som helst skulle vilja ha som soundtrack till sitt liv. Kill For
Love är ett ovanligt långt album och efter de första spåren, som är relativt
raka poplåtar med catchiga refränger och smittsamma melodier, tar bandet ut
svängarna ordentligt med långa, instrumentala spår som känns hämtade från något
filmsoundtrack. Skivan får mig att tänka på 80-talets häftigaste scifi-filmer
som Blade Runner och Flykten från New York och skulle jag filma bandets
musikvideor hade jag självklart valt att filma bandet på någon skitig bakgata i
en regnig storstad med 80-talsfuturistiska kläder och grynig VHS-bild. Chromatics
har all potential att bli något riktigt stort inom indievärlden och de
förtjänar ett stort genombrott med den här skivan.
I onsdags släpptes en av mina mest efterlängtade svenska
skivor, nämligen Frida Hyvönens To the Soul. Hennes senaste album Silence Is Wild från 2008 är en fantastiskt stark skiva som jag har spelat regelbundet
sedan dess. Bland svenska popkvinnor saknar Frida motstycke, det är nog bara
Anna Järvinen som kommer upp i samma höjder ibland. Både Anna och Frida är
störande pretentiösa, vilket gör intervjuer med dem totalt outhärdliga och
plågsamma, men lyckligtvis är deras musik för det mesta fullt njutbar. Under de
senaste månaderna har jag spelat förstasingeln från To the Soul, den briljanta
popdiskopärlan Terribly Dark, på repeat. Det är en sjukt bra låt och
tillsammans med Markus Krunegårds På promenaden är det lätt årets hittills
bästa svenska låt. Terribly Dark har trissat upp mina förväntningar på Fridas
nya skiva rejält. Därför kändes den under första lyssningen som en ganska rejäl
besvikelse. Det är egentligen bara Terribly Dark som sprudlar av energi och liv,
resten av skivan är mer tillbakahållen och påminner mer om den Frida Hyvönen
som jag är van vid sedan tidigare. Det stora problemet med To The Soul är
förstås att Fridas förra skiva Silence Is Wild var ett så fulländat album med
starka texter, bra melodier och inlevelsefull sång. Utan Silence Is Wild hade
jag kunnat bedöma To The Soul på ett annat sätt och nu, efter ett antal
lyssningar, börjar jag kunna se skivan för vad den är. Och det är faktiskt ett
helt okej album. Jämfört med Silence Is Wild känns det mesta svagare. Tråkigare
texter, sämre melodier och lite tristare produktion. Men ändå, Frida Hyvönen är
fortfarande Sveriges popdrottning och jämför man med andra artister känns
helheten riktigt övertygande. Frida skriver bra låttexter som betyder något och
sjunger med så mycket känsla att hon aldrig skulle få vara med i Melodifestivalen.
Det riktigt stora genombrottet kommer nog aldrig komma för henne. Hon kommer
aldrig nå längre än till musiknördarna och kulturtanterna eftersom hon är lite
för svår för sitt eget bästa – vanligt folk som inte bryr sig så mycket om vad
de lyssnar på kommer aldrig förstå hennes storhet. Och det kanske är bra så,
Frida Hyvönen kommer nog fortsätta skriva och spela in låtar många år till. Det
ska bli kul att se hur hon låter och vad hon sjunger om som gammal tant.
En annan gammal favorit som har släppt en ny skiva är M. Ward.
A Wasteland Companion är hans sjunde soloalbum. Senast han släppte en egen
skiva under eget namn var 2009 med Hold Time som jag håller som hans allra
bästa album. När jag började lyssna på M. Ward runt 2006 kändes han ganska svår
och det var lite svårt att fastna för hans musik. Jämfört med kompisen Bright
Eyes kändes han väldigt inåtvänd och för mig var det oklart vad han ville säga
med sin musik, även om jag självklart hittade bra låtar i hans hyfsat stora
katalog. 2008 skulle bli året då M. Ward tog steget ut i strålkastarna och blev
mer öppen med sin musik. Det var då han, tillsammans med den då älskvärda Zooey
Deschanel (jag har tröttnat ganska kraftigt på henne de senaste
åren), bildade duon She & Him och släppte en otroligt fin liten skiva med
retrodoftande gladpop. När han året efter släppte Hold Time kändes det som att
han blivit betydligt gladare och ville nå ut till en större publik med sin
musik. Hold Time kändes på många sätt som M. Wards mästerverk. När han nu tre
år senare släpper en ny skiva känns han inte det minsta obskyr och svår längre.
Jag väntar mig nästan att höra hans musik i vilken Hollywoodfilm eller
HBO-serie som helst. Med A Wasteland Companion kommer M. Ward hitta en ännu
större publik. Jag tycker att det är en bra skiva och den kommer nog spelas
flitigt i mina hörlurar under våren, men ibland kan jag tycka att M. Ward har
varit lite för feg den här gången och att låtmaterialet inte är lika starkt som
på Hold Time. Jag kommer nog alltid gilla M. Ward och hans grubblande musik och
lite buttra röst och ibland känns det skönt att lyssna på något tryggt och
bekant. Men nästa gång hoppas jag att han tar ut svängarna lite mer.
Har man inte tröttnat på grubblande singer-songwriters efter
M. Ward kan jag också rekommendera den kanadensiska Joe Nolan som jag snappade
upp via Gaffa, Sveriges utan tvekan bästa musiksajt och det närmsta man kommer
Pitchfork på svenska. På omslaget till albumet Goodbye Cinderella ser Joe Nolan
ut som en väldigt kompetent musiker med mycket att säga, med en Bob
Dylan-kalufs och ögon som verkar vilja berätta angelägna berättelser. Mycket
riktigt är han en mycket skicklig musiker. Hans musik låter precis som man kan
vänta sig efter att ha sett albumomslaget – bra och kompetent. Inget speciellt,
visserligen, men är du inte ute efter något nytt och speciellt utan bara vill
lyssna på en ung och duktig singer-songwriter är Joe Nolan ett säkert kort.
Om inte Joe Nolan är tillräckligt ung för ens smak tycker
jag man ska lyssna in sig på Little Marbles – de två tjejerna med de konstiga
kläderna från Norrköping – som precis har släppt en ny skiva med titeln Vi kan göra det hur du vill. Jag har skrivit om Little Marbles på Finpop tidigare och
efter att ha tvivlat på tjejerna i många år har jag de senaste åren vänt totalt
och tycker numer att de både är charmiga och duktiga. Den smittsamt catchiga
singeln Du är på repeat har spelats flitigt på P3 under våren och den nya
skivan är full av låtar med titlar och texter som alltid ligger på gränsen
mellan idiotiskt och genialt, men nästan alla faller över på den geniala sidan.
Little Marbles är speciella och nu när de börjar växa upp ordentligt ska det bli
intressant att se hur de ska fortsätta med sin musik. En del av charmen med
Little Marbles har alltid varit att de känns lite barnsliga och unga i sitt
tonfall och sina låtar och det är ju något som de omöjligt kan hålla kvar vid
utan att det ska kännas löjligt. Men Little Marbles verkar vara proffs på att undvika det löjliga och de kommer säkert fortsätta leverera bra musik.
Det var alla skivor för den här gången.
2 kommentarer:
Mina favoriter för tillfället är Spiritualized, Jack White och Rufus Wainwright. I övrigt fastnade Tindersticks och Lambchop och har följt med sedan de släpptes.
Jag blev också överraskad av Dr. John, riktigt skönt album! På något vis kom jag att tänka på Andrew Birds senaste nu när jag tänkte på M. Wards senaste. Båda är bra album, men de kommer nog inte att komma på topp 20 för året. Det är rätt så lätt musik att ta in, vilket kan göra det lätt att gilla, men svårt att dyka djupare.
To the Soul har inte riktigt fångat mig än, utan jag håller utan tvekan Silence is Wild högst.
Jag sitter och lyssnar på Jack White just nu och måste säga att det är en riktigt bra skiva. Mycket bättre än vad jag hade väntat mig! Lyssnade mycket på White Stripes när det begav sig men har inte haft något större intresse för honom de senaste åren. Men skivan svänger ordentligt och soundet är genomgående trevligt och intressant. En riktig nytändning!
Jag har inte lyssnat på Rufus än, men det är en skiva som jag sett fram emot att höra så det ska bli kul att lyssna in mig på den. Spiritualized har jag inte riktigt fastnat för, men jag har sett att den nya skivan fått fina recensioner. Ska kolla in de andra banden du nämner också. Tack för tipsen!
Skicka en kommentar