Belgien. Ett land som får mig att
tänka på Tintin, pommes, våfflor och jordgubbar och annat mys. Jag åkte ner
till Bryssel några dagar för två år sedan och hade det riktigt trevligt. Mitt
intryck av Belgien var alltså ganska sorglöst och mysigt. Bilden man får av
Belgien när man tittar på belgisk film är raka motsatsen. Belgarnas bidrag till
den senaste Oscarsgalan, dramat Bullhead, är exempelvis en otroligt rå och
obehaglig film och innehåller en av de värsta scenerna som jag någonsin har
sett i en spelfilm. The Misfortunates från 2009 är en annan jobbig belgisk film
med många fula och snuskiga, men också ganska underhållande, scener och en av
de mest tragiska barndomsskildringar som jag har sett. De mesta kända belgiska
filmskaparna är förstås bröderna Dardenne. Jean-Pierre och Luc Dardenne föddes i början
av 50-talet i den östbelgiska industristaden Liège och är några av världens
mest prisade filmskapare. De började göra dokumentärfilmer tillsammans på
70-talet men sedan mitten av 90-talet har de skrivit, producerat och regisserat
spelfilmer tillsammans. Alla deras filmer skildrar utsatta och fattiga
människor ur underklassen som hamnar i extrema situationer där deras, och
publikens, moral och värderingar prövas. Filmerna har ett tydligt
samhällsperspektiv och brödernas vänstersympatier är alltid tydliga. Bröderna
Dardenne gör avskalade och enkla filmer, med handkameror och tillgängligt ljus,
och använder (nästan) aldrig pålagd musik. Vi får sällan några förklaringar
till hur människorna de skildrar har hamnat där de hamnat och tittarna tvingas hela
tiden tänka själva. Skådespelarna är inga snygga Hollywoodskådisar utan känns
helt trovärdiga i sina roller. Miljöerna är fattiga belgiska industristäder med
hög arbetslöshet och svåra levnadsförhållanden, som den nu nedgångna staden Liège
där bröderna växte upp. Dardennebröderna är oöverträffade när det gäller
angelägen socialrealism och deras filmer får alltid mig som tittare att tänka till
och försöka sympatisera med de utsatta huvudpersonerna.
Det här med socialrealism är svårt. När jag var
yngre hatade jag verkligen socialrealism och tyckte det var jobbigt att ställas
inför jobbiga saker från verkligheten på ett så direkt sätt. Det är tusen
gånger otäckare än alla världens skräckfilmer när det man ser faktiskt är på
riktigt. Sen, någon gång i början på gymnasiet, såg jag Ken Loachs fantastiska
Sweet Sixteen och insåg att socialrealism faktiskt kan vara riktigt bra och när
den är lyckad också kan beröra mer än vilket tillrättalagt Hollywooddrama som
helst. De senaste åren har mitt intresse för socialrealism ökat ordentligt och
med många filmer om samhällsproblem och trasiga människor i bagaget har jag
insett vad som gör bra och dålig socialrealism. Dålig socialrealism frossar i
misär och tragiska händelser på ett nästan pornografiskt sätt utan att lyckas
adressera några samhällsfrågor, diskutera några problem eller beröra, annat än
att äckla. Regissörer som har noll känsla för människor och inte riktigt vet
vad de vill berätta ska inte försöka sig på socialrealism. Det blir bara otäckt
och genomskinligt. Bra socialrealism får tittaren att tänka kring
samhällsfrågor och politik, utan att agera för pekpinneaktigt, och presenterar
en historia och karaktärer som känns mänskliga och gripande. På senare år är
brittiska Fish Tank och This Is England lysande exempel på det som jag anser
vara fulländad socialrealism. Ni förstår säkert vart jag vill komma, nämligen
till att bröderna Dardenne också är socialrealistiska mästare.
Min första
Dardennefilm var Barnet (L’enfant) från 2005 och jag såg den, lite motvilligt,
tillsammans med mina föräldrar kort efter att den hade kommit på DVD. Jag minns
att jag blev imponerad av den avskalade filmtekniken och berördes av den
tragiska historien om en ung pappa som säljer sin nyfödda son till några
kriminella. Trots att han beter sig som ett stort svin mot sin son och flickvän
är Barnet filmad och berättad på ett sätt som får oss att känna med den
kringdrivande kriminella pappan. Bröderna Dardenne varken ger några
förklaringar eller ursäkter men låter tittaren komma nära inpå huvudpersonerna
och deras tankar. Skådespelarna i Barnet är lysande och storyn är berättad på
enkelt och effektivt sätt, hela tiden jordnära och med ett outtalat budskap som
hela tiden ligger och gnager i bakgrunden till allt vi ser. Trots att Barnet
imponerade dröjde det länge innan jag såg nästa Dardennefilm.
För några månader sedan såg jag brödernas senaste
film Pojken med cykeln (Le gamin au vélo) och blev fullständigt knockad. Filmen är
nog bröderna Dardennes snällaste hittills och den enda som innehåller pålagd
musik. Den innehåller visserligen mycket sorg och tragik men slutet är
förhållandevis optimistiskt och lämnade åtminstone mig ganska hoppfull och
glad. Filmen handlar om en 12-årig pojke – suveränt spelad! – som blir
övergiven av sin pappa och lämnas på ett barnhem. Sveket mot pojken är enormt
och det gör ont i hjärtat när man får följa hur han försöker acceptera att han
inte längre är önskad. Till skillnad från de andra Dardennefilmerna innehåller
dock Pojken med cykeln en motvikt till allt som gör ont, nämligen en snäll och
älskvärd hårfrisörska som oväntat tar sig an pojken. Det gör filmen till en fin
och värmande historia och ger hopp om att det trots all misär och elände ändå
kan dyka upp räddande ljus ibland.
Pojken
med cykeln var så bra – faktiskt en av de bättre filmer jag sett de senaste
åren – att jag bestämde mig för att se resten av bröderna Dardennes filmer. Filmklimatet
har varit fruktansvärt tråkigt de senaste åren och jag är obotligt trött på all
meningslös Hollywoodskit som bombarderar de svenska biograferna varje vecka.
Det känns som att filmbranschen är i en svår kris och dagens Hollywoodfilmer är
mer innehållslösa, intetsägande och platta än någonsin tidigare. Bröderna Dardennes
filmer är en uppfriskande motpol till allt vad Hollywood heter och jag har –
trots de jobbiga ämnen som filmerna behandlar – haft oavbrutet trevligt när jag
sugits in i deras filmvärld.
Bröderna
Dardennes stora genombrott kom med filmen Ett löfte (La promesse) 1996.
Tidigare hade de som sagt mest ägnat sig åt dokumentärer, men de ska också ha
gjort några (enligt de själva) misslyckade försök med spelfilm. Med Ett löfte
pissade bröderna in sitt revir ordentligt och visade verkligen vart skåpet ska
stå. Redan då hade de sin typiska estetik och metodik genomtänkt och utarbetad.
Filmen påminner starkt om de övriga Dardennefilmerna, men känns trots mycket
mörker och tragik ändå ganska hoppfull. Ett löfte handlar om en ung kille som
tillsammans med sin pappa utnyttjar illegala invandrare och flyktingar genom
att erbjuda dem boende och arbete i utbyte mot pengar. När sonen ger ett löfte
till en av flyktingarna ställs han i en situation där han måste trotsa sin
pappa, som han står väldigt nära, och tvingas ifrågasätta sig själv och sin
moral. Den unge killen spelas av Jérémie Renier som senare har synts i många av brödernas filmer,
bland annat som huvudrollen i Barnet. Han måste vara bröderna Dardennes
favoritskådespelare och jag föreställer mig att de har ett förhållande liknande
det som Tim Burton har med Johnny Depp. Men Renier är en galet mycket bättre
skådespelare än Depp någonsin har varit. Varenda roll han gör är så känsligt
gestaltad och trovärdig att det uppstår en sällsynt intensitet mellan mig som
tittar och skådespelaren i teven. I Ett löfte gjorde han sin filmdebut och
redan där var han helt fantastisk. Ett löfte står sig som en av brödernas starkaste filmer och tillsammans med Pojken med cykeln är det nog den
Dardennefilm som berört mig mest. Den tar upp intressanta frågor om moral och
värderingar och får en att tänka på vad man skulle vara beredd att göra för en
annan människa.
Efter Ett
löfte gjorde bröderna Dardenne filmen Rosetta, som välförtjänt tog hem
Guldpalmen i Cannes 1999. Rosetta är nog brödernas mest drabbande och
förkrossande film. Den kretsar kring en stark 17-årig tjej – fantastiskt gestaltad
av Émilie Dequenne som gör en enormt imponerande
prestation – som bor på en sliten husvagnsparkering med sin alkoholiserade
mamma och jobbar hårt för att hon och mamman ska kunna ta sig därifrån. Hon är
beredd att göra mycket för ett jobb och när hon lär känna en kille, som
verkligen verkar bry sig om henne, ställs hon inför jobbiga dilemman. Rosetta
är en hård och skitig film som tydligare än någon annan Dardennefilm tar en
politisk ställningspunkt. Det är en film som alla moderater med åsikten att
alla arbetslösa är lata och att det finns jobb för alla som är villiga att
arbeta borde tvingas att se. Rosetta visar hur hårt livet kan vara för
människor som ofrivilligt hamnat utanför det västerländska samhällets alla
trygghetssystem. Det är en hopplös och förnedrande tillvaro som målas upp och
filmen väcker många ilskna tankar om samhällets jävlighet.
Efter de tunga Ett löfte och Rosetta hade man kunnat tro att
bröderna Dardenne skulle vilja göra något muntrare, men nej, de jobbar inte så.
Nästa film efter Rosetta blev således den nästintill plågsamma Sonen (Le fils)
från 2002. Här gör Olivier
Gourmet, en annan Dardennefavorit som dykt upp i flera av brödernas
filmer, huvudrollen och fick priset för bästa skådespelare vid Cannesfestivalen
samma år. Sonen är ett moraldrama om en snickare som tar sig an ungdomar som
lärlingar. När filmen börjar beter han sig mycket märkligt när han tar emot en
ny elev. Vi får snart reda på att den nya eleven, en riktigt udda kille (också
han otroligt välspelad), har dödat snickarens lille son fem år tidigare. Eleven
är dock inte medveten om att det var lärarens son han hade ihjäl och börjar se upp till snickaren, som låter
honom tro att han bara är en välvillig mentor. Scenerna mellan lärlingen och
snickaren, som utgör grundstommen i filmen, är otroligt spända och laddade. Man
vet aldrig vad som ska hända och man är alltid tveksam över vad som är rätt och
fel, vad som är ondska och vad som är godhet. Sonen känns ibland som en
psykologisk thriller och skiljer sig på så sätt från brödernas övriga filmer,
men den röda tråden som går genom resten av deras produktion är ständigt tydlig
här också. Det är en intressant och gripande film och man funderar hela tiden
på vad man själv skulle ha gjort om man hamnat i en liknande situation. Det är
också en av styrkorna med bröderna Dardennes filmer, att vi som tittar får
uppleva extrema situationer som vi aldrig kommer hamna i själva och får fundera
kring dilemman där vår moral och värderingar ständigt ställs till sin spets.
2005 var det alltså dags för Barnet och bröderna Dardenne fick sin
andra Guldpalm för den filmen och blev därmed några av världens officiellt mest
kreddiga filmskapare. Brödernas nästa film därefter var Lornas tystnad (Le silence de
Lorna) som kom 2008. Återigen adresserades tunga och jobbiga frågor. Lorna är
en ung albansk kvinna med stora drömmar men få möjligheter. Hon står utanför
samhället och tvingas ta till hemska metoder för att nå sina mål. För att få
belgiskt medborgarskap ingår Lorna ett skenäktenskap med en missbrukare (återigen
den duktiga Jérémie Renier som gör ett väldigt rörande och hudnära porträtt av en
trasig ung man). Snart ska de skiljas så att Lorna, med hjälp av sina
kriminella bekanta, ska kunna gifta sig med utlänningar som också är ute efter
belgiskt medborgarskap, i utbyte mot stora pengar. Lornas gangsterkumpaner vill
dock skynda på skilsmässan och vill döda Lornas nyblivna make genom att ge
honom en överdos. Detta försätter Lorna i en svår situation och det är
uppenbart att vad hon än gör kan det omöjligt sluta lyckligt. Lornas tystnad är
en riktigt bra film, men jämfört med de övriga Dardennefilmerna framstår den
som den svagaste, med en mycket bättre första hälft och ett ojämnt slut.
Bröderna jobbar hårt enligt sina principer och filmen är rak och enkel, men för
första och enda gången tar de ut berättarsvängarna. Genom att hoppa framåt i
tiden och på olika sätt göra tittaren osäker på vad som händer och sker
försöker de skildra hur Lorna hanterar sin väldigt pressande livssituation och
hur hon sakta börjar förlora fattningen. Det är skickligt gjort och väldigt
övertygande, men blir aldrig riktigt lika gripande som de övriga
Dardennefilmerna. Efter Lornas tystnad var bröderna Dardennes nästa film Pojken
med cykeln och med det är vi framme idag.
Genomgående
jobbar bröderna Dardenne med väldigt enkla medel. De använder gärna handkamera
och låter oss ta del av sina rollfigurers liv i detalj. Det hade kunnat vara
segt, men filmerna är aldrig särskilt långa och varje scen känns fullt
motiverad. Skådespelarna är uteslutande fantastiska och helt trovärdiga i sina
roller och oavsett vad de gör framför kameran känns det viktigt och angeläget
även om det skulle vara helt vardagliga sysslor. Varje sekund har en mening och
på något konstigt sätt förblir jag helt fokuserad från början till slut när jag
ser brödernas filmer. Trots den totala avsaknaden av filmmusik, effekter eller
häftiga kameraåkningar sugs jag in totalt vilket ju är ett tecken på att
bröderna Dardenne verkligen vet vad de gör. De lyckas få till en nästintill
dokumentär och väldigt hudnära känsla men man inser hela tiden hur noggrant
allt är planerat – det känns inte som att något har lämnats åt slumpen.
Bröderna Dardenne öppnar en sällan öppnad dörr och
låter oss beskåda de människor som nästan aldrig skildras på film – och de gör
det på ett fascinerande och ständigt angeläget sätt. Genom att låta oss som
tittar ta del av hur utsatta och utlämnade människor hanterar de extrema
situationer som de ställs inför får vi rannsaka oss själva och verkligen
tvingas tänka på våra värderingar och våra roller i samhället. Det finns ingen
i Hollywood som vågar ställa samma frågor som bröderna Dardenne och när det
känns som att resten av världen blundar för verkligheten känns det tryggt att veta
att det fortfarande finns de som vill diskutera det som faktiskt betyder något.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar