En stor del
av styrkan i TV-serien The Wire, som jag nyligen har sett klart och skrivit om
här på bloggen, ligger i de välskrivna manusen. Serien är skriven på ett sätt
som liknar en invecklad roman i högre utsträckning än de flesta andra TV-serier.
Karaktärerna är väl sammansatta och även om de inte har mycket tid framför
kameran var för sig känns det som att man får en bra känsla för deras
personligheter och drivkrafter, även om de bara skulle ha några få repliker.
The Wire står och faller med den starka dialogen och det känns som att alla som
har varit inblandade i manusarbetet har en perfekt känsla för hur de olika
karaktärerna pratar och beter sig. Seriens skapare David Simon är tidigare journalist
och har spenderat mycket tid ute på Baltimores gator och med stadens poliser
och till sin hjälp att bygga storyn hade han den tidigare polisen och
skolläraren Ed Burns. De använde sina erfarenheter för att skriva en trovärdig
och realistisk serie. Även om David Simon lär ha hållit hårt i tyglarna när det
gäller storyn genom hela The Wire och bestämt det mesta själv har han inte
skrivit manus till samtliga avsnitt. Jag vet inte om det finns någon amerikansk
dramaserie där samma person står bakom manus till samtliga avsnitt och David
Simon tog hjälp av flera duktiga författare för att få till The Wire. Det känns
som att de olika manusförfattarna valdes ut med stor noggrannhet utifrån deras
tidigare arbete och de flesta av dem har tidigare jobbat som journalister eller
författare.
Den mest
kända av manusförfattarna till The Wire är förmodligen Dennis Lehane som
skrivit flera kända romaner varav flertalet har blivit riktigt lyckade filmer. Lehane
står bakom böckerna Mystic River, Gone Baby Gone och Shutter Island som alla
blivit suveräna filmer regisserade av tunga regissörer som Sean Penn och Martin
Scorsese. Jag har läst några av Lehanes böcker och håller hans mäktiga Ett land i gryningen (The Given Day) högst av de som jag har läst. Som de flesta andra
av Lehanes böcker utspelar den sig i Boston men är mer ambitiös än de andra
böckerna då det är en historisk roman som utspelar sig strax efter första
världskrigets slut och tar sig an stora frågor om ras, klass och samhälle. Dennis
Lehane är en intressant och duktig författare som alltid känns väldigt
sympatisk och han passar perfekt som manusförfattare till The Wire. Faktum är
att det var hans inblandning i serien som var en av de bidragande faktorerna
till att jag till slut bestämde mig för att börja se The Wire. Hans böcker
utspelar sig ofta bland fattiga och utsatta människor i Bostons fattigare
områden vilket gör att han klarar av att skriva den dialog som behövdes i The
Wire på ett trovärdigt och äkta sätt.
Förutom
David Simon och Ed Burns är den författare som har skrivit flest avsnitt av The
Wire deckarförfattaren George Pelecanos. Som svensk och litteraturintresserad
är jag ytterst misstänksam mot deckare och skyr de flesta svenska deckare. Ofta
ser jag ner på de svenska deckarförfattarna och deras böcker och är av åsikten
att det de skriver inte är ”riktig litteratur”. Jag har alltså väldigt svårt för deckare men
har egentligen inget emot mer renodlad kriminallitteratur så länge författarna
har större ambitioner än Camilla Läckberg. Ibland händer det att jag läser
deckare men då är de nästan aldrig skrivna av svenska författare och ska ha
fått väldigt bra kritik och gärna ha en stor portion socialrealism. Efter att
ha fastnat för The Wire fick jag således upp ögonen för George Pelecanos och
började försiktigt närma mig hans författarskap. Jag plockade upp en av hans
senare romaner, Nattlig skörd (The Night Gardener), på biblioteket och till en
början tyckte jag den var riktigt bra, trots att det inte riktigt kändes
optimalt att läsa en sådan författare som Pelecanos som skriver hårdkokt dialog
med mycket slang i svensk översättning. Där David Simon har Baltimore och
Dennis Lehane har Boston har Pelecanos Washington D.C. och omedelbart känner
man igen många av miljöerna och karaktärerna från The Wire trots att det handlar om en annan stad. I Nattlig skörd
skildrar Pelecanos uppgivna poliser, ungdomar på glid, kriminella utan valmöjligheter
och kommunala skolor från helvetet. Det börjar bra och starkt och karaktärerna
känns riktigt intressanta och väl sammansatta, men ungefär halvvägs in i boken
inser man att det inte är något litterärt mästerverk man har att göra med.
Intrigen börjar alltmer likna en klassisk deckare och historien tar kanske inte
den riktning den borde ha gjort för att riktigt beröra och gripa tag. Pelecanos
är betydligt snällare än David Simon och trots att det är en ganska mörk och rå
bok med flera otäcka händelser och tragiska människoöden är karaktärerna mer
sympatiska och lättare att tycka om än de ofta splittrade personerna i The
Wire. Nattlig skörd är en bra och välskriven deckare för de som gillar The Wire
och är ute efter en deckare med lite mer bett och innehåll än vanligt och
rekommenderas till alla som vill ha något lättläst med bra flyt att läsa i sommar.
När jag
kollade igenom listan på manusförfattarna till The Wire fastnade jag
framförallt för ett namn - Richard Price (bilden). Han verkade ha skrivit flera
intressanta böcker med många olika teman och verkade vara den som låg The Wire
närmast i sitt författarskap. Romanen Clockers från 1992 kändes som den
naturliga ingångspunkten då omslaget pryddes av David Simon-citatet ”The Wire
wouldn’t exist without Clockers”. Och visst, man känner igen sig omedelbart i
den hårda skildringen av livet på gatan. Clockers känns som The Wire i bokform
och trots att boken är runt 600 sidor lång och går ganska långsamt att läsa är
den svår att släppa ifrån sig. Boken utspelar sig i den fiktiva staden Dempsey
i New Jersey och behandlar klassiska The Wire-teman. Vartannat kapitel handlar om
den deprimerade medelålders polisen Rocco Klein som har blivit desillusionerad
av jobbet och drömmer om andra, större saker samtidigt som han dricker för
mycket och tillbringar för lite tid med sin betydligt yngre fru och deras lilla
dotter. Vartannat kapitel handlar om den 19-åriga knarklangaren Strike som
knappt klarar av stressen från det otrygga jobbet på parkbänkarna och pressas
av en manipulerande äldre knarkboss. Deras öden kommer förstås korsas varpå
alla typiska teman i The Wire kommer diskuteras och behandlas. Clockers är en
fantastisk bok, förmodligen den bästa kriminalroman som jag har läst och
någonsin kommer läsa. Dialogen är suverän och handlingen är både spännande och
intressant. Här finns ingen klassisk deckarintrig utan boken känns mest som en
tät och intensiv skildring av de ganska tunga liven för de två huvudpersonerna.
Richard Price känns som en oerhört sympatisk författare och Clockers är en
väldigt insiktsfull och smart bok. Trots att den är 20 år gammal känns den inte
det minsta föråldrad. Det gör däremot den filmatisering av boken som gjordes
1995 av Spike Lee, som jag försökte se häromkvällen efter att ha läst klart
boken. Den var så osammanhängande, ryckig och märkligt 90-talsaktig att jag
tvingades stänga av halvvägs. Den stora skillnaden mellan The Wire och Clockers
är att vi i Clockers får lära känna karaktärerna på ett helt annat sätt. Dels
finns det bara två huvudpersoner i boken jämfört med myllret av karaktärer i
TV-serien och dels låter Richard Price oss komma karaktärerna nära och ta del
av deras tankar till skillnad från i The Wire där vi aldrig släpps nära inpå
karaktärerna och den dokumentära känslan dominerar. Det gör att Richard Prices
huvudpersoner känns mer älskvärda och sympatiska än någon av The Wire-karaktärerna.
Det är förstås både på gott och ont, men ska jag orka följa romanfigurer genom
långa böcker vill jag helst tycka om dem och det gör man verkligen i Clockers.
Richard Price låter oss förstå orsakerna till varför saker är som de är, men
liksom David Simon ger han inga lösningar. Price är en trevlig ny bekantskap
och jag kommer definitivt läsa fler av hans böcker. För er som saknar The Wire
är Clockers given sommarläsning.
1 kommentar:
är en mycket vacker kvinna i bilden. Du kan titta på någon film hon är en stor glad.
Skicka en kommentar