söndag 4 augusti 2013

A Bright Moon For Fools – Jasper Gibson

Jag är alltid på jakt efter roliga romaner. Böcker är ett medium där folk fortfarande vågar ta risker och vill man ha bra, unik och rolig humor är det på biblioteken och i bokhandlarna man ska leta. Är man trött på urvattnade Hollywoodfilmer och tjatiga sitcoms kan man ge sitt humorintresse en nytändning med en riktigt rolig roman. Tyvärr är jag kräsen när det gäller rolig skönlitteratur, precis som jag är oavsett vilken genre det handlar om, och romaner som är verkligt roliga och samtidigt välskrivna är ganska svåra att hitta. I år har jag haft tur då jag hittat den unga brittiska författaren Ned Beauman vars båda romaner, Boxer, Beetle och The Teleportation Accident, jag skrivit om på Finpop. Nu har jag dessutom bekantat mig med ytterligare en rolig britt, debutanten Jasper Gibson som med sin starka A Bright Moon For Fools verkligen får mig att känna att britterna är överlägsna amerikanska författare när det gäller skönlitterär humor. Överhuvudtaget finns det få som kan mäta sig med britter när det gäller roliga romaner och A Bright Moon For Fools är utan tvekan den mest underhållande nya bok jag läst i år.

Jag fick upp ögonen för A Bright Moon For Fools när jag satt och bläddrade bland nyutgivna romaner på min favoritinternetbokhandel The Book Depository (jag brukar vanligtvis inte göra reklam för företag på bloggen men för er som har missat den här bokhandeln kan jag verkligen rekommendera ett besök – oslagbara priser på ny och gammal engelskspråkig skönlitteratur och gratis frakt över hela världen) och jag fastnade för det snygga omslaget och efter att ha ögnat igenom några positiva recensioner lade jag en snabb beställning. A Bright Moon For Fools är verkligen en snygg bok. Det är den snyggaste inbundna roman jag sett på länge och väl värd att ha i bokhyllan endast därför att den är så fin att titta på. Jag har tidigare erkänt att jag är svag för snygga omslag, men lyckligtvis levererar den här boken på andra plan också.

A Bright Moon For Fools handlar om den färgstarka engelsmannen Harry Christmas, ett 58-årigt svin med höga tankar om sig själv, en stark avsky för sin samtid och akut brist på sympatiska drag. Inledningsvis påminner han om Ignatius J. Reilly från Dumskallarnas sammansvärjning i sitt envisa avståndstagande från moderna företeelser och i sin övertygelse om samhällets förfall. Med en plånbok full av stulna pengar reser han till Venezuela där han beter sig som ett fullständigt svin i krig mot samtiden. Men med en psykotisk paintballinstruktör, styvsonen till en kvinna som Christmas bedragit på ett mycket fult sätt, efter sig tvingas Christmas på flykt och får bekanta sig med det venezuelanska samhällets avigsidor.

Det är tydligt att Jasper Gibson har väldigt bra koll på Venezuela och det venezuelanska samhället och boken blir därför också ett intressant resereportage från det moderna Venezuela. Gibson är uppenbart kraftigt förälskad i landet men han ryggar inte för all den misär och stora fattigdom som verkar dominera stora delar av landet. Rika turister får sig en välförtjänt pungspark och trots att landet känns ganska fascinerande kommer jag nog aldrig vilja åka dit efter den här läsupplevelsen. Som läsare får man bekanta sig både med huvudstaden Caracas, småstäder och landsbygden och får en känsla för hur det venezuelanska samhället fungerar med utbredd korruption, svår fattigdom och allvarlig missbruksproblematik. Det bidrar till att göra A Bright Moon For Fools till en intressant läsupplevelse och ger en intressant svärta till den lyckade komiken.

Vad som gör A Bright Moon For Fools till en rolig roman är huvudpersonen Harry Christmas, och hur Gibson skriver honom. Allt han gör känns fel, smutsigt och förkastligt, men också ganska roligt. Halvvägs in i boken, när han förlorat alla sina stulna pengar och befinner sig i en rejält jobbig situation, börjar Gibson förvandla honom till en smått sympatisk person genom att, i små portioner, berätta om hans förflutna och de jobbiga händelser som gjort Harry Christmas till det fullständiga svin han är. Framåt slutet hejar jag på honom och när slutet visar sig vara ganska sorgligt känner jag mig nästan lite ledsen för hans skull och håller tummarna för en uppföljare där han kan få lite upprättelse. Den resa Christmas gör i boken, både fysiskt och själsligt, gör honom till en väldigt minnesvärd  romanfigur och jag hoppas få återse honom någon gång.

Jasper Gibson har alltså skrivit en roman som är både rolig och litterärt intressant. Det är onekligen en bedrift och som debutroman känns A Bright Moon For Fools som en fullträff. Humorn känns väldigt brittisk och jag har svårt att se en amerikansk författare skriva en liknande roman. Att humorn också ramas in av en lyckad skildring av ett intressant land och ett tydligt samhällsengagemang gör att jag vill rekommendera A Bright Moon For Fools till alla som läser den här bloggen.         

Inga kommentarer: