söndag 21 december 2014

Filmtips: Get on Up

Get on Up är en biopic om James Brown. Jag har förstås hört hans mest kända låtar, men han är inte någon artist som jag fastnat för, varför en biografisk film om honom inte kändes särskilt spännande på förhand. Mycket riktigt bjuder Get on Up på alla klassiska ingredienser som vi har vant oss vid från den här sortens filmer (och som mycket lyckat parodiserats i Walk Hard:The Dewey Cox Story, en film jag sett många gånger): en jobbig barndom, en stor begåvning, ett ännu större ego, framgång, kvinnor, droger och rock’n’roll-liv, allt tonsatt till klassisk populärmusik. Men Get on Up står ändå ut ur mängden. Främst beror det på huvudrollsinnehavaren Chadwick Boseman som gör James Brown med en sällan skådad intensitet och glöd, en helt oförglömlig rolltolkning. Filmen använder också en hel del roliga grepp vilket får filmen att flyta likt musiken den skildrar. Handlingen är inte linjär utan hoppar fram och tillbaka i tiden och flera gånger, i viktiga scener, börjar James Brown prata direkt från hjärtat rakt in i kameran. Musikscenerna är mäktiga och snyggt koreograferade. James Browns musik lyfts fram på ett snyggt sätt och jag känner mig sugen på att gräva mer i hans låtkatalog än vad jag gjort tidigare. Som alla lyckade biopics är filmen också en snygg och lärorik historielektion och här är det förstås mycket fokus på svartas situation i det amerikanska samhället från 1930-talet och framåt. I en scen försöker James Brown förklara för en journalist att ”groove” är något som känns och inte kan beskrivas med ord, vilket stämmer in på den här filmen också. Den är mer groovy än det mesta du sett och helt klart en av de senaste årens starkaste biopics. Chadwick Boseman har antagligen en lysande karriär framför sig (vi kommer bland annat att få se honom som superhjälten Black Panther om några år) men det kommer bli svårt för honom att toppa rollen som James Brown. En del kritiker har kritiserat Get on Up för att filmen inte visar hela bilden av James Brown, både bra och dåliga sidor, vilket är möjligt (och kanske en nödvändighet för att få rättigheterna till låtarna) men trots det ger filmen ett intressant personporträtt och jag blir sugen på att lära mig mer om Brown. Jag kan tänka mig att det finns flera läsvärda biografier om man verkligen vill gräva ner sig. Get on Up har hursomhelst allt det jag önskar från en bra biopic och jag kan lätt rekommendera den till dig som gillar bra musik på film.   

Inga kommentarer: