söndag 25 januari 2015

Serietips: Drinking at the Movies av Julia Wertz

Efter att under en dryg vecka ha utmanat (plågat) min hjärna med Thomas Pynchons prövande Mason & Dixon behövde jag något lättare och mer underhållande att läsa en seg lördag. Jag plockade därför upp den självbiografiska serieromanen Drinking at the Movies av Julia Wertz som jag lånat hem från Serieteket (en av Stockholms bästa platser där jag alltid hittar något kul och läsvärt). Boken är inte ny utan gavs ut 2010, men är så bra att jag ändå känner att jag måste tipsa om den. Jag är väldigt svag för självbiografiska serier. Det känns som en helt egen genre vars motsvarighet man inte riktigt kan hitta inom några andra medier. Det finns inga självbiografiska romaner som är skrivna och utformade på samma sätt som självbiografiska serier, som ofta påminner om välskrivna och underhållande dagböcker. Självbiografiska serier är i regel väldigt självutlämnande och öppna och till skillnad från många andra seriegenrer är det nästan ett plus om författarna inte är några "objektivt duktiga" tecknare, utan det handlar snarare om att effektivt förmedla en känsla och berätta sin egen historia. I Sverige finns det många serieskapare som är duktiga på det här med självbiografiska serier. Mest känd är förstås Martin Kellermans Rocky, men andra serieskapare att kolla in är exempelvis Mats Jonsson ("Mats kamp" är särskilt läsvärd) och Åsa Grennvall  ("Deras ryggar luktade så gott" från förra året bjuder på en riktigt stark läsupplevelse). Julia Wertz slår dock de flesta självbiografiska serieskapare på fingrarna. För mig är hon är en ny bekantskap men hon har gjort serier både innan och efter Drinking at the Movies och efter att ha läst den känns det givet att kolla upp hennes andra serier. Med enkla teckningar och ett extremt skickligt flyt berättar Julia om hur hon som 24-åring lämnar det trygga San Francisco, där hon har sin familj och vänner, och flyttar till New York. Där får hon det tufft och flyttar runt mellan skitiga lägenheter och tar tillfälliga skitjobb. Hemma i San Francisco får hennes styvpappa cancer och hennes brorsa överdoserar och hamnar på sjukhus. Själv har hon problem med alkohol och dricker alldeles för mycket. Samtidigt gör hon serier om sitt eget liv. Drinking at the Movies har allt jag vill att en självbiografisk serie ska ha. Julia Wertz berättelse om sig själv är gripande och självutlämnande, samtidigt som den är stark och enormt sympatisk. På många sätt är den allt man vill att en amerikansk indiefilm ska vara, men aldrig är. Jag känner allt oftare att det är inom de amerikanska alternativserierna som de riktiga starka amerikanska berättelserna dyker upp. Serieskapare behöver inte kompromissa på samma sätt som filmskapare och låter sig inte hindras av samma konventioner och pretentioner som "vanliga författare". Det finns mycket intressant att hitta bland de amerikanska alternativserierna och Julia Wertz Drinking at the Movies är ett väldigt bra ställe att börja på.

Inga kommentarer: